This study explored third-year clinical teaching encounters from the perspective of the simulated patient (SP) participants. Method In August through December 2008, to obtain data from SPs, the authors used retrospective Think Aloud (rTA) methodology on video recordings of teaching sessions in which the respective SPs had participated. While watching the video, SPs were instructed to speak aloud their thoughts in response to the question „What made you feel comfortable or uncomfortable during the teaching sessions?“ Recordings of rTA exercises were analyzed by qualitative content analysis. Results From 27 teaching sessions with 23 different teachers, 269 relevant comments were extracted and categorized. SPs felt comfortable if the atmosphere was calm (10 comments), appropriate physical contact was established (8), the student attended to the patient (8), the student acted in a well- structured manner (7), and the role-play was well structured by the clinical teacher (7). SPs felt uncomfortable if they were excluded from communication (16), actions were not properly explained (14), students did not attend to the patient (10), students did not stay in their role (10), and everyone talked at the same time (8). Conclusions SPs highly value a clear structure of the teaching setting and appropriate preparation and good communication skills on the students` part. May of the aspects of teaching quality were found to be under the influence of the clinical teacher and may, therefore, be important for teacher training.
In dieser Studie wurden Unterrichtseinheiten des dritten Studienjahrs aus der Sicht des Simulationspatienten exploriert. Es sollte evaluiert werden, ob die Sicht des Simulationspatienten eine neue Perspektive auf Unterricht bietet. Methode Von August bis Dezember 2008 führten Simulationspatienten SP) retrospelive Think alouds (rTA) anhand von Videoaufnahmen von Unterrichtseinheiten durch, an denen die SPs zuvor teilgenommen hatten. Die SPs wurden aufgefordert ihre Gedanken in Bezug auf die Frage „Wann fühlten Sie sich wohl bzw. unwohl im Laufe der Unterrichtseinheit?“ laut auszusprechen. Die Aufnahmen der rTAs wurden mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet. Ergebnisse Insgesamt wurden aus 27 Unterrichtseinheiten mit 23 verschiedenen Lehrenden 269 relevante Kommentare identifiziert und kategorisiert. Die SPs fühlten sich wohl, wenn die Atmosphäre ruhig war (10), wenn angemessener Körperkontakt hergestellt wurde (8), sich die Studierenden um die SPs gekümmert haben (8), Studierenden strukturiert vorgegangen sind (7) und wenn das Rollenspiel durch den Lehrenden gut struktuiert wurde (7). Die SPs fühlten sich unwohl, wenn sie von der Kommunikation ausgeschossen wurden (16), wenn Maßnahmen nicht ausreichend erklärt wurden (14), wenn sich die Studierenden nicht um die SPs gekümmert haben (10) und wenn durcheinander geredet wurde (8). Schlussfolgerung Die SPs schätzten eine klare Struktur der Unterrichtseinheit sowie gute Vorbereitung und Kommunikationsfähigkeiten seitens der Studierenden. Viele der genannten Aspekte stehen unter dem Einfluss des Lehrenden und können daher wichtige Hinweise für die Weiterbildung von Lehrenden geben.