dc.contributor.author
Gosztonyi, Kristóf David
dc.date.accessioned
2018-06-07T17:46:19Z
dc.date.available
2004-05-27T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/4236
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-8436
dc.description
Front Page / Table Contents / Acronyms
List of Acronyms 4
1 Introduction 6
1.1 Methodology and Layout of the Dissertation 12
2 Literature Review 14
2.1 Negotiation and Mediation 14
2.2 Intrastate Wars 29
2.3 The International Context 37
3 The International Community and War 59
3.1 Geograhpy and Demography of Bosnia 59
3.2 The War in Bosnia 60
3.3 The International Community and the Bosnian Conflict 76
3.4 Analysis - Pressure and Compliance in War 117
4 Mostar and the War (1992-1994) 127
4.1 Mostar and the International Community 144
4.2 International Organizations in Mostar 166
5 Discussions and Conclusions 216
5.1 Summary (The War in Bosnia-Herzegovina and Mostar) 217
5.2 Negotiations 223
5.3 Interacting with the Warring Parties 236
5.4 The International Context and the Humanitarian Intervention 240
5.5 Conclusions 261
6 List of Quoted Informants 265
7 Literature 266
Lebenslauf 279
dc.description.abstract
The dissertation deals with negotiations in the context of humanitarian
interventions. It does so by testing the predictions of the two main
normative, respectively prescriptive, negotiation theories in the context of
the humanitarian intervention in Bosnia (1992-1995). One of the main
approaches to negotiations is derived from rational choice theory and may be
called the �power-based� negotiation technique as it emphasises the relative
power differences between parties to a negotiation as the main determinant of
negotiation outcomes. Basic negotiation tools, recommended by this school,
include threats and emphasises the importance of communicating resolve to
execute those threats. In contrast, the rather more psychological approach of
the Harvard Negotiation School stresses the danger of escalation when threats
are used. Such escalation can lead to suboptimal negotiation outcomes. This
line of thought thus recommends the search for mutually advantageous solutions
(win-win options), introduces the principle of fairness in the negotiation
process and suggests further techniques that are supposed to avoid personal
antagonisms and achieve deescalation in heated negotiations. In order to test
the recommendations of the power-based and the win-win negotiation schools,
negotiation interactions between international and local negotiators,
conducted during the Bosnian war were identified. Negotiations were examined
at both the state level (20 identified cases) and the regional level using the
example of the southern Bosnian town of Mostar (8 negotiation interactions).
The negotiations were then analysed within the framework of the the two above
mentioned negotiation schools. The analysis suggested that the most successful
negotiations encompassed elements of both, the power-based and the win-win
negotiation techniques. However, taken on their own, pure power-based
negotiation techniques appeared to be more successful then pure win-win
negotiation techniques.
de
dc.description.abstract
Die Doktorarbeit befasst sich mit Verhandlungen im Kontext von humanitären
Interventionen. Dabei werden die Empfehlungen der zwei dominanten normativen,
bzw. preskriptiven, Verhandlungstheorien im Kontext der humanitären
Intervention in den Bosnienkrieg (1992-1995) getestet. Einer der wesentlichen
getesteten Ansätze leitet sich aus der Rational Choice-Theorie ab und könnte
als der �machtbasierende� Verhandlungsstil bezeichnet werden, da er die
relativen Machtunterschiede zwischen den Verhandlungsparteien als den
bestimmenden Faktor des Verhandlungsergebnisses ansieht. Dementsprechend
fokussieren die Empfehlungen dieser Schule auf Drohungen und wie die
Bereitschaft kommuniziert werden kann, die gemachten Drohungen tatsächlich
auch umsetzen zu wollen. Im Gegensatz zum machtbasierenden Ansatz betont die
Harvard Negotiation School die Eskalationsgefahr, die aus der Nutzung von
Drohungen in Verhandlungen entstehen kann. Denn Eskalation in Verhandlungen
kann zu suboptimalen Verhandlungsergebnissen führen. Diese Schule empfiehlt
daher die Suche nach gegenseitig gewinnbringenden Lösungen (Win-Win-Optionen)
und betont �Fairness� als wichtiges Prinzip bei Verhandlungen. Weitere
Empfehlungen dieser Schule beziehen sich auf Techniken, die Eskalation und
persönliche Anfeindungen im Verlauf von Verhandlungen vermeiden sollen. Um die
Empfehlungen der machtbasierenden und der win-win-Verhandlungsansätze zu
testen, wurden Verhandlungen untersucht, die während des Bosnienkrieges
zwischen internationalen und lokalen Verhandlungspartnern geführt worden
waren. Dabei wurden sowohl die internationale (Staats-) Ebene als auch die
regionale Ebene (am Beispiel der südbosnischen Stadt Mostar) betrachtet.
Zwanzig (20) Verhandlungen konnten auf der internationalen und acht (8) auf
der regionalen Ebene von Mostar für den Kriegszeitraum identifizert werden.
Die identifizierten Verhandlungen wurden dann entsprechend den Empfehlungen
der zwei o.g. Verhandlungsschulen ausgewertet. Die durchgeführte Analyse legt
den Schluss nahe, dass die erfolgreichsten Verhandlungen Elemente beider
Ansätze verbanden. Für sich allein schienen jedoch rein machtbasierende
Verhandlungen erfolgreicher gewesen zu sein als Verhandlungen, die rein nach
der win-win-Formel geführt wurden.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
humanitarian intervention
dc.subject
international negotiation
dc.subject
Bosnia-Herzegovina
dc.subject
international organisations
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::320 Politikwissenschaft::320 Politikwissenschaft
dc.title
Negotiating in humanitarian interventions
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Georg Elwert
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Holm Sundhaussen
dc.date.accepted
2003-05-12
dc.date.embargoEnd
2004-05-28
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-2004001184
dc.title.subtitle
The case of the international intervention into the war in Bosnia-Herzegovina
dc.title.translated
Verhandlungsführung in humanitären Interventionen
de
dc.title.translatedsubtitle
am Beispiel der internationalen Intervention in den Krieg in Bosnien-
Herzegowina
de
refubium.affiliation
Politik- und Sozialwissenschaften
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000001228
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2004/118/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000001228
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access