Die vorliegende Studie beschäftigte sich mit 190 Patienten, die sich im Zeitraum von 29 Monaten in der Spezial-Ambulanz der Charité-Universitätsmedizin Berlin mit dem Krankheitsbild einer progredienten cerebellären Ataxieerkrankung vorstellten. Insgesamt wurden hiervon 119 Patienten mit Hilfe einer Fragensammlung aus standardisierten, sowie eigens gestalteten Fragebögen untersucht. Der Schwerpunkt lag in der Evaluation des Symptoms Dysphagie bei Patienten mit cerebellärer Ataxie und dessen Einfluss auf die Lebensqualität und des Ernährungszustands. Insgesamt leidet ein relevanter Teil der Ataxiepatienten unter einer Dysphagie, die mit Beeinträchtigungen des Gesundheitszustandes, einem ungewollten Gewichtsverlust und einer verminderten Lebensqualität im Dysphagie-Kollektiv assoziiert sind. Zudem ergaben sich Hinweise auf ein ungünstigeres Ernährungsmuster, die zu einer Verschlechterung des Ernährungszustandes führen können. Diese Arbeit zeigt die Notwendigkeit weiterer wissentschaftlicher Arbeiten zur Verbesserung der Diagnose und der prognostischen Bedeutung des Symptoms Dysphagie bei Ataxiepatienten und deren therapeutischer Optimierung bei Fortschreiten der Erkrankung. Der SWAL-QoL ist hierbei eine weiter zu untersuchende Möglichkeit, Veränderungen von Schluckvorgängen und dessen Bedeutung auf die Lebensqualität aus Sicht des Patienten in der ärztlichen Betreuung zu evaluieren und Behandlungsstrategien je nach Schwere der Symptomatik zu entwickeln.
Background: Patients with progressive cerebellar ataxia suffer from incoordination of body movements. After only a few years of disease progression they show a complex spectrum of symptoms with individually different levels of functional impairment in their everyday life. Previous studies showed that patients often developed comorbidities due to functional impairment with reduced quality of life. Little is known about the specific role of dysphagia in these patients and their quality of life. Objective: Our study was designed to collect information about dysphagia prevalence in patients with ataxia and it`s association with quality of life as well as nutritional status. Methods: 190 patients with typical symptoms of cerebellar, progressive ataxia presented to the outpatient clinic of the Department of Neurology at Charité Universitaetsmedizin Berlin, Berlin, Germany, and were asked to answer a series of validated questionnaires. These questionnaire were the Fatigue Severity Scale (FSS), Beck Depression Inventory II (BDI-II), Patient Health Questionnaire (PHQ-D), Fagerstrom Test for Nicotine Dependence (FTND), Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT), MONICA-Food frequency questionnaire and Swallowing-Quality of Life (SWAL-QoL) questionnaire and the addition of our own frequently nominal scaled questions. We assessed 119 available inventories. Depending on the SWAL-QoL scores the cohort was divided into two groups and a series of Mann Whitney U tests and Chi-squared tests were performed between these groups of dysphagia and non-dysphagia patients. Spearman correlations and method of Bonferroni-Holm were used for the representation of contexts. Results: A dysphagia was shown in 16.8 per cent of ataxia patients. A mismatch existed between subjective dysphagia (n = 1) and total number of patients suffering from dysphagia acquired by SWAL-QoL (n = 20). Unintentional weight loss was more frequent in the dysphagia group (35 per cent) than in the non-dysphagia cohort (7 per cent). We found dysphagia to correlate to subjective reduction of well-being and health-related quality of life, without a significant relationship between nutritional status and dysphagia. Conclusion: A part of the ataxia patient groups showed relevant dysphagia with impact on quality of life. The data obtained warrant further research on screening for dysphagia in patients with cerebellar ataxia in order to optimize their treatment and the prevention of sequelae.