dc.contributor.author
Roediger, Jan
dc.date.accessioned
2024-03-21T10:15:33Z
dc.date.available
2024-03-21T10:15:33Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/41931
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-41653
dc.description.abstract
Background: Deep Brain Stimulation (DBS) of the subthalamic nucleus (STN) is an effective
treatment option for patients with Parkinson’s Disease (PD). To maximize treatment
benefit, stimulation parameters need to be adjusted individually. Currently, this is
performed following a trial-and-error approach, which is time-consuming, costly, and challenging
for both patients and medical personnel. The recent introduction of directional
electrodes has aggravated those difficulties, highlighting the need for more elaborate procedures
to tailor DBS parameter selection to the individual patient. Recent studies suggested
that the anatomical location of DBS electrodes could be used to predict beneficial
stimulation parameters and guide DBS programming procedures.
Methods: We developed StimFit, a software to automatically suggest optimal stimulation
parameters in PD patients treated with STN-DBS based on reconstructed electrode locations.
The software was trained on a dataset of 612 stimulation settings (applied in 31
patients) to predict motor improvement and side-effect probabilities with respect to electrode
location and stimulation parameters. Model performance was retrospectively validated
within the training cohort and tested on an independent dataset of 19 PD patients.
The predictive models were then embedded in a non-linear optimization algorithm to find
parameter combinations which would maximize predicted therapeutic benefit. A graphical
user interface was designed to allow for a streamlined use of StimFit and the software
was made publicly available. Next, StimFit was prospectively applied in 35 PD patients in
a double-blind, cross-over trial to assess whether motor benefit of StimFit stimulation parameters
would be non-inferior to patients’ standard of care treatment (SoC). Motor performance
was evaluated according to the MDS-UPDRS-III under StimFit and SoC stimulation,
randomizing the sequence of both conditions in a 1:1 ratio.
Results: Motor outcome predictions of the data-driven model integrated in StimFit correlated
well with observed outcome within the training cohort (R = 0.57, p < 0.001) as well
as in the retrospective test cohort (R = 0.53, p < 0.001). In our prospective clinical trial
StimFit and SoC stimulation resulted in clinically significant average motor improvement
of 43 and 48 %, respectively. Mean absolute difference of motor outcome between both
conditions was -1.6 ± 7.1 (95% CI: [-4.0, 0.9]) establishing non-inferiority of StimFit at the
pre-defined margin of -5 points (p = 0.004).Conclusion: Beneficial stimulation parameters can be automatically derived from electrode
location using data-driven approaches. Our results hold promise for more efficient
and streamlined DBS programming procedures, but additional prospective studies are
required to assess the effects of image-based DBS programming on non-motor domains
and long-term quality of life.
en
dc.description.abstract
Hintergrund: Die Tiefe Hirnstimulation (THS) des Nucleus subthalamicus (STN) ist eine
effektive Therapieoption zur Behandlung des idiopathischen Parkinson-Syndroms (IPS).
Hierbei müssen die Stimulationsparameter individuell angepasst werden, was derzeit
durch zeit- und ressourcenintensives Austesten erfolgt. Jüngste Studienergebnisse legen
nahe, dass Informationen über die anatomische Lage der THS-Elektroden dafür genutzt
werden könnten, vorteilhafte Stimulationseinstellungen zu identifizieren und somit die
THS-Programmierung zu erleichtern.
Methoden: Wir entwickelten eine Software (StimFit), durch welche optimale Stimulationseinstellungen
für Patient*innen mit STN-THS auf Basis ihrer individuellen Elektrodenlagen
vorgeschlagen werden können. Hierbei wurde ein Trainingsdatensatz von 612 Stimulationseinstellungen
(31 Patient*innen) genutzt, um THS-Effekte in Abhängigkeit von
Elektrodenlage und Stimulationsparametern zu prädizieren. Vorhersagegenauigkeiten
wurden retrospektiv innerhalb des Trainingsdatensatzes, sowie in einer unabhängigen
Testkohorte von 19 Patient*innen quantifiziert. Die validierten Vorhersagemodelle wurden
dann in einen Optimierungsalgorithmus integriert, um Stimulationseinstellungen mit
maximalem (prädizierten) therapeutischen Benefit zu ermitteln. Der Algorithmus wurde in
eine grafische Benutzeroberfläche eingebettet und öffentlich zugänglich gemacht. In einer
doppelblinden cross-over Studie wurde StimFit dann prospektiv an 35 Patient*innen
mit STN-THS angewandt. Hierbei wurden sowohl die von StimFit vorgeschlagenen, als
auch die durch traditionelle Optimierungsverfahren ermittelten („Standard of Care“, SoC)
Stimulationseinstellungen in randomisierter Reihenfolge eingestellt. Die therapeutischen
Effekte der StimFit-Einstellungen wurden mittels des MDS-UPDRS-III quantifiziert und
diesbezüglich auf Nicht-Unterlegenheit gegenüber dem SoC untersucht.
Ergebnisse: Die durch StimFit prädizierten motorischen Effekte korrelierten mit den empirischen
Effekten innerhalb der Trainingskohorte (R = 0,57; p < 0,001) sowie in der retrospektiven
Testkohorte (R = 0,53; p < 0,001). In der prospektiven Studie verbesserten
sich die motorischen Symptome sowohl unter StimFit- als auch unter SoC-Stimulation
(43 und 48 %). Der Summenscore des MDS-UPDRS-III unterschied sich statistisch nicht
signifikant um -1,6 ± 7,1 (95% CI: [-4,0; 0,9]) zwischen beiden Stimulationskonditionen.
Die Nicht-Unterlegenheit von StimFit konnte bei einer vordefinierten Grenze von -5 Punkten
gezeigt werden (p = 0,004). Schlussfolgerungen: Effektive Stimulationseinstellungen können anhand der Elektrodenpositionen
durch automatisierte datengetriebene Algorithmen abgeleitet werden und
somit die Optimierung der THS-Parameter erleichtern. Weitere prospektive Studien sind
notwendig, um Langzeiteffekte und den Einfluss datengetriebener THS-Programmierungsmethoden
auf nicht-motorische Domänen und die Lebensqualität der Patient*innen
zu ermitteln.
de
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject
Precision medicine
en
dc.subject
Data driven optimization
en
dc.subject
Neuroimaging
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Towards automated deep brain stimulation programming
dc.contributor.gender
male
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2024-03-23
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-41931-9
dc.title.translated
Auf dem Weg zur automatisierten Programmierung der tiefen Hirnstimulation
ger
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
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