Background: Mastocytosis is a heterogeneous disease caused by the proliferation of neoplastic mast cells and displays varied clinical presentations. These range from cutaneous symptoms like pruritus or flush to general symptoms of mast cell degranulation like diarrhea, headaches and fatigue. Mastocytosis can also severely reduce a patient’s quality of life. The absence of correlating physiological parameters and widely varying individual perceptions of Mastocytosis makes measuring disease activity a challenge. Meanwhile, adequate symptom control is limited and currently no curative treatment for the majority of patients exists. Thus, there is a clear unmet need for new instruments to make disease activity of cutaneous mastocytosis and indolent systemic mastocytosis measurable, thereby allowing for new and improved treatments to be developed. Objective: The goal of this thesis is to develop a disease-specific disease activity score for cutaneous mastocytosis and indolent systemic mastocytosis, and test its validity and reliability. Current FDA recommendations and a patient-centered model of disease were used in the development of said score. Methods: Concept elicitation was performed using semi-structured interviews of 10 patients, followed by expert and literature reviews. The resulting 19 potential items were subjected to an exploratory item trial (76 patients) with subsequent testing for face validity and impact analysis. After final item selection, the validity, reliability and potential influencing factors of the final Mastocytosis Acitivity Score (MAS) were tested with a population of 68 patients. A multiple linear regression analysis determined the MAS item- level structure. Finally, MAS was translated from its German original into American English. Results: The final nine-item MAS demonstrated a three-domain structure: “skin”, “gastrointestinal” and “other”. The final MAS score showed very good internal consistency reliability and test-retest reliability. Convergent validity and known-groups validity were also confirmed. Age, gender and disease duration did not significantly affect MAS results. A single level item-structure was found to adequately measure disease activity. Conclusion: The final MAS structure was determined to be a nine item, disease-specific, prospective, single-level instrument. It was found to be a valid and reliable outcome instrument for adult patients with cutaneous mastocytosis or indolent systemic mastocytosis. Following the iterative nature of patient-reported outcome design, MAS is intended to be continually improved as further patient data is accrued. MAS is an important instrument to better measure mastocytosis disease activity, thereby potentially facilitating notable improvements in both routine care and mastocytosis research.
Hintergrund: Mastozytose beruht auf monoklonal vermehrten Mastzellen. Die Krankheit zeigt eine hohe Variabilität an Symptomen von Pruritus bis hin zu Diarrhö und weiteren Symptomen der Mastzelldegranulation. Mastozytose kann Lebensqualität stark beeinträchtigen. Die Krankheitsaktivität zu messen ist jedoch schwierig mangels spezifisch korrelierender physiologischer Marker und interindividuell variabler Krankheitswahrnehmung. Methoden der Symptomkontrolle sind oft unzureichend. Somit gibt es einen großen Bedarf an Instrumenten, welche die Krankheitsaktivität messen um die Therapie und klinische Forschung von Mastozytose zu unterstützen. Zielsetzung: Ziel der Arbeit ist die Entwicklung eines Krankheitsaktivitätsscores namens Mastocytosis Activity Score (MAS), der krankheitsspezifisch für kutane und indolent systemische Mastozytose ist und auf Validität und Reliabilität geprüft wird. Die Entwicklung dieses Patient-reported Outcome Instruments soll den aktuellen FDA Empfehlungen folgen, unter anderem durch Nutzung eines patientenzentrierten Krankheitsbildes. Methodik: Die Itemgenerierung mittels semistrukturierter Interviews von 10 PatientInnen, mit anschließender Expertenkonsultation und systematischer Literaturrecherche ergaben 19 potentielle Items welche durch Befragung von 76 PatientInnen einer Impact-Analyse unterzogen und auf Augenscheinvalidität geprüft wurden. Die Validität, Reliabilität und potentiell den MAS beeinflussende Faktoren wurden anschließend untersucht. Eine multiple lineare Regressionsanalyse bestimmte die Item-Level-Struktur des MAS. Es folgte schließlich die Übersetzung des MAS aus dem Deutschen in eine Amerikanisch-Englische Version. Ergebnisse: An der finalen Validierungsstudie nahmen 68 Patienten teil. Der finale MAS enthielt neun Items in drei Domänen „Haut“, „Gastrointestinal“ und „Sonstige“. Er zeigte eine gute interne Konsistenz-Reliabilität und Test-Retest Reliabilität. Konvergenzvalidität und Known-Groups-Validität erwiesen sich ebenfalls als vorhanden. Alter, Geschlecht und Krankheitsdauer hatten keinen signifikanten Einfluss auf die MAS Ergebnisse. Eine einstufige Itemstruktur erwies sich als adäquat um die Krankheitsaktivität zu messen. Fazit: Der finale neun-Item MAS Fragebogen erfasste prospektiv patientenbezogene Endpunkte, war krankheitsspezifisch für kutane Mastozytose und indolente systemische Mastozytose und erwies sich als valide und reliabel. Aufgrund des iterativen Designs des Patient-reported Outcome Scores werden MAS Ergebnisse zukünftig mit mehr vorhandenen Patientendaten weiter auf Validität und Reliabilität geprüft und das Design verbessert. MAS ist ein wichtiges Instrument zur Messung der Krankheitsaktivität von Mastozytose und hat somit großes Potential die klinische Langzeitbetreuung von Mastozytosepatienten sowie die Erforschung der Erkrankung und ihrer Therapie zu fördern.