This dissertation analyzes advice literature written in Hindi guide, which were published between the 1890s and the 1940s in India. The books cover diverse genres – guides on etiquette, self-help books and educational literature (partly translated from English), religious reform literature, as well as guidebooks on housekeeping, child-rearing and marital hygiene.
Three case studies guide the analysis of the specific production contexts of different genres of guidebook literature and address the question of how credibility was postulated for the knowledge conveyed in guidebooks in order to create textual authority.
Normative advice literature was seen as an important means of moral education in the late nineteenth century. In the course of the Hindi language movement, the production of guides and etiquette books in Hindi was promoted and patronage structures were created for its dissemination. The beginning of the twentieth century saw rising literacy levels in the Hindi-speaking areas, which had hitherto been low even compared to other regions in colonial India. Case study 1 therefore examines the Nagari Pracharini Sabha (Society for the Dissemination of the Nagari Script) and its book series as an important agent of the Hindi language movement. Case study 2 focuses on advice produced by the Gita Press publishing house, which are still available in new editions to this day. The aim of this publishing house is the dissemination of Hindu texts. In addition to its popular printed products, it has also become a conservative mouthpiece for socio-political issues. Case study 3 examines the works of four individual authors who positioned themselves in the increasingly commercialized Indian book market of the 1920s and 1930s. Their marital guidebooks engage with contemporary debates, in particular on the position of women in society and their role in relation to their husbands.
The qualitative content analysis of the advice books focuses exemplarily on the emotions anger, greed and lust, which are disqualified as moral vices. To oppose them, normative counter-emotions are promoted, which postulate ideas of community on the basis of feeling rules. Advice literature thus is one of the indicators for how culturally and historically situated knowledge about emotions was created and, in turn, postulated as an indicator for belonging to a specific community.
Die vorliegende Dissertation analysiert Hindi-Ratgeberbücher, die im kolonialen Indien im Zeitraum zwischen den 1890er und den 1940er Jahren produziert wurden. Die Bandbreite dieser Schriften ist vielfältig – Handreichungen zur Etikette, Selbsthilfe-Ratgeber und pädagogische Literatur (z.T. übersetzt aus dem Englischen), religiöse Reformliteratur, sowie Ratgeber für Haushalt, Kindererziehung und Ehehygiene.
In drei Fallstudien konzentriert sich diese Arbeit auf spezifische Produktionskontexte unterschiedlicher Genres von Ratgeberliteratur, verbunden mit der Frage, wie für das in Ratgebern vermittelte Wissen Glaubhaftigkeit postuliert und somit textuelle Autorität geschaffen wurde.
Im ausgehenden neunzehnten Jahrhundert galt normative Literatur als wichtiges Mittel der Moralbildung. Vor dem Hintergrund der Hindi-Sprachbewegung wurden die Produktion von Ratgebern und Etikette-Büchern auf Hindi befördert und Patronage-Strukturen für deren Verbreitung geschaffen. Zu Beginn des zwanzigsten Jahrhunderts stieg die selbst im innerindischen Vergleich niedrige Bildungsrate im Hindi-Sprachgebiet deutlich an. In Fallstudie 1 wird daher die Nagari Pracharini Sabha (Gesellschaft zur Verbreitung der Nagari-Schrift) und deren Buchreihen als wichtiger Akteur der Hindi-Sprachbewegung untersucht. Fallstudie 2 konzentriert sich auf Ratgeberschriften, die aus dem Verlagshaus der Gita Press stammen und bis heute in Neuauflagen erhältlich sind. Die Verbreitung hinduistischer Texte ist das Ziel dieses Verlages, der über seine populären Druckerzeugnisse hinaus auch zum konservativen Sprachrohr für gesellschaftspolitische Fragen wurde. In Fallstudie 3 werden die Werke von vier individuellen Autoren untersucht, die sich auf dem zusehends kommerzialisierten indischen Buchmarkt der 1920er und 1930er Jahre positionierten. Sie greifen in ihren Ehe-Ratgebern Hauptthemen zeitgenössischer Debatten auf, insbesondere zur Stellung der Frau in der Gesellschaft und ihre Rolle gegenüber dem Ehemann.
Die qualitative Inhaltsanalyse der untersuchten Ratgeberbücher fokussiert exemplarisch auf die Emotionen Zorn, Gier und Wollust, die als moralische Laster disqualifiziert werden. Dem gegenüber werden normative Gegenentwürfe gestellt, die über Gefühlsregeln normative ideale Gemeinschaftsentwürfe postulieren – gender-spezifisch, sowie im Hinblick auf nationale Souveränität und religiöse Identität.