Objectives: The aim of this work was to report our experience with the modified subcoronary autograft implantation in children and young adults and to furthermore discuss the outcomes and role of this technique in growing patients requiring Ross operation. Methods: All patients who underwent modified subcoronary Ross/Ross-Konno operation at our institution were included. Early and late survival, morbidity, reinterventions, aortic valve function, and aortic root dimensions were observed in a retrospective manner. Results: During the study interval from January 2013 to January 2019, a total of 50 patients received the modified subcoronary Ross/Ross-Konno operation. The median age at surgery was 6.3 years (interquartile range [IQR]: 1.4 - 13.6, 58% males), including ten infants (20%). During a median follow-up of 31.2 months (IQR: 14.4 - 51), there was one early and one late death with an overall survival at 5 years after surgery of 95%. The autograft had to be replaced in two patients, 11 and 15 months after their initial Ross operation. Freedoms from reoperation on the autograft and/or on the right ventricle to pulmonary artery conduit were 94% and 97% at 5 years, respectively. Freedom from aortic valve regurgitation > mild was 97% at 5 years. Aortic root diameters at all levels remained in normal ranges at last follow-up. Conclusion: The modified subcoronary Ross/Ross-Konno operation in children and young adults showed excellent early and mid-term outcomes. Our modification of the autograft implantation technique proved to be reproducible. An even broader use of this technique in children might be advantageous in order to avoid situations when prosthetic supporting techniques are precluded due to somatic growth.
ZUSAMMENFASSUNG Hintergrund: Das Ziel dieser Arbeit war es über unsere Erfahrungen mit der Modifikation der subkoronarer Implantation des Autograft bei Kindern und jungen Erwachsenen während einer Ross-Operation zu berichten. Weitergehend soll das Outcome sowie die Rolle dieser Modifikation in der Behandlung von Patienten während des körperlichen Wachstums soll diskutiert werden. Methoden: In einer retrospektiven Studie an 50 von Januar 2013 bis Januar 2019 am Deutschen Herzzentrum Berlin konsekutiv mittels Ross/Ross-Konno-Operation in subkoronarer Modifikation behandelter Patienten, wurden die primären und sekundären Endpunkten wie Früh- und Spätmortalität, Morbidität, Reinterventionen, Funktion der Aortenklappe und der Dimensionen der Aortenwurzel analysiert. Ergebnisse: Das mediane Alter bei der Operation betrug 6.3 Jahre (IQR: 1.4 – 13.6, 58% männlich), davon waren 10 Patienten in Säuglingsalter (20%). Innerhalb der medianen Beobachtungsdauer von 31.2 Monaten (IQR; 14.4-51) wurde bei frühem und spätem Todesereignis jeweils eines Patienten ein Gesamtüberleben von 95%, 5 Jahre nach der Operation beobachtet. Das Autograft musste bei zwei Patienten, 11 und 15 Monate nach initialer Ross-Operation ersetzt werden. Die Freiheiten von Reoperation am Autograft und am rechtventrikulären Ausflusstrakt waren 94% beziehungsweise 97%, nach 5 Jahren. Die Freiheit von einer mehr als milden Aortenklappeninsuffizienz betrug 97% nach 5 Jahren. Die Diameter der Aortenwurzel blieben bei der letzten Kontrolle auf allen Ebenen innerhalb der Normwerte stabil. Schlussfolgerung: Die modifizierte subkoronare Ross/Ross-Konno-Operation bei Kindern und jungen Erwachsenen zeigte exzellente früh- und mittelfristige Ergebnisse. Die vorgestellte Modifikation der Implantationstechnik des Autografts ist technisch reproduzierbar. Eine Ausweitung der Anwendung dieser im Erwachsenenalter validierten Technik auf das Kindesalter, könnte gerade in Hinblick auf die Erhaltung des Wachstumspotentials vorteilhaft sein.