Severe aortic stenosis with low gradient (AS-LG) is a challenging entity which demands careful echocardiographic assessment. Two-dimensional (2D) transthoracic echocardiography (TTE) assessment of the left ventricular outflow tract (LVTO) diameter is susceptible, to error due to suboptimal imaging quality or to morphological variations of the LVOT (i.e. sigmoid septum or sand hourglass shape) leading to an incorrect estimation of the aortic valve area (AVA) by continuity equation (CE). The purpose of this study was to evaluate the potential usefulness and clinical relevance of a systematic use of transoesophageal echocardiography (TOE) to measure the antero-posterior LVOT diameter for the AVA estimation by CE in patients with severe AS-LG.
Die Diagnostik der schweren Aortenklappenstenose mit niedrigem Gradienten (AS-LG) erfordert eine sorgfältige echokardiographische Untersuchung. Die Messungen durch zweidimensionale (2D) transthorakale Echokardiographie (TTE) des antero-posterior linksventrikulären Auswurfstrakts (LVTO) sind eine häufige Fehlerquelle und könnten dazu führen, dass die Aortenklappenfläche (AVA) und das Schlagvolumens (SV) falsch eingeschätzt wird. In dieser Studie wurde es daher untersucht, den potenziellen Nutzen und die klinische Relevanz einer systematischen Anwendung der transösophagealen Echokardiographie (TOE) zur Messung des antero-posterioren LVOT-Durchmessers für die AVA-Schätzung durch CE bei Patienten mit schwerer AS-LG zu bewerten.