Background: Dementia represents a major global health burden, affecting not only individuals but the society. In Germany, primary care physicians (PCPs) have a central role in the provision of dementia care. However, well-developed, and novel research approaches are urgently needed to improve primary health care for patients with dementia (PwD). The main aim of the present dissertation was to generate evidence from different stages of the implementation of the research project DemTab: Tablet-based outpatient care of people with dementia (DemTab Study). Methods: Based on the DemTab Study, a two-arm, cluster randomized controlled trial aiming at developing and evaluating a tablet-based intervention to improve guideline-based dementia care in primary care, three manuscripts were published as part of the dissertation. The manuscripts represent outcomes and evidence from three different stages of the implementation. Results: All three manuscripts provide valuable input to the field of dementia research as well as the implementation of research in primary care prior to the final evaluation of the effectiveness of an intervention. Results of Manuscript I included a detailed study protocol, which was published prior to the recruitment of study’s participants. Results of Manuscript II indicated an overall PCPs recruitment rate of about 5%, with the most efficient strategy being recruitment though primary care research networks. Further, on average PCPs successfully recruited four PwD (range: 1 – 11 PwD). Results of Manuscript III indicated high levels of adherence to the German S3 Dementia Guideline among PCPs (71%). Further, a significant association between adherence to the German S3 Dementia Guideline and higher numbers of patients was found (γ10 = - 5.58, CI = - 10.97, - 0.19, p = .04). However, no association between adherence to the German S3 Dementia Guideline and PwD's quality of life was found (γ10 = -.86, CI = - 4.18, 2.47, p = .61). Conclusion: First, the present dissertation outlines that while study protocols represent an important tool to foster methodological standards of trial implementation, violations, particularly in dementia research, may occur. Second, present results highlight the potential of primary care research networks and the importance to include PCP’s interests and perspectives when conducting research. Third, overall adherence to guideline recommendations is high among PCPs, although variations across specific recommendations are being observed. Implications: Future dementia research should consider more adaptable and pragmatic trials and PCP’s interests, experiences, and perspectives should be included in all stages of research to ensure successful recruitment and implementation. Finally, while PCPs overall adherence to the German S3 Dementia Guideline is observable, specific aspects of dementia care require more attention. Results of the present dissertation will be incorporated in the final evaluation of the trial.
Hintergrund: Demenzerkrankungen stellen weltweit eine große gesundheitliche Belastung dar, die nicht nur den Einzelnen, sondern auch die Gesellschaft betrifft. In Deutschland spielen Hausärzt:innen (HA) eine zentrale Rolle in der Versorgung der Demenz. Um die hausärztliche Versorgung von Patient:innen mit Demenz (PmD) zu verbessern, werden jedoch dringend neue Forschungsansätze benötigt. Das Hauptziel der vorliegenden Dissertation war es, Ergebnisse und Erkenntnisse aus verschiedenen Phasen der Umsetzung des Forschungsprojektes DemTab: Tabletbasierte ambulante Versorgung von Menschen mit Demenz zu generieren: Methoden: Auf der Grundlage der DemTab-Studie, einer zweiarmigen, cluster-randomisierten kontrollierten Studie zur Entwicklung und Evaluierung einer tablet-basierten Intervention zur Verbesserung der leitlinienbasierten Demenzversorgung in der Primärversorgung, wurden im Rahmen der Dissertation drei Manuskripte veröffentlicht. Die Manuskripte stellen Ergebnisse aus drei verschiedenen Phasen der Implementierung der DemTab-Studie dar. Ergebnisse: Manuskript I enthielten ein detailliertes Studienprotokoll, welches vor der Rekrutierung von Studienteilnehmenden veröffentlicht wurde. Ergebnisse von Manuskript II zeigten eine HA Rekrutierungsrate von etwa 5 %, wobei die effizienteste Strategie die Rekrutierung über Forschungsnetzwerke in der Primärversorgung darstellte. Im Durchschnitt wurden pro Praxis vier PmD (Spanne: 1 - 11 MmD) erfolgreich rekrutiert. Ergebnisse von Manuskript III deuten auf eine hohe Adhärenz der S3-Leitlinie Demenzen durch HA (71 %). Außerdem wurde festgestellt, dass die Leitlinienadhärenz signifikant mit einer höheren Anzahl von Patient:innen assoziiert ist (γ10 = - 5,58, CI = - 10,97, -0,19, p = .04). Jedoch wurde kein Zusammenhang zwischen der Leitlinienadhärenz und der Lebensqualität von PmD festgestellt (γ10 = -.86, CI = - 4.18, 2.47, p = .61). Schlussfolgerung: Erstens zeigt die vorliegende Dissertation, dass Studienprotokolle zwar ein wichtiges Instrument zur Förderung methodischer Standards bei der Durchführung von Studien darstellen, jedoch Verstöße, insbesondere in der Demenzforschung, beobachtbar sind. Zweitens unterstreichen die Ergebnisse der Rekrutierung das Potenzial von Forschungsnetzwerken in der Primärversorgung und die Bedeutung der Einbeziehung von HA bei der Durchführung von Forschung. Drittens ist die Befolgung der Leitlinienempfehlungen insgesamt hoch, auch wenn Unterschiede bei den einzelnen Empfehlungen zu beobachten sind. Implikationen: Künftige interventionelle Forschung in der Demenzversorgung sollte anpassungsfähigere und pragmatischere Studiendesigns in Betracht ziehen. Darüber hinaus sollte die Forschung die Interessen, Erfahrungen und Perspektiven von HA einbeziehen und bestimmten Aspekten der Demenzversorgung sollte mehr Aufmerksamkeit geschenkt werden. Die Ergebnisse der vorliegenden Dissertation werden in die abschließende Auswertung der DemTab-Studie einfließen