Background: Mass vaccination centers were established in Germany during the COVID- 19 vaccination campaign to administer large quantities of vaccines in a rapid and controlled manner. Usually, physicians and company doctors provide vaccines, making Vaccination centers a novel construct. For a better understanding of vaccination centers, this dissertation investigated their perception and optimal use from user and organizer perspectives. Methods: Two qualitative, exploratory studies were conducted in Germany. Study 1 assessed the role and deployment criteria for vaccination centers in a mass immunization campaign and their long-term relevance through expert interviews. 27 organizers at the federal and state levels who contributed to organizing the vaccination campaign were interviewed between May and June 2022. Interviews followed a semi- structured guide and were evaluated using thematic content analysis. Study 2 assessed user experiences at mass vaccination centers overall, over time, by sentiment, and key interactions based on online reviews. Descriptive statistics and two machine learning algorithms (keyBERT and LDA) were used to evaluate 3647 Google Maps reviews from six vaccination centers in Berlin written between December 2020 and December 2021. Results: Organizers perceived mass vaccination centers as beneficial for controllability, throughput, organization, logistics, and accessibility. Unlike regular vaccination structures (physician offices and company doctors), the government had direct control, which allowed for better prioritization and documentation. Mass vaccination center deployment should be based on vaccine availability, demand, product characteristics, and local capacity (public health service presence and physician density). Even after the addition of regular structures, vaccination centers contributed to low-threshold access, but the structure design should be more versatile in the future. 89% of user online reviews were positive. 2740 reviews contained text and showed five optimal latent themes using LDA and 47 prevalent keywords using keyBERT. The most prevalent themes were organization, friendliness, and patient flow. Waiting, scheduling, transit, and vaccination were the core moments of the user journey. Keywords related to scheduling and efficiency stood out in negative reviews. Over time, the average rating score decreased and “wait time” and “duration” were mentioned more frequently. Conclusion: Overall, users and organizers welcomed mass vaccination centers. For efficient and user-centered operation for the duration of the pandemic, organizers should monitor user impressions and dynamically scale immunization structures to meet local needs. Center operators should pay particular attention to rigorous organization with efficient processes and friendly staff. In the long term, the vaccination center experience illustrates the importance of government preparedness, continuous evaluation and the need for agility in a crisis.
Hintergrund: Zur Implementierung der COVID-19-Impfkampagne wurden in Deutschland staatliche Impfzentren etabliert, um möglichst schnell und kontrolliert viele Menschen zu impfen. Impfzentren waren in Deutschland neuartig, da üblicherweise in Arztpraxen und durch Betriebsärzte geimpft wird. Die Dissertation untersucht daher Wahrnehmung und optimalen Einsatz von Impfzentren aus Nutzer- und Organisatorensicht in Deutschland. Methodik: Zwei explorative Studien wurden durchgeführt. Studie 1 evaluierte die Rolle und Einsatzkriterien von Impfzentren in einer Massenimpfkampagne sowie deren langfristige Bedeutung durch Experteninterviews. 27 teilstrukturierte Interviews wurden zwischen Mai und Juni 2022 mit Organisatoren, welche auf Bundes- und Landesebene die Organisation der Impfkampagne mitverantworteten, geführt und mittels thematischer Inhaltsanalyse analysiert. Studie 2 evaluierte die Erfahrungen von geimpften Personen in Impfzentren insgesamt, im Zeitverlauf, nach Zufriedenheit und Kerninteraktionen basierend auf Online- Rezensionen. Mittels deskriptiver Statistik und zweier Machine-Learning-Algorithmen (keyBERT und LDA) wurden 3647 Google-Rezensionen, welche die sechs Berliner Impfzentren zwischen Dezember 2020 und Dezember 2021 bewerteten, analysiert. Ergebnisse: Die Organisatoren sahen Steuerbarkeit, Durchsatz, Organisation, Logistik und Niedrigschwelligkeit als Vorteile der Impfzentren. Anders als bei Strukturen der Regelversorgung habe der Staat ein direktes Zugriffsrecht, was eine verlässlichere Priorisierung (bei Impfstoffmangel) und Impfdokumentation erlaubte. Der Einsatz von Impfzentren sollte sich an Impfstoffverfügbarkeit, Nachfrage, Produkteigenschaften und lokalen Kapazitäten (Stärke des öffentlichen Gesundheitsdienstes und Ärztedichte) orientieren. Auch nach Hinzunahme der Regelstrukturen trugen Impfzentren zu Niedrigschwelligkeit bei, jedoch sollten sie laut Experten künftig flexibler gestaltet werden. 89% der Nutzer-Online-Rezensionen waren positiv. 2740 Rezensionen mit Text zeigten mittels LDA fünf optimal latente Themen und mittels keyBERT 47 prävalente Schlüsselworte. Die wichtigsten Themen waren Organisation, Freundlichkeit und Patientenfluss. Das Warten, die Terminvereinbarung, der Transit und die Impfung waren die wichtigsten Momente des Nutzerreise. Schlüsselwörter rund um Termin und Effizienz dominierten die negativen Rezensionen. Im Zeitverlauf sank die Bewertung, und Effizienz wurde häufiger thematisiert. Fazit: Insgesamt begrüßten Organisatoren und Nutzer Impfzentren. Für einen effizienten, nutzerorientierten Einsatz für die Dauer einer Pandemie sollten Organisatoren Nutzer- Eindrücke und Rahmenbedingungen beobachten und Impfstrukturen dynamisch an lokale Bedarfe anpassen. Betreiber sollten längerfristig auf eine stringente Organisation mit effizienten Abläufen und freundlichem Personal achten. Langfristig verdeutlicht die Impfzentrumserfahrung die Bedeutung staatlicher Versorgung und die Notwendigkeit von Agilität in der Krise.