Purpose: Aim of the study was to evaluate the effect of an i.v. Injection of the iron-oxide based contrast medium (CM) Resovist® on liver lesions diagnostics efficiency for a fast T2-weighted single shot breathold TSE-sequence (T2w-HASTE) in comparsion to a high resolution T2-weighted TSE-sequence with prospective acquisition correction acquired during free breathing (T2w-PACE-TSE). Materials und Methods: A retrospective analysis of the MRI examinations of 42 pa-tients (18 men and 24 women between the ages of 28 and 77 years, mean 58.1 ± 13.5 years) with focal liver lesions acquired over a period of 16 months was performed. In all patients, the images were acquired before (native) and starting at 10 min after i.v. injection of a standard dose of Resovist® using the T2w-HASTE and T2w-PACE-TSE sequence. The four key parameters, i.e. overall image quality, liver-lesion contrast, artifacts and quality of fat saturation were qualitatively evaluated on a scale of 1–5. Two parameters were determined quantitatively: Liver-lesion contrast and the number of recognizable lesions depending on the lesion diameter (≤ 4 mm, 5-9 mm,> 9 mm). In addition, lesions were classified in cysts, metastases and solid tumors. A statistical evaluation was carried out for the qualitative variables using Cochran test and McNemar test. For the quantitative variables, an analysis of variance based on repeated measurements was used as a multiple method. The significance level was set at p <0.05. Results: Qualitative evaluation (=: not significant; <: significant): Overall image quality: T2w-HASTE native = T2w-HASTE CM < T2w-PACE-TSE = T2w-PACE-TSE CM; Liver-lesion contrast: T2w-HASTE native = T2w-HASTE CM < T2w-PACE-TSE native < T2w-PACE-TSE CM; Artifacts: Tendentially best rating for the T2w-PACE CM; quality of fat saturation: Only for T2w-PACE-TSE - homogeneous in 24/42, low inhomogeneity in 14/42, inadequate fat suppression in 4/42. Quantitative evaluation: liver-lesion contrast: T2w-HASTE native < T2w-HASTE CM = T2w-PACE-TSE native < T2w-PACE-TSE CM; number of detectable lesions ≤ 4 mm: T2w-HASTE native = T2w-HASTE-CM < T2w-PACE-TSE native = T2w-PACE-TSE CM; number of recognizable lesions 5 - 9 mm: T2w-HASTE native = T2w-HASTE CM < T2w-PACE-TSE native < T2w-PACE-TSE CM number of detectable lesions> 9 mm: T2w-HASTE native = T2w-HASTE CM < T2w-PACE-TSE native = T2w-PACE-TSE CM. Conclusion: The T2-weighted PACE-TSE is significantly superior to the T2-weighted HASTE in both in native and in the contrast-enhanced examination, with respect to image quality, recognizability of focal liver lesions and quantitative liver-lesion contrast. Thus, the additional time required for the T2-weighted PACE-TSE seems to be justified. In both sequences, the application of Resovist tends to increase slightly the number of detected lesions, this effect is however not significant.
Ziel: Die vorliegende Studie hatte zum Ziel, für die Magnetresonanztomographie (MRT) der Leber zu untersuchen, wie sich die i.v. Injektion des Eisenoxid-Nanopartikel-basierten Kontrastmittels (KM) Resovist® auf die Darstellung fokaler Leberläsionen in einer schnellen T2w turbo Spinecho Sequenz (T2w-HASTE, während Atemstopp), und in einer T2w turbo Spinecho Sequenz mit Atemnavigation (T2w-PACE-TSE, während freier Atmung) auswirkt. Material und Methoden: Es wurden retrospektiv MRT-Untersuchungen von 42 Patienten (18 Männer und 24 Frauen im Alter zwischen 28 und 77 Jahren, im Mittel 58,1 ± 13,5 Jahre) mit fokalen Leberläsionen aus einem Zeitraum von 16 Monaten analysiert. Alle Patienten hatten Resovist® in einer Standarddosierung erhalten. Die Bildakquisition mit T2w-HASTE und T2w-PACE-TSE erfolgte vor sowie ab 10 min nach i.v. KM-Injektion. Es wurden qualitativ die vier Parameter Gesamtbildqualität, Leber-Läsions-Kontrast, Artefakte und Qualität der Fettsättigung auf einer Skala von 1–5 bewertet. Quantitativ wurden die zwei Parameter Leber-Läsions-Kontrast anhand von region-of-interest-basierten Messungen und Anzahl erkennbarer Läsionen in Abhängigkeit des Läsionsdurchmessers bestimmt (≤ 4 mm,5 – 9 mm, > 9 mm). Zusätzlich erfolgte eine Einteilung nach Zysten, Metastasen oder soliden Tumoren. Die statistische Auswer-tung wurde für die qualitativen Variablen mit dem Cochran-Test und mit dem McNe-mar- Test durchgeführt. Für die quantitativen Variablen wurde die Varianzanalyse für Messwiederholungen als multiples Verfahren verwendet. Signifikanz wurde für p < 0,05 festgelegt. Ergebnisse: Qualitative Auswertung (=: nicht signifikant; <: signifikant): Gesamtbildqualität: T2w-HASTE nativ = T2w-HASTE KM < T2w-PACE-TSE nativ = T2w-PACE-TSE KM; Leber-Läsions-Kontrast: T2w-HASTE nativ = T2w-HASTE KM < T2w-PACE-TSE nativ < T2w-PACE-TSE KM; Artefakte: Tendenziell beste Bewertung für die T2w-PACE KM; Qualität der Fettsättigung: Nur für T2w-PACE-TSE – bei 24/42 homogen, bei 14/42 geringe Inhomogenität, bei 4/42 unzureichende Fettsuppression. Quantitative Auswertung: Leber-Läsions-Kontrast: T2w-HASTE nativ < T2w-HASTE KM = T2w-PACE-TSE nativ < T2w-PACE-TSE KM; Anzahl erkennbarer Läsionen ≤ 4 mm: T2w-HASTE nativ = T2w-HASTE-KM < T2w-PACE-TSE nativ = T2w-PACE-TSE KM; Anzahl erkennbarer Läsionen 5 – 9 mm: T2w-HASTE nativ = T2w-HASTE KM < T2w-PACE-TSE nativ < T2w-PACE-TSE KM; Anzahl erkennbarer Läsionen > 9 mm: T2w-HASTE nativ = T2w-HASTE KM < T2w-PACE-TSE nativ = T2w-PACE-TSE KM. Schlussfolgerung: Die T2w-PACE-TSE ist der T2w-HASTE in der nativen und KM-unterstützen Untersuchung bezüglich Bildqualität, Erkennbarkeit fokaler Leberläsionen und quantitativem Leber-Läsions-Kontrast signifikant überlegen, sodass der zeitliche Mehraufwand für die T2w-PACE TSE gerechtfertigt erscheint. In beiden Sequenzen führt die Injektion von Resovist zu einer tendenziellen, jedoch nicht signifikanten Erhöhung der Anzahl der erkannten Läsionen.