Background: Septic arthritis is a potentially life-threatening emergency with high morbidity and mortality. Rapid identification, systemic antibiotic treatment and early surgical lavage/debridement of the affected joint are fundamental parts of an adequate treatment. Aim of this study was to evaluate the long-term outcome of a new combination of surgical and antimicrobial treatment for septic mono-arthritis. Methods: Patients treated for septic mono-arthritis between 2009 and 2014, at Charité – Universitätsmedizin Berlin, a tertiary healthcare centre, were retrospectively evaluated. Septic arthritis was diagnosed if a pathogen grew in the synovial fluid or synovial tissue (if collected during surgery) or the following three criteria were present (i) local signs and symptoms, (ii) positive peripheral blood culture or increased synovial fluid leukocyte count (> 25.000/μl) or differential (granulocyte percentage > 90%) or microscopic/macroscopic signs of inflammation and (iii) absence of other (non-infectious) causes of acute arthritis. Adequate treatment was defined as antibiotic treatment of at least 4 weeks duration combined with surgical debridement/lavage of the affected joint. Outcome was analysed qualitatively with a standardized questionnaire and quantitatively with joint-specific functional scores. Results were evaluated with SPSS. Results: A total of 109 patients met our inclusion criteria for septic mono-arthritis. Out of these, 58 (53%) patients obtained an adequate treatment, while 51 (47%) were inadequately treated. Complete surgical history of the affected joint was available for 55 (51%) patients. Of the evaluated patients, 62% had required revision surgery and 46% joint arthroplasty. For 30 patients (28%) a complete qualitative outcome was available. The mean follow-up time (± standard deviation) was 47±16 months (range, 22-78 months). Adequately treated patients demonstrated fewer recurrent infections (21% vs. 31%) and lower consumption of painkillers (21% vs. 38%). A total of 29 (27%) patients reported a quantitative outcome. The adequately treated patients obtained a significantly higher (p < 0.05) quantitative mean functional joint score of 70.3 (range, 32.1-100) in comparison to the inadequately treated score of 47.7 (range, 6.7-91.1), respectively. Conclusion: An adequate antimicrobial therapy along with surgical treatment is associated with a significantly better outcome of patients with septic arthritis. The combined antimicrobial and surgical treatment resulted in fewer recurrent infections, fewer revision surgeries and a better functional long-term outcome.
Einführung: Die septische Arthritis ist ein akuter medizinischer Notfall, mit einer hohen Mortalität und Morbidität. Eine rasche Diagnosestellung mit anschließender antibiotischer Therapie und chirurgischer Entlastung des Gelenkes stellen die Grundlagen der Behandlung dar. Ziel der Studie ist das Langzeit-Outcome von Patienten mit septischer Monoarthritis nach chirurgischer und antibiotischer Therapie zu analysieren. Methodik: Zwischen 2009 und 2014 wurden alle Patienten eingeschlossen, welche aufgrund einer septischen Arthritis an der Charité - Universitätsmedizin Berlin behandelt wurden. Die septische Arthritis wurde durch das Vorhandensein mindestens eines positiven Erregernachweises aus dem Gelenk oder dem Vorhandensein der drei folgenden Kriterien definiert (i) lokale Entzündungszeichen, (ii) eine periphere Blutkultur mit Erregernachweis oder erhöhte Anzahl an Leukozyten (> 25.000/l) bzw. polymorphnukleärer Zellen (> 90%) in der Synovialflüssigkeit oder eine intraoperativ bzw. pathologisch sichtbare akute Entzündung und (iii) dem Ausschluss der Differentialdiagnosen. Als adäquate Therapie definierten wir eine leitliniengerechte, mindestens vier Wochen verabreichte antibiotische Therapie mit chirurgischer Entlastung (Débridement und Lavage) des infizierten Gelenkes. Die Outcome- Untersuchung erfolgte qualitativ mithilfe eines standardisierten Fragebogens und quantitativ mit klinisch validierten und gelenkspezifischen Outcome-Scores. Die Daten wurden mithilfe von SPSS analysiert. Ergebnisse: Insgesamt analysierten wir 109 klinische Fälle septischer Arthritiden. 58 Patienten (53%) erhielten eine adäquate und 51 (47%) eine inadäquate Therapie. Von 55 Patienten (51%) konnten wir die Daten nachfolgender Krankenhausaufenthalte und Operationen analysieren. 34 Patienten (62%) mussten revidiert werden, bei 25 (46%) wurde zeitversetzt ein prothetischer Gelenkersatz implantiert. Ein vollständiges qualitatives Outcome konnten wir von 30 Patienten (28%) erheben, mit einer mittleren Follow-up Zeit (± Standardabweichung) von 47±16 Monaten (Spannweite: 22-78 Monate). Bei den adäquat therapierten Patienten konnten wir eine geringere Re-Infektionsrate (21% vs. 31%) und einen geringeren Schmerzmittelverbrauch (21% vs. 38%) feststellen. Das quantitative Outcome konnte von 29 Patienten (27%) analysiert werden. Die adäquat therapierten Patienten (n=13) erzielten mit im Mittel 70,3 Punkten (Spannweite: 32,1-100) einen statistisch signifikant besseren quantitativen Outcome-Score (p < 0,05), als die inadäquat therapierten Patienten (n=16) mit im Mittel 47,7 Punkten (Spannweite: 6,7-91,1). Zusammenfassung: Eine adäquate antibiotische Therapie, kombiniert mit einer chirurgischen Entlastung des Gelenkes, ist mit einem signifikant besseren Outcome der Patienten mit septischer Arthritis verbunden. Die antibiotische und chirurgische Therapie führte in der vorliegenden Studie zu einer geringeren Re-Infektionsrate, weniger Revisionsoperationen und einem besseren funktionellen Langzeit-Outcome.