Cancer diseases pose a major challenge for countries in sub-Saharan Africa, including Tanza nia. Apart from viral infections, the growing and aging population, an increasing prevalence of risk factors such as smoking, obesity, physical inactivity, and poor nutrition are considered the main reasons for the rapid increase of cancer incidence. Against this background, health literacy (HL), defined as the ability to access, appraise, understand, and apply information for making decisions concerning healthcare, is particular important as an effective approach to cancer prevention and treatment. Low HL negatively influences cancer prevention and treat ment behaviors. This paper shows the findings of two published research papers in the context of health litera cy and cancer prevention in Tanzania and provides implications for future research studies and interventions. The content of this work deals firstly with a questionnaire-based cross sectional survey among participants of a cancer and awareness campaign (PrevACamp) from two regions in northern Tanzania. Secondly, clinical data from the visual inspection of the cervix after acetic acid application (VIA) screening are analyzed and displayed. Thirdly, a three-day cancer education training among 24 community health workers (CHW) and 16 dis pensary health care workers (DHCW) and the impact of their knowledge gain on changes in their work behavior and conduct are reported. 2,192 participants were interviewed and 2,224 received VIA screening. The main findings of the first publication were: The level of nesci ence on cervical cancer (CC) and on the human papillomavirus (HPV) regardless of education level, resident status and the number of children, as markers for HL, was generally high. Ru ral women were less likely (76%) to have attended secondary school and less likely (81%) to be employed than urban women. Over 80% of all participants attended (VIA) screening after receiving cancer education. In the second publication, a mix-method approach was used to examine a three-day cancer education training. Both groups experienced significant im provements in knowledge about CC and breast cancer: CHWs + 10% (CI 95% = 2-18%, p = 0.015) and DHCWs 24.4% (CI 95% = 13-36%, p = 0.002). The results show the association between low education and low cancer knowledge. Strength ening HL in the Tanzanian population is a necessary prerequisite for raising cancer awareness in the community, adopting prevention measures, and ultimately reducing cancer incidence and mortality. Outreach cancer prevention campaigns, oncology training, and supporting the work of multipliers in knowledge transfer are important measures to counteract the rising numbers in SSA.
Krebserkrankungen werden die Länder in Sub-Sahara Afrika, einschließlich Tansania, vor eine große Herausforderung stellen. Neben Virusinfektionen gelten Bevölkerungswachstum mit einer älter werdenden Population, eine wachsende Prävalenz von Risikofaktoren wie Rauchen, Übergewicht, Bewegungsmangel und schlechte Ernährung als Hauptgründe für das zügige Ansteigen. Vor diesem Hintergrund kommt der Health Literacy (HL), definiert als die Fähigkeit Gesundheitsinformationen zu suchen, zu bewerten, zu verstehen und anzuwenden als wirksamer Ansatz in der Krebsprävention und Krebsbehandlung eine besondere Bedeutung zu. Eine geringe Health Literacy bei Krebserkrankungen können das Verhalten zur Krebsprävention und zur Krebsbehandlung negativ beeinflussen. Die vorliegende Arbeit stellt die Ergebnisse zweier publizierter Forschungsarbeiten im Kontext zu Health Literacy und Krebsprävention in Tansania vor und gibt Implikationen für weitere Forschungen und Interventionen. Inhaltlich behandelt die Arbeit erstens eine fragebogenbasierte Querschnittserhebung unter Teilnehmerinnen von Krebsvorsorge- und Aufklärungsveranstaltungen (PrevACamps) aus zwei Regionen im Norden Tansanias. Zweitens werden klinische Daten aus dem Visual inspection of the cervix after acetic acid application (VIA)-Screening ausgewertet. Drittens wird über ein dreitägiges Krebsaufklärungstraining unter 24 Community Health Worker (CHW) und 16 Dispensary Health Care Worker (DHCW) und die Auswirkung des Wissenszuwachs und Änderungen des Arbeitsverhalten der Teilnehmer*innen berichtet. Auf den PrevACamps wurden insgesamt 2192 Teilnehmerinnen befragt und 2224 erhielten ein VIA-Screening. Der Grad der Unwissenheit über Cervical Cancer (CC) und über das Humane Papilloma-Virus (HPV) unabhängig von Bildungsniveau, Wohnort und der Anzahl der Kinder als Marker für Health Literacy war hoch. Frauen auf dem Land hatten seltener (76%) eine weiterführende Schule besucht und waren seltener (81%) berufstätig als Frauen aus der Stadt. In beiden Trainingsgruppen (CHWs und DHCWs) konnte das Wissen über CC und Brustkrebs signifikant verbessert werden: CHWs 10% (CI 95% = 2-18%, p = 0,015) und DHCWs 24,4% (CI 95% = 13-36%, p = 0,002). Die Ergebnisse zeigen den Zusammenhang zwischen geringer Schulbildung und geringem Wissen über Krebserkrankungen. Die Stärkung der HL in der tansanischen Bevölkerung ist eine notwendige Voraussetzung, um das Bewusstsein für Krebserkrankungen in der Gesell schaft zu schärfen, Präventionsmaßnahmen anzunehmen und letztlich die Krebsinzidenz und -mortalität zu verringern. Krebsprävention vor Ort, onkologische Aus- und Weiterbildung sowie die Unterstützung der Arbeit von Multiplikator*innen in der Wissensvermittlung sind wichtige Maßnahmen, um den steigenden Zahlen in SSA entgegenzuwirken.