This dissertation examines the effects of the environmental context on path dependence in organizational learning. We set forth a theoretical framework which explains the path-dependent properties of organizational learning as residing in processes of social adaptation and the competence-enhancing learning of the organizational members. We transform our theoretical framework into an agent-based computer simulation model which combines March’s (1991) mutual learning approach and processes of local search in an NK landscape. We inquire into the effects of environmental complexity and turbulence on the interplay between the self-reinforcing dynamics of mutual and individual learning. The results emphasize the importance of contextual conditions for the unfolding of organizational path dependence and demonstrate that the effects of the context depend strongly on the prevalent dynamic in the system.
Diese Dissertation befasst sich mit dem Einfluss der Organisationsumwelt auf die Ausbildung von organisatorischen Pfaden. Zunächst wird ein theoretischer Bezugsrahmen entwickelt, der die pfadabhängigen Eigenschaften im organisatorischen Lernen erläutert und in den zwei Lernprozessen, dem kollektivem Lernen basierend auf sozialer Anpassung sowie dem individuellen Kompetenz verstärkendem Lernen verankert. Dieser theoretische Bezugsrahmen wird in ein agentenbasiertes Computersimulationsmodell umgesetzt, das Marchs (1991) Ansatz des „mutual learning“ und inkrementelle Suchprozesse in einer NK Fitness Landschaft kombiniert. Auf Basis dieses Modells werden die Effekte von Komplexität und Dynamik der Organsiationsumwelt auf das Zusammenspiel der modellierten Lerndynamiken untersucht. Die Ergebnisse heben die Bedeutung der Umweltbedingungen für die Ausbildung von Pfaden in Organisationen hervor und zeigen auf, dass die kontextualen Effekte stark von der im organisationalen System vorherrschenden Dynamik abhängen.