Background According to the new European Society of Cardiology (ESC) guidelines on the diagnostics and treatment of acute and chronic heart failure, vericiguat (Verquvo (R)) can be included in the treatment of adult patients with symptomatic chronic heart failure and reduced ejection fraction who, despite standard treatment after a recently occurring decompensation event, were stabilized with the necessary intravenous (i.v.) therapy. Objective This review article summarizes the development of vericiguat, a soluble guanylate cyclase stimulator (sGC stimulator), which is a good example for the stringent implementation of a novel pharmacological therapy approach into treatment of heart failure. It provides valuable approaches for the practical use via the characterization of this patient collective that was investigated for the first time. Results The two relevant trials in the clinical development program for vericiguat, SOCRATES-Reduced and VICTORIA, have clearly demonstrated the efficacy and safety of vericiguat. The primary efficacy endpoint in the VICTORIA study "cardiovascular death or hospitalization due to heart failure" was significantly reduced in the vericiguat arm compared to placebo. Relevant subgroup analyses as well as safety data confirm this result and support the safe use in this high-risk population. Conclusion The presented data allow the conclusion that vericiguat can be efficaciously and safely added to an existing treatment with a recommended standard medication for heart failure. It can be expected that in the routine practice the target dose of 10 mg can be reliably reached and maintained. Vericiguat should be regarded as a novel, easy and safe treatment option in a vulnerable patient population, for which there was previously hardly any medicinal treatment option.
Hintergrund: Aufgrund der neuen Leitlinien der European Society of Cardiology (ESC) zur Diagnostik und Behandlung der akuten und chronischen Herzinsuffizienz (McDonagh et al. 2021) kann Vericiguat (Verquvo®) zur Behandlung von erwachsenen Patienten mit symptomatischer, chronischer Herzinsuffizienz und reduzierter Ejektionsfraktion, die trotz Standardtherapie nach einem kürzlich aufgetretenen Dekompensationsereignis mit erforderlicher intravenöser (i.v.) Therapie stabilisiert wurden, mit in die Therapie aufgenommen werden. Ziel der Arbeit: Die vorliegende Übersichtsarbeit fasst die Entwicklung von Vericiguat, einem löslichen Guanylatzyklase-Stimulator (sGC-Stimulator), als konsequente Umsetzung eines neuartigen pharmakologischen Therapieansatzes zur Behandlung der Herzinsuffizienz zusammen und bietet über die Charakterisierung dieses erstmalig untersuchten Patientenkollektivs wertvolle Ansätze für die praktische Verwendung. Ergebnisse: Die beiden wesentlichen Studien in der klinischen Entwicklung von Vericiguat – SOCRATES-Reduced und VICTORIA – haben die Wirksamkeit und Sicherheit von Vericiguat eindrucksvoll belegt. Der primäre Wirksamkeitsendpunkt der VICTORIA-Studie „kardiovaskulärer Tod oder Herzinsuffizienz-bedingte Hospitalisierung“ wurde im Vericiguat-Arm signifikant im Vergleich zu Placebo reduziert. Relevante Subgruppenanalysen sowie Sicherheitsdaten bestätigen dieses Ergebnis und unterstützen die sichere Anwendung in diesem Hochrisikokollektiv. Diskussion: Die vorliegenden Daten lassen die Schlussfolgerung zu, dass Vericiguat effektiv und sicher zu einer bestehenden Therapie mit den empfohlenen Herzinsuffizienzmedikamenten hinzugefügt werden kann. Es ist zu erwarten, dass im Praxisalltag die Zieldosis von 10 mg verlässlich erreicht und gehalten werden kann. Vericiguat stellt daher eine neuartige, einfache und sichere Therapieoption in einem vulnerablen Patientenkollektiv dar, für das es bisher kaum medikamentöse Behandlungsoptionen gab.