Sacroiliac joint (SIJ) dysfunction is a common cause of lower back pain, affecting 9 – 21% of all chronic back pain patients. Although medical history, pain referral patterns and provocation tests can be indicative of a SIJ syndrome, the current gold standard for diagnosis is a fluoroscopically guided anesthetic block of the joint. Patients should be primarily treated with pain medications and physiotherapy. In case of chronic pain, which is refractory to conservative therapy, radiofrequency denervation is an efficient treatment option. During conventional ablation of the SIJ, several electrodes are inserted targeting fine nerval branches on the dorsal aspect of the sacrum. High interindividual variety in the innervation of the SIJ and distribution of the branches make this procedure challenging. In the last two decades, several variations of this technique were developed to optimize the procedure. One of the most recent methods is denervation using a multi-electrode probe with three electrodes, generating three monopolar and two bipolar fields, thus creating a much larger lesion. Previous studies have proven its safety and efficiency. In this study, we compare conventional ablation of the SIJ and denervation using a multi-electrode probe. We retrospectively analyzed the clinical outcome of 121 patients, of which 57 received conventional ablation and 64 patients were denervated using the multi-electrode probe. Clinical outcome was measured using the numeric pain rating scale, Oswestry Disability Index, Roland-Morris Disability Questionnaire and Short-Form 36. All patients had follow-up appointments at one, three, six and 12 months after the procedure. Patients in the multi-electrode probe cohort had stronger and longer lasting pain relief in comparison to the conventional ablation group, with 71.9%, 53.1%, 40.6% and 29.7% of the patients reporting over 50% pain relief at one, three, six and 12 months after the surgery, respectively. In contrast, in the conventional denervation group, this ratio was only 36.8%, 26.3%, 17.5% and 10.5%, respectively. Using the multi-electrode probe also showed a significant benefit over conventional ablation regarding pain-associated disability and health- related quality of life. Denervation with the multi-electrode probe proved to be a safe and efficient treatment for patients with SIJ pain, with significant advantages over the conventional technique.
Iliosakralgelenk (ISG)-Dysfunktion ist eine häufige Ursache für tiefliegende Rückenschmerzen, woran 9-21% aller Patienten mit chronischen Rückenschmerzen leiden. Anamnese, Schmerzlokalisation und Provokationstests können hinweisend auf ein ISGSyndrom sein, wobei der aktuelle Goldstandard für die Diagnose eine fluoroskopiegestütze Infiltration des Gelenks mit einem lokalen Anästhetikum ist. Die Behandlung sollte mit Schmerzmedikation und Physiotherapie beginnen. Radiofrequenztherapie ist eine effiziente Therapiemethode bei chronischen Schmerzen, die auf eine konservative Behandlung nicht ansprechen. Bei einer konventionellen ISG-Denervation werden mehrere Elektroden eingebracht um die dünnen Nervenfasern auf der dorsalen Seite des Gelenks zu treffen. Große interindividuelle Unterschiede in der Innervation des ISGs und im Verlauf der einzelnen Fasern machen diesen Eingriff anspruchsvoll. In den letzten zwei Jahrzehnten wurden verschiedene Variationen dieses Verfahrens entwickelt um es zu optimieren. In einer der neuesten Denervationsmethoden wird eine Sonde mit drei Elektroden benutzt, die drei monopolare und zwei bipolare Felder generiert, womit eine deutlich größere Läsion erzeugt werden kann. Bisherige Studien haben die Effektivität und Sicherheit dieser Methode belegt. In dieser Studie vergleichen wir konventionelle Denervierung mit der Denervation mittels einer Multielektroden-Sonde. Wir haben die klinischen Ergebnisse von 121 Patienten retrospektiv analysiert, 57 Patienten haben eine konventionelle Denervation erhalten, 64 Patienten eine Denervation mittels einer Multi-Elektroden Sonde. Die Ergebnisse wurden anhand der numerischen Schmerz- Bewertungsskala, des Ostwestry-Disability-Indexes, des Roland-Morris Disability Questionnaire und Short-Form 36 erfasst.