Introduction Scaphoid pseudarthroses occur in 4 to 50% of all scaphoid fractures. Therapeutically, the Matti-Russe-plasty is used in different modifications. Follow-up examinations with regard to the osseous fusion rate and functional outcome in surgical treatment using headless compression screw (also high compression screw) (HCS) and interposition of an avascular bone graft are scarce. If a carpal collapse occurs, a four-corner-fusion with different osteosynthesis material can be considered as a salvage operation. There is little data on long-term outcome after using the Variable Angle Locking Intercarpal Fusion System. The coronal hamate fracture is a rare fracture entity. To date, no evidence-based therapy algorithm has been published.
Material and methods A monocentric study was carried out with a multi-stage follow-up process consisting of retrospective data analysis (demographic features, surgical technique, implant), evaluation of radiological data and clinical follow-up using a standardized follow-up protocol. This includes subjective and objective outcome parameters.
Results An osseous consolidation rate of 81% was achieved using the HCS and interposition of an avascular bone graft treating scaphoid pseudarthroses. The mean M2 DASH was 29.8 points (publication 1). After implantation of the Variabel Angle Locking Intercarpal Fusion System, an osseous fusion was achieved in 100% of the cases. The M2 DASH averaged 41.5 points. Fist clenching and pinch grip were possible without restriction in all patients (publication 2). 89.47% of all coronal hamate fractures were openly reduced and 10.53% were treated with a closed approach. Consolidation was achieved in all patients. The mean M2 DASH was 26.22 points (publication 3).
Discussion In comparison, the HCS achieves a high consolidation rate in the treatment of scaphoid pseudarthroses. Fractures localized in the proximal third of the scaphoid remain a relevant risk factor for persisting pseudarthroses. The Variable Angle Locking Intercarpal Fusion System showed an excellent result with a fusion rate of 100%. Singular screw breakage remained the only complication in the present cohort. Compared to other implants, the complication rate appears to be remarkably lower. Regarding patient’s satisfaction, there were considerable inter-individual differences which were not found to be congruent with the good objective clinical results. Standard X-ray diagnosis should be supplemented by the 45° oblique image for diagnosing hamate’s coronal fractures. Computed tomography is indispensable for operative planning. The fracture morphology dictates whether a closed or open reduction is necessary. This study is the first to show detailed long-term data after treatment of coronal hamate fractures.
Einleitung Skaphoidpseudarthrosen treten in 4–50 % in Folge aller Skaphoidfrakturen auf. Therapeutisch kommt als operatives Verfahren die Matti-Russe-Plastik in unterschiedlichen Modifikationen zur Anwendung. Nachuntersuchungsergebnisse hinsichtlich knöcherner Fusionsrate und funktionellem Outcome nach operativer Versorgung mittels headless compression screw (auch high compression screw) (HCS) und Interposition eines avaskulären Knochenspans sind rar. Bei Auftreten eines karpalen Kollapses kommt als salvage Operation eine Four-Corner-Fusion in Frage. Hierfür stehen unterschiedliche Osteosynthesematerialien zur Verfügung. Es existieren nur wenige Daten zum Langzeitoutcome nach Verwendung des Variable Angle Locking Intercarpal Fusion System. Die koronare Os hamatum Fraktur stellt eine seltene Frakturentität dar. Bisher ist hierfür kein evidenzbasierter Therapiealgorithmus publiziert.
Material und Methoden Im Rahmen von monozentrischen Untersuchungen oben genannter Pathologien erfolgte die mehrstufige Nachuntersuchung bestehend aus retrospektiver Datenanalyse (demographische Merkmale, Operationstechnik, Implantat), Auswertung radiologischer Daten und klinischer Nachuntersuchung mithilfe eines standardisierten Nachuntersuchungsprotokolls. Dieses umfasst subjektive und objektive Outcomeparameter.
Ergebnisse Bei Verwendung der HCS und Interposition eines avaskulären Knochenspans konnte eine ossäre Fusionsrate von 80,95 % erreicht werden. Der M2 DASH ergab durchschnittlich 29,8 Punkte (Publikation 1). Nach Implantation des Variabel Angle Locking Intercarpal Fusion System konnte in 100 % der Fälle eine ossäre Fusion erreicht werden. Der M2 DASH ergab durchschnittlich 41,5 Punkte. Faustschluss und Pinzettengriff waren bei allen Patienten uneingeschränkt möglich (Publikation 2). Nach Osteosynthese der koronaren Os hamatum Frakturen konnte in allen Fällen eine knöcherne Konsolidierung erreicht werden. 89,47 % der Frakturen sind offen reponiert und 10,53 % geschlossen versorgt worden. Der M2 DASH ergab durchschnittlich 26,22 Punkte (Publikation 3). Diskussion Mit der HCS kann in der operativen Versorgung von Skaphoidpseudarthrosen im Vergleich eine hohe ossäre Fusionsrate erzielt werden. Die Frakturlokalisation im proximalen Drittel des Os scaphoideum bleibt weiterhin ein relevanter Risikofaktor für die ausbleibende knöcherne Konsolidierung. Das Variable Angle Locking Intercarpal Fusion System zeigte mit einer Fusionsrate von 100 % ein exzellentes Ergebnis. Der singuläre Schraubenbruch blieb in der vorliegenden Kohorte die einzige Komplikation. Damit konnte im Vergleich mit anderen Implantaten eine deutlich geringere Komplikationsrate gezeigt werden. Hinsichtlich der subjektiven Patientenzufriedenheit fielen erhebliche interindividueller Unterschiede auf, welche sich nicht kongruent zu den guten objektiven klinischen Ergebnissen zeigten. Zur Diagnose der koronaren Os hamatum Fraktur sollte die Standard - Röntgendiagnostik um die 45° oblique Aufnahme ergänzt werden. Für die operative Planung bleibt eine Computertomographie unabdingbar. In Abhängigkeit der Frakturmorphologie wird entweder ein geschlossenes Vorgehen oder die offene Reposition empfohlen. Die Einordnung der Nachuntersuchungsergebnisse bleibt bei geringer Datenlage schwierig.