The one-shot CO2 laser stapedotomy is an established procedure to treat otosclerosis routinely used during the past 15 years for primary (P-LS) and revision laser stapedotomy (R-LS). Study aim The aim of the study was to demonstrate the dynamics of the air-bone-gap (ABG) within the first year after treatment. For this, a prospective analysis of audiograms from 501 P-LS and 153 R-LS obtained from three postoperative intervals (3-6 weeks, 3-6 months and 1 year) were compared to preoperative results. For statistics, the pure-tone-average (PTA) was calculated from four frequencies. Results One year postoperatively, in both groups a significant improvement of the ABG was found: P-LS: 0-10 dB 64%, 11-20 dB 32%,> 20 dB 4% and R-LS: 0-10 dB 48%, 11-20 dB 46%, 21-30 dB 6%. The individual ABG-improvement was one year postoperatively 18.8 dB for the P-LS and 21.3 dB for the R-LS. Within the first year, the comparison of the three postoperative intervals resulted neither for the P-LS nor the R-LS (P-LS: median 8.5 dB, R-LS: median 13.8 dB, 12.5 dB and 12.5 dB) in significant changes in the ABG (PTA). Also, there was no difference regarding the ABG between the groups with one laser or multiple laser applications. The 1-year results were not affected by the extent of the preoperative ABG. (Subgroups preoperative: 0-10, 10-20, 20-30 and >30 dB; P-LS: p =0,4, R-LS: p=0,14). Conclusion Thus, on average, there were no significant differences in the postoperative ABG between P-LS and R-LS, and patients benefit equally from both procedures. The improvement in hearing was already at the maximum level in the early postoperative phase and was independent from the preoperative ABG.
Einleitung Die Ein-Schuss-CO2-Laserstapedotomie ist eine etablierte Operationstechnik bei Otosklerose und wird seit 15 Jahren klinisch routinemäßig im Rahmen von primären (P-LS) sowie Revisions- Laserstapedotomien (R-LS) eingesetzt. Fragestellung Zielsetzung der Studie war es, die Entwicklung des air-bone gap (ABG) innerhalb des ersten postoperativen Jahres darzustellen. Hierzu erfolgte eine prospektive Analyse der Audiogramme von 501 P-LS und 153 R-LS in drei postoperativen Intervallen (3-6 Wochen, 3-6 Monate und 1 Jahr) gegenüber dem präoperativen Befund. Der Pure-Tone-Average (PTA) aus vier Frequenzen wurde berechnet und statistisch ausgewertet. Ergebnisse Ein Jahr postoperativ zeigte sich in beiden Gruppen eine signifikante Verbesserung des ABG auf absolut: P-LS: 0-10 dB 64%, 11-20 dB 32%, >20 dB 4% und R-LS: 0-10 dB 48%, 11-20 dB 46%, 21-30 dB 6%. Die individuelle ABG-Verbesserung betrug 18,8 dB bei der P-LS und der R-LS 21,3 dB ein Jahr postoperativ. Der Vergleich der 3 postoperativen Intervalle ergab weder für die P-LS noch für die R-LS signifikante Veränderungen des ABG (PTA) innerhalb des ersten Jahres (P-LS: Median jeweils 8,5 dB; R-LS: Median 13,8 dB, 12,5 dB und 12,5 dB). Auch zeigte sich kein Unterschied des postoperativen ABG zwischen den Gruppen mit einer Laserapplikation und mit mehreren Laserapplikationen. Die 1-Jahresdaten wurden nicht durch das Ausmaß des präoperativen ABG beeinflusst (Subgruppen präoperativ: 0-10, 10-20, 20-30 und >30 dB; P-LS: p =0,4, R-LS: p=0,14). Schlussfolgerung Die Studie zeigt, dass zwischen einer P-LS und einer R-LS im Durchschnitt kaum Unterschiede im postoperativen ABG bestehen und Patienten gleichermaßen von beiden Eingriffen profitieren. Die Verbesserung des Hörvermögens ist bereits in der frühen postoperativen Phase maximal und ist unabhängig vom präoperativen ABG.