Purpose: To provide scientific evidence on determinant factors of physicians’ prescribing of antibiotics, and also factors that influence physicians’ opinions about interventions to ameliorate the problem of antimicrobial resistance in Germany. Methods: A mixed-methods quantitative-qualitative research approach consisting of: focus group discussions within outpatient care and hospital care practice in the Berlin region, Germany; a national, cross-sectional survey of outpatient care and hospital care physicians and a nationally representative online survey of the general population in Germany. Results: The qualitative investigation indicated that outpatient care physicians believed the most important factors associated with antibiotic prescribing and antimicrobial resistance to be the ability to diagnose and prescribe precisely, patient demand and noncompliance. For hospital care physicians, this was found to be challenges associated with the spread of multi-resistant pathogens; challenges associated with hygiene and the limited time they have to consult patients. In the survey of physicians the following factors were found to be statistically significant in logistic regression analyses: status as a hospital physician, male physician, age 50-59, and place of practice in states in the former East Germany. Bivariate analysis in the survey of the general population suggested that the prevalence of self- reported expectations of antibiotics for the common cold is related to level of education, but the majority of participants showed a basic understanding that antibiotics are effective against bacteria but not viruses and knew about antibiotics resistance. Conclusions: The general population appears to be well informed about antibiotics, therefore the research evidence suggests that the factors influencing antibiotic prescribing and resistance are more in the domain of physicians and quality of clinical treatment. While previous research in other countries has focused on improving patient education or increasing public awareness, this research suggests that a focus on factors influencing physicians’ decisions to prescribe antibiotics, the quality of their prescribing and their realisation of antimicrobial resistance could be more appropriate for Germany.
Zielsetzung: Die Erhebung von möglichen Determinanten von Antibiotika- Verschreibung durch Ärzte sowie Einflussfaktoren auf deren Einstellungen zu Maßnahmen, die das Problem der Antibiotika-Resistenzen verringern. Methodik: Eine sowohl quantitative als auch qualitative Forschungsmethodik bestehend aus: Fokusgruppendiskussionen geführt mit ambulanten und stationären Ärzten in der Berliner Region; eine repräsentative Querschnittsbefragung unter ambulanten und stationären Ärzten in Deutschland; und eine repräsentative online-Querschnittsbefragung der Bevölkerung in Deutschland. Ergebnisse: Die qualitative Untersuchung zeigte, dass es den ambulanten Ärzten eher wichtig war, korrekt diagnostizieren und verschreiben zu können. Zudem waren für sie der von den Patienten ausgehende Druck sowie die Noncompliance von Relevanz. Stationäre Ärzte betonten besonders Aspekte der Ausbreitung multiresistenter Erreger, Hygiene-assoziierte Herausforderungen sowie die Problematik eingeschränkter Beratungszeiten mit Patienten. In einer logistischen Regressionsanalyse der Ergebnisse der Querschnittsbefragung unter Ärzten zeigten sich folgende Faktoren als statistisch signifikant: Status als Krankenhausarzt, männlich, Alter 50-59 Jahre, Praxis in den neuen Bundesländern. Aus der Befragung der Bevölkerung lieferte eine bivariate Analyse Hinweise, dass das Vorherrschen der selbstberichteten Erwartung, für eine Erkältung ein Antibiotika verschrieben zu bekommen, in Bezug zum Bildungsgrad steht. Die Mehrheit der Befragten zeigte aber ein Grundverständnis dafür, dass Antibiotika effektiv sind gegen Bakterien aber nicht Viren, und wusste von Antibiotikaresistenz. Schlussfolgerungen: Die Bevölkerung scheint gut über Antibiotika informiert zu sein. Damit legen die Forschungsergebnisse nahe, dass die Einflussfaktoren auf Antibiotikaverschreibung und -resistenz eher im Bereich der Ärzte und der Qualität der klinischen Behandlung liegen. Während die bisherige Forschung in anderen Ländern sich auf die Verbesserung der Patienten-Aufklärung oder die Sensibilisierung der Bevölkerung konzentriert, könnte für Deutschland ein Fokus auf Einflussfaktoren auf die Entscheidungen von Ärzten, Antibiotika zu verschreiben, sowie die Qualität ihrer Verschreibung und deren Auswirkungen auf Antibiotikaresistenz angezeigt sein.