dc.contributor.author
Heiden, Petra
dc.date.accessioned
2022-06-24T05:29:26Z
dc.date.available
2022-06-24T05:29:26Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/34498
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-34216
dc.description.abstract
Sacroiliac joint (SIJ) dysfunction is a common cause of lower back pain, affecting 9 – 21% of all chronic back pain patients. Although medical history, pain referral patterns and provocation tests can be indicative of a SIJ syndrome, the current gold standard for diagnosis is a fluoroscopically guided anesthetic block of the joint. Patients should be primarily treated with pain medications and physiotherapy. In case of chronic pain, which is refractory to conservative therapy, radiofrequency denervation is an efficient treatment option. During conventional ablation of the SIJ, several electrodes are inserted targeting fine nerval branches on the dorsal aspect of the sacrum. High interindividual variety in the innervation of the SIJ and distribution of the branches make this procedure challenging. In the last two decades, several variations of this technique were developed to optimize the procedure. One of the most recent methods is denervation using a multi-electrode probe with three electrodes, generating three monopolar and two bipolar fields, thus creating a much larger lesion. Previous studies have proven its safety and efficiency. In this study, we compare conventional ablation of the SIJ and denervation using a multi-electrode probe.
We retrospectively analyzed the clinical outcome of 121 patients, of which 57 received conventional ablation and 64 patients were denervated using the multi-electrode probe. Clinical outcome was measured using the numeric pain rating scale, Oswestry Disability Index, Roland-Morris Disability Questionnaire and Short-Form 36. All patients had follow-up appointments at one, three, six and 12 months after the procedure.
Patients in the multi-electrode probe cohort had stronger and longer lasting pain relief in comparison to the conventional ablation group, with 71.9%, 53.1%, 40.6% and 29.7% of the patients reporting over 50% pain relief at one, three, six and 12 months after the surgery, respectively. In contrast, in the conventional denervation group, this ratio was only 36.8%, 26.3%, 17.5% and 10.5%, respectively. Using the multi-electrode probe also showed a significant benefit over conventional ablation regarding pain-associated disability and health- related quality of life.
Denervation with the multi-electrode probe proved to be a safe and efficient treatment for patients with SIJ pain, with significant advantages over the conventional technique.
en
dc.description.abstract
Iliosakralgelenk (ISG)-Dysfunktion ist eine häufige Ursache für tiefliegende
Rückenschmerzen, woran 9-21% aller Patienten mit chronischen Rückenschmerzen leiden.
Anamnese, Schmerzlokalisation und Provokationstests können hinweisend auf ein ISGSyndrom
sein, wobei der aktuelle Goldstandard für die Diagnose eine fluoroskopiegestütze
Infiltration des Gelenks mit einem lokalen Anästhetikum ist. Die Behandlung sollte mit
Schmerzmedikation und Physiotherapie beginnen. Radiofrequenztherapie ist eine effiziente
Therapiemethode bei chronischen Schmerzen, die auf eine konservative Behandlung nicht
ansprechen. Bei einer konventionellen ISG-Denervation werden mehrere Elektroden
eingebracht um die dünnen Nervenfasern auf der dorsalen Seite des Gelenks zu treffen.
Große interindividuelle Unterschiede in der Innervation des ISGs und im Verlauf der
einzelnen Fasern machen diesen Eingriff anspruchsvoll. In den letzten zwei Jahrzehnten
wurden verschiedene Variationen dieses Verfahrens entwickelt um es zu optimieren. In einer
der neuesten Denervationsmethoden wird eine Sonde mit drei Elektroden benutzt, die drei
monopolare und zwei bipolare Felder generiert, womit eine deutlich größere Läsion erzeugt
werden kann. Bisherige Studien haben die Effektivität und Sicherheit dieser Methode belegt.
In dieser Studie vergleichen wir konventionelle Denervierung mit der Denervation mittels
einer Multielektroden-Sonde.
Wir haben die klinischen Ergebnisse von 121 Patienten retrospektiv analysiert, 57 Patienten
haben eine konventionelle Denervation erhalten, 64 Patienten eine Denervation mittels einer
Multi-Elektroden Sonde. Die Ergebnisse wurden anhand der numerischen Schmerz-
Bewertungsskala, des Ostwestry-Disability-Indexes, des Roland-Morris Disability
Questionnaire und Short-Form 36 erfasst.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
sacroiliac joint
en
dc.subject
radiofrequency denervation
en
dc.subject
lower back pain
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Comparison of two techniques for denervation of the sacroiliac joint
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2022-06-26
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-34498-5
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access