Die Ursache eines Sick-Sinus-Syndroms (SSS) oder einer AV-Blockierung (AVB), die einer Schrittmacherimplantation benötigen, ist nicht immer zu identifizieren. Ein kausaler Zusammenhang zwischen einem chronischen Koronarsyndrom und einer Erregungsleitungsstörung konnte bisher nicht gezeigt werden. Ziel der Arbeit war, die Prävalenz der koronaren Herzerkrankung bei Patienten mit Schrittmacherindikation zu bestimmen. Hierfür wurden retrospektiv Daten der Kliniken für Kardiologie und Angiologie, Charité Universitätsmedizin Berlin Campus Benjamin Franklin und Campus Mitte erhoben. Es wurden alle Patienten untersucht, die zwischen dem 01.01.2012 und dem 01.04.2018 eine Schrittmacherimplantation aufgrund eines AVB oder SSS und im zeitlichen Zusammenhang eine Koronarangiographie erhielten. Insgesamt wurden 450 Patienten eingeschlossen. Hiervon wiesen 116 (25,8%) Patienten eine unauffällige Koronarangiographie auf. Eine Koronarstenose von >50% des Lumens lag bei 242 (53,78%) und >70% bei 155 (34,4%) der Patienten vor. Die häufigsten Lokalisationen der Koronarstenose waren der proximaler RIVA (n=50) und die proximale RCA (n=43). Hinsichtlich der Risikofaktoren ergaben sich in der multivariaten Analyse signifikante Unterschiede beim Vorliegen einer arteriellen Hypertonie (OR=1,935; 95% CI=1,011-3,701; p=0,046) und Hypercholesterinämie (OR=3,083; 95% CI=1,64-5,763; p<0,001). Keine signifikanten Unterschiede konnten hinsichtlich der Art der Erregungsleitungsstörung (AVB oder SSS) und der Symptomatik gefunden werden. Somit besteht insgesamt eine hohe Prävalenz der KHK bei Patienten mit Schrittmacherimplantation. Ungeachtet der Symptomatik und der Art der Herzrhythmusstörung, sollte erwogen werden, ob Patienten, die eine Schrittmacherimplantation benötigen und mindestens einen kardiovaskulären Risikofaktor aufzeigen, auch ein Screening auf eine koronare Herzerkrankung erhalten sollten.
Introduction The underlying cause of sick sinus syndrome (SSS) or atrioventricular blockage (AVB) in patients undergoing pacemaker implantation is often unknown. A causal relationship between a chronic coronary syndrome and a bradyarrhythmia has not been proven yet. Nonetheless many patients requiring pacemaker implantation show a high prevalence of cardiovascular risk factors. It is important to detect coronary artery disease in these patients to improve outcomes and quality of life. The primary goal of this study was to evaluate the prevalence of coronary artery disease in patients undergoing pacemaker implantation. Secondly the aim was to assess whether common cardiovascular risk factors can be used to predict coronary artery disease in this subpopulation. Methods This retrospective multicenter study was conducted between January 2012 and April 2018 at the departments for cardiology and angiology at Charité Universitätsmedzin Berlin Campus Benjamin Franklin and Campus Mitte. All subjects who were admitted due SND or AVB and were undergoing pacemaker implantation as well as a coronary angiogram were enrolled. All patients had at least one cardiovascular risk factor or were symptomatic at admission. Patients with acute coronary syndrome were excluded. Primary endpoint was an obstructive coronary artery disease with a stenosis of at least 70% of the diameter in at least one coronary artery. Results Out of 450 patients with permanent pacemaker implantation, 286 (63,6%) received it due to an AVB and 164 (36,4%) due to SSS. The mean age was 73,7 (±11,1) years and 296 (65,8%) were male. 116 (25,8%) showed no coronary artery disease at all. A stenosis with >50% of the diameter was apparent in 242 (53,78%) patients and >70% in 155 (34,4%). Most common lesions were in the proximal LAD (n=50) and proximal RCA (n=43). The multivariate analysis identified arterial hypertension (OR=1,935; 95% CI=1,011-3,701; p=0,046) and dyslipidemia (OR=3,083; 95% CI=1,64-5,763; p<0,001) as independent risk factors. We could not detect significant differences depending on the indication of pacemaker implantation (SSS or AVB) and whether patients were symptomatic at time of admission. Conclusion This study suggests a high prevalence of cardiovascular disease in patients undergoing pacemaker implantation due to SSS or AVB with at least one cardiovascular risk factor or symptoms for coronary artery disease. Screening should be considered in all patients with at least one cardiovascular risk factor for underlying cardiovascular disease. This consideration should be made independently of the indication for pacemaker implantation (SSS or AVB) and of the patient’s symptoms.