dc.contributor.author
Köhne, Svenja
dc.date.accessioned
2018-06-07T17:52:04Z
dc.date.available
2016-03-18T12:21:41.389Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/4363
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-8563
dc.description.abstract
The early German philosopher Theodor Lipps suggested that inner mimicry of an
observed movement helps us to put ourselves into the shoes of another person
thereby enabling us to experience empathy with others (Lipps, 1923). He used
the situation of watching a tight rope walker as an example for the experience
of empathy: While watching the acrobat, the spectators participate in the
movements they observe, tilting slightly to the left and right. Through
mirroring the bodily experiences of the acrobat with the own body, spectators
also gain a first person access to the mental states and emotions of the
tightrope walker. Indeed, evidence suggests that tuning in to each other's
movement through imitation and interpersonal movement synchronization serves
as "social glue" (Lakin, Jefferis, Cheng, & Chartrand, 2003). Individuals with
autism spectrum disorder (ASD), a developmental disorder affecting primarily
communication and social interaction abilities, have difficulties
understanding the minds of others and were also shown to have difficulties in
imitation and synchronization. It has therefore been suggested that
impairments in imitation and synchronization may add to the social deficits
experienced by individuals with ASD. The aims of this dissertation were
twofold. In part I, the goal was to investigate the association of imitation
and interpersonal movement synchronization with empathic functions in
neurotypical individuals. Since the association between imitation and empathic
functions is comparably well under-stood, part I focused specifically on
investigating the role of interpersonal movement synchronization. A new
multidimensional empathy scale was developed (Study 1; Savage et al., in
preparation) for this purpose, which proved to be a valid measure of those
subcomponents of empathy that are conceptually closer to embodied processes
such as emotion mirroring. This measure was then used to investigate empathic
functions in synchronization experts (Study 2; Köhne et al., 2015), i.e.,
individuals involved in physical practices that crucially rely on
synchronization such as Tango Argentino. The central aim of part II of this
dissertation was to characterize the association of imitation and
synchronization with empathic functions in individuals with ASD. On the
bedrock of a review of the neural correlates associated with ASD symptoms
(Study 3; Dziobek & Köhne 2011), the link between those functions was then
assessed cross-sectionally. These studies converged on the notion that
imitation and synchronization are largely intact in adults with ASD but that
the association to empathic functions is attenuated (Studies 4 & 5; Sowden et
al., 2015, Koehne et al., 2015). Insights from all studies culminated in the
evaluation of a 10-week imitation and synchronization-based dance/movement
intervention, which was shown to be effective in fostering cognitive empathy
skills in adults with ASD (Study 6: Koehne et al., in press).
de
dc.description.abstract
Bereits der Philosoph Theodor Lipps vermutete dass ein Prozess der inneren
Nachahmung von beobachteten Bewegungen uns hilft, uns in andere einzufühlen
(Lipps, 1923). Als Beispiel beschrieb er die Beobachtung eines Seiltänzers:
Während die Zuschauer dem Akrobaten zusehen, beugen sie sich mit ihm leicht
nach rechts und links. Indem sie die körperlichen Erfahrungen des Akrobaten
mit dem eigenen Körper spiegeln, können sie sich in den Beobachteten
hineinversetzen und so seine mentalen und emotionalen Zustände mitempfinden.
Tatsächlich gibt es Belege dafür, dass synchrone Bewegungen und das Imitieren
von Bewegungen wie ein "sozialer Klebstoff" wirken (Lakin, Jefferis, Cheng, &
Chartrand, 2003). Menschen mit Autismus Spektrum Störungen, einer
tiefgreifenden Entwicklungsstörung, die vor allem Kommunikations- und soziale
Interaktionsfähigkeiten beeinträchtigt, haben Schwierigkeiten, die Gedanken
und Gefühle anderer zu verstehen. Zudem weisen Befunde darauf hin, dass sie
Schwierigkeiten in der Imitation und Synchronisation von Bewegungen haben.
Daher wurde vermutet, dass Defizite in Imitation und Synchronisation zu ihren
sozialen Defiziten beitragen. Diese Dissertation verfolgt zwei Ziele: In Teil
I wird der Zusammenhang von Imitation und interpersoneller Synchronisation mit
Empathiefunktionen in neurotypischen Menschen unter-sucht. Da der Zusammenhang
zwischen Imitation und Empathiefunktionen bereits vergleichsweise gut
untersucht wurde, liegt der Fokus hier insbesondere auf der Rolle
zwischenmenschlicher Synchronisation von Bewegungen. Hierzu wurde zunächst
eine neue mehrdimensionale Empathieskala entwickelt und gezeigt, dass diese
ein valides Maß für solche Subkomponenten der Empathie darstellt, die
konzeptuell mehr auf körperlichen Prozessen basieren. Diese Skala wurde dann
verwendet, um Empathiefunktionen in Experten der zwischenmenschlichen
Synchronisation zu untersuchen, d.h. Menschen, die Tänze praktizieren, welche
besonders die zwischenmenschliche Synchronisation von Bewegungen erfordern,
wie z.B. Tango Argentino. Teil II dieser Dissertation untersucht den
Zusammenhang von Imitation und Synchronisation mit Empathiefunktionen in
Menschen im Autismus Spektrum. Auf Grundlage einer Übersicht über neuronale
Korrelate autistischer Symptome, wurden diese Zusammenhänge zunächst
querschnittlich untersucht. Zusammengenommen zeigten diese Studien, dass
Imitation und Synchronisation als solche weitgehend intakt sind bei Menschen
im Autismus Spektrum, der Zusammenhang zu Empathiefunktionen jedoch geschwächt
ist. Die Erkenntnisse aller Studien mündeten dann in der Evaluation einer
10-wöchigen imitations- und sychronisationsbasierten Tanz- und
Bewegungsintervention, die erfolgreich kognitive Empathie bei Erwachsenen im
Autismus-Spektrum fördern konnte.
de
dc.format.extent
VII, 178 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Asperger syndrome
dc.subject
imitation: synchronization
dc.subject
social cognition
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.title
The Role of Imitation and Synchronization in Empathic Functions: Insights from
Autism Spectrum Disorders
dc.contributor.contact
svenja.koehne@hu-berlin.de
dc.contributor.inspector
Prof. Babette Renneberg
dc.contributor.inspector
Prof. Christine Knaevelsrud
dc.contributor.inspector
Dr. Lars Schulze
dc.contributor.firstReferee
Prof. Isabel Dziobek
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Katja Liebal
dc.date.accepted
2016-03-01
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000101584-8
dc.title.translated
Die Rolle von Imitation und Synchronisation für Empathiefunktionen:
Erkenntnisse aus dem Autismus-Spektrum
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000101584
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000018852
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access