Objectives: The present thesis investigates the impact of malnutrition and sarcopenia on the quality of life in patients with systemic sclerosis (SSc) in two cross-sectional studies. In another cross-sectional and longitudinal study on digital ulcers (DU) we developed a scoring system (DUS) for the quantification of the severity of DU. Since DU affect the quality of life and disease-associated disability the objectification of their severity is very important for monitoring therapy outcome. Methods: We used the Malnutrition Universal Screening Tool (MUST) to evaluate the risk of malnutrition. Sarcopenia was defined using the criteria of the EWGSOP (European Working Group on Sarcopenia in Older People) and measured by bioelectrical impedance analysis and hand grip strength. Quality of life and disease-associated disability were evaluated using the Short-Form 36 Health Survey (SF-36) and Scleroderma Health Assessment Questionnaire (SHAQ). The severity of digital ulcers was quantified by a newly developed score, which takes into account the size and type of the digital ulcer. Statistical analysis was performed using SPSS und STATA. Results: We included 129 patients each into the malnutrition and into the sarcopenia study. In 10.9% of all patients we found a high risk for malnutrition. These patients were more likely to suffer from anemia (p = 0.004) and cardiac involvement (p = 0.027). The prevalence of sarcopenia was 22.5%. Patients with a high risk for malnutrition as well as patients with sarcopenia showed a significantly higher disease-related disability and a lower quality of life. We included 65 patients in the study on DU. The longitudinal analysis showed a significant correlation between hand function and the Digital Ulcer Score (DUS). Take home points: Patients with sarcopenia and patients at high risk for malnutrition showed a reduced quality of life. The Digital Ulcer Score can contribute to a simplification of the diagnostic evaluation and follow-up of DU. By monitoring disease burden over time in the long term it could contribute to an improved quality of life for SSc patients.
Einleitung: Die vorliegende Publikationspromotion untersucht in zwei Querschnittsstudien den Einfluss von Mangelernährung und Sarkopenie auf die Lebensqualität bei Patienten mit Systemischer Sklerose (SSc). In einer weiteren Querschnitts- und Longitudinalstudie zu digitalen Ulzerationen (DU) entwickelten wir einen Score (DUS) zur Quantifizierung des Schweregrades von DU. Da diese die Lebensqualität und krankheitsassoziierte Behinderung beeinflussen, ist eine Objektivierung des Schweregrades zur Therapieüberwachung besonders wichtig. Methoden: Wir verwendeten das Malnutrition Universal Screening Tool (MUST) um das Risiko für Mangelernährung zu ermitteln. Sarkopenie wurde mit Hilfe der Kriterien der EWGSOP (European Working Group on Sarcopenia in Older People) definiert und mittels Bioimpedanzanalyse und Handkraftmessung bestimmt. Die Lebensqualität und krankheitsassoziierte Behinderung wurden mittels Short-Form 36 Health Survey (SF-36) und Scleroderma Health Assessment Questionnaire (SHAQ) bestimmt. Das Ausmaß der DU wurde mit Hilfe eines neu entwickelten Scores ermittelt, der sich aus Größe und Art der digitalen Läsionen zusammensetzt. Die statistische Auswertung erfolgte in SPSS und STATA. Ergebnisse: In die Studien zu Mangelernährung und Sarkopenie wurden jeweils 129 Patienten eingeschlossen. Bei 10,9% der Patienten stellten wir ein hohes Risiko für Mangelernährung fest. Diese Patienten litten vermehrt unter Anämie (p = 0,004) und kardialer Beteiligung (p = 0,027). In der zweiten Studie betrug die Prävalenz der Sarkopenie 22,5%. Sowohl Patienten mit einem hohen Risiko für Mangelernährung als auch Patienten mit Sarkopenie litten an einer stärkeren krankheitsassoziierten Behinderung und zeigten eine reduzierte Lebensqualität. In die Studie zu DU schlossen wir weitere 65 Patienten ein. Die longitudinale Analyse zeigte eine signifikante Korrelation zwischen der Handfunktion und dem Digitale Ulzerationen Score (DUS). Schlussfolgerung: Patienten mit Sarkopenie und Patienten, die unter einem hohen Risiko für Mangelernährung litten, waren in ihrer Lebensqualität eingeschränkt. Der Digitale Ulzerationen Score kann die Objektivierbarkeit und Verlaufskontrolle der DU erleichtern und durch eine verbesserte Kontrolle des Therapieerfolgs langfristig womöglich auch zur Verbesserung der Lebensqualität beitragen.