Myocarditis is an important cause of cardiac morbidity and mortality in children and adolescents. CMR plays nowadays a central role in diagnosing of an inflammatory cardiac disease. Our aim was to prove, that CMR can produce a good image quality in children with suspected myocarditis and is therefore a good diagnostic tool for this cli-nical condition. We investigated which CMR protocols should be used today and in the future. This project is a substudy performed within the scope of the Mykke registry- a prospec-tive, multi-centric study platform gathering data about diagnostic and clinical presenta-tion of pediatric myocarditis. The MRI scans were retrospectively collected and analy-sed. The patients were divided into 3 age groups (0-1, 2-12, 13-18 years). In our ana-lysis 1.5 and 3 Tesla systems were used. We grouped the MRI protocols used and analyzed the following sequences: bSSFP Cine, T2W STIR, TSE, LGE, PSIR, T1- und T2-Mapping, T1W TSE, EGE und MRI-angiography. The quality of the data sets was evaluated using a four-point quality scale (4: excellent, 3: good, 2: moderate, 1: non-diagnostic). Pearson`s chi-square test, Fisher`s exact test, Mann-Whitney-U-Test and the Kruskal-Wallis-Test were applied. We analyzed 137 MRI scans from 102 children and adolescents obtained at 9 centers. The median age of the patients was 15.4 years, the IQR was 10.7-16.6 years. Seventy-one percent of our probands were male. Almost all (95%) of the investigated studies showed a diagnostic image quality, 96% were performed on a 1.5 T system. The image quality increased with age in most of the sequences analyzed (CINE: 2CH, 4CH, SAX, T2 STIR, T2 mapping, T1 mapping native, LGE: standard 3D, PSIR), with best image quality in the oldest subgroup (13-18 years, 2 CH: p=0.00, 4CH: p=0.047, 3CH, p= 0.17, SAX: p=0.02). The T1 mapping showed the best image quality. Sedation showed different influence on the image quality depending on the type of imaging se-quence applied. In LGE and edema sequences the use of sedation influenced the image quality negatively. In contrast, no such impact was seen in the CINE sequences. As compared to the initial scans, the use of parametric mapping increased. In contrast to that the use of the LGE and edema sequences decreased. The results of Pitak et al. (1) proved that CMR can be used in children with suspected myocarditis with good image quality. This supports the thesis that CMR is a good di-agnostic tool in diagnosing this clinical condition. Considering the lack of specific CMR recommendations for children, we encourage the use of the existing adult protocols in pediatric patients. The new protocols should include parametric mapping. Modifiziert aus: Pitak B, Opgen-Rhein B, Schubert S, Reineker K, Wiegand G, Boecker D, et al. Cardiovascular magnetic resonance in children with suspected myocarditis: current practice and applicability of adult protocols. Cardiol Young. 2022:1-9.
Myokarditis repräsentiert eine der wichtigsten kardialen Ursachen von Mortalität und Morbidität bei Kindern und Jugendlichen. Die kardiale Magnetresonanztomographie (CMR) spielt heutzutage eine zentrale Rolle in Diagnostik von entzündlichen Myokarderkrankungen. Das Ziel dieser Arbeit ist, zu beweisen, dass mit der CMR eine angemessene diagnostische Bildqualität bei Kindern mit Verdacht auf Myokarditis erreicht werden kann und dass die CMR somit eine gute diagnostische Methode im Hinblick auf diese Fragestellung darstellt. Es soll geklärt werden, welche MRT-Protokolle in der klinischen Routine aktuell und in der Zukunft genutzt werden sollten. Dies ist eine Substudie des prospektiven multi-zentrischen Registers Mykke, welches Daten von pädiatrischen Patienten mit Verdacht auf Myokarditis sammelt. Die Bilddaten von klinisch indizierten CMRs wurden retrospektiv analysiert. Die Patienten wurden in 3 Altersgruppen aufgeteilt (0-1, 2-12 und 13-18 Jahre). Eingesetzt wurden 1,5 und 3 T Systeme. Wir analysierten die MR-Pulssequenzen: bSSFP (balancierte Steady-State Free Precession) Cine, T2W (T2-gewichtet) STIR (Short-Tau-Triple-Inversion-Recovery), TSE (Turbo-Spin-Echo), LGE (Late Gadolinium Enhancement), PSIR (Phase-Sensitive Inversion Recovery), T1- und T2-Mapping, T1W (T1-gewichtet) TSE, EGE (Early Gadolinium Enhancement) und die MR-Angiographie. Die Bildqualität wurde mit Hilfe einer 4-Punkte-Skala bewertet (4: exzellent, 3: gut, 2: moderat, 1: nicht diagnostisch). Es wurden Chi-Square-Tests nach Pearson, exakter Test nach Fischer, Mann-Whitney-U Test und Kruskal-Wallis-Test eingesetzt. Insgesamt wurden 137 Datensätze von 102 Patienten aus 9 Zentren analysiert. Das mediane Alter betrug 15,4 Jahre (IQR (Interquartilbereich) 10,7 – 16,6 Jahre), 71% waren männlich. 95% der untersuchten Bildserien zeigten eine diagnostische Bildqualität, 96% erfolgten am 1,5 T Gerät. Die Bildqualität nahm in den meisten Pulssequenzen (Cine: 2CH (Zweikammerblick), 4CH (Vierkammerblick), SAX (Kurze Achse), T2-STIR, T2- Mapping, T1-Mapping nativ, LGE: 3D, PSIR) mit dem Alter zu, mit der besten Bildqualität in der ältesten Subgruppe (2 CH: p=0,00, 4CH: p=0,047, 3CH (Dreikammerblick): p= 0,17, SAX: p=0,02). Von allen untersuchten Sequenzen lieferte T1-Mapping die beste Bildqualität. Die Sedierung hatte bei LGE- und Ödem-Sequenzen einen negativen Einfluss auf die Bildqualität, während bei Cine-Sequenzen kein signifikanter Unterschied auftrat. Im Vergleich zu den initialen Scans wurde das parametrische Mapping in den Verlaufs-Untersuchungen öfter eingesetzt. Demgegenüber nahm die Anwendung von LGE- und Ödem-Sequenzen in der Verlaufs-Untersuchung ab. Anhand der Ergebnisse aus der Studie von Pitak et al. (1) lässt sich folgern, dass die CMR mit ausreichender Bildqualität in pädiatrischen Patienten eingesetzt werden kann. Die Hypothese, dass die CMR eine gute diagnostische Methode bei Kindern mit V.a. Myokarditis darstellt, wird unterstützt. Angesichts eines Mangels an spezifischen Empfehlungen zur CMR für pädiatrische Patienten ist der Einsatz aktueller Protokolle einschließlich parametrischen Mappings bei Kindern und Jugendlichen mit Myokarditis sinnvoll. Übersetzt und modifiziert aus: Pitak B, Opgen-Rhein B, Schubert S, Reineker K, Wiegand G, Boecker D, et al. Cardiovascular magnetic resonance in children with suspected myocarditis: current practice and applicability of adult protocols. Cardiol Young. 2022:1-9. (1)