The evaluation of the use of ultracision scissors in thyroid surgery focuses primarily on the economics. This means that the costs of a surgical minute are set in relation to the acquisition costs of an ultracision scissors. The effects of thyroid surgery on the duration of the operation, the complication rate and the length of hospital stay are the subject of the present study and are compared with the results of conventional thyroid surgery. 285 patients with thyroid surgery were studied, 19 patients had malignancies, 266 benign thyroid diseases. This was a prospective study in which perioperative data via a specially crafted questionnaire were collected. After a year there was a telephonic re-evaluation. Two main surgeons performed thyroid surgery in 59 patients with a Harmonic Focus TM scissor and in 163 patients conventionally. The use of the Harmonic Focus TM revealed significant values to reduce operation time and blood loss, as well as a reduction of the hospital stay. Regarding the thyroid operation-specific complications (recurrent laryngeal nerve injury or hypocalcemia) no advantage is recognizable.
Die Bewertung des Einsatzes der Ultracisionschere in der Schilddrüsenchirurgie konzentriert sich vor allem auf die Wirtschaftlichkeit. Das heißt, die Kosten einer OP-Minute werden in Bezug zu den Anschaffungskosten einer Ultracisionschere gesetzt. Die Auswirkungen auf die Operationsdauer, die Komplikationsrate sowie die Dauer des stationären Aufenthalts einer Schilddrüsenoperation sind Gegenstand der vorliegenden Untersuchung und werden mit Ergebnissen der konventionellen Schilddrüsenoperation verglichen. Evaluiert wurden 285 Patienten mit einer Schilddrüsenoperation, davon hatten 19 Patienten Malignome und 266 benigne Schilddrüsenerkrankungen. Es erfolgte eine prospektive Studie, bei der die perioperativen Daten nach einem speziell erstellten Fragebogen dokumentiert wurden. Nach einem Jahr erfolgte eine telefonische Reevaluation der Patienten. Von diesen 285 Patienten wurden 222 von den 2 Hauptoperateuren operiert, 59 dieser Patienten mit einer Ultracisionschere und 163 Patienten in konventioneller Technik. Die Benutzung der Ultracision-Schere ergab signifikante Werte zur Verringerung der Operationszeit und des Blutverlustes sowie zur Verringerung der Aufenthaltsdauer. Bezüglich der schilddrüsenoperationsspezifischen Komplikationen (Verletzung des N. recurrens oder Hypokalzämie) ist kein Unterschied erkennbar. Die mögliche perioperative Kosteneinsparung scheint die Materialkosten der Schere nicht zu decken.