dc.contributor.author
Börzel, Tanja A.
dc.contributor.author
Hüllen, Vera van
dc.contributor.author
Lohaus, Mathis
dc.date.accessioned
2018-06-08T08:05:46Z
dc.date.available
2013-01-31
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/19351
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-23007
dc.description.abstract
Since the end of the Cold War, international organizations and states have
developed programs to promote (good) governance at the country level. Regional
organizations have gained an important role in governance transfer because
they constitute an intermediary level of agency between the nation-state and
global institutions. This paper maps the governance transfer of nine regional
organizations in the Americas, Asia, Africa, and the Middle East. We analyze
the objectives, approaches, and instruments used to promote the creation and
transformation of governance institutions in target countries. This comparison
shows that similar standards and instruments have been adopted throughout the
areas of study, in line with the notion of a global governance script. At the
same time, we find important differences with regard to when and how the
regional organizations prescribe and promote “good” governance institutions at
the national level. Research on diffusion and comparative regionalism is ill-
equipped to account for this double finding of increasing similarities and
persisting differences. The paper calls for a more agency-centered approach
that conceptualizes governance transfer as an institutional choice by states.
We identify factors that elicit states’ demand for governance transfer, on the
one hand, and that shape its institutional design, on the other.
de
dc.description.abstract
Seit Ende des Kalten Krieges haben Internationale Organisationen und Staaten
Programme entwickelt, um „Gutes Regieren“ in Mitgliedstaaten und Drittländern
zu fördern. Regionalorganisationen sind als Vermittler zwischen nationalen und
globalen Institutionen wichtig für solche Governance-Transfers. Dieses Papier
erfasst den Governance-Transfer von neun Regionalorganisationen in den
Amerikas, Afrika, Asien und im Nahen Osten. Dabei analysieren wir die Ziele,
Ansätze und Instrumente für die Schaffung oder Veränderung von Institutionen
in Zielländern. Dieser Vergleich zeigt Ähnlichkeiten bei Standards und
Instrumenten, was auf die Ausbreitung eines „globalen Skripts“ für Governance
hindeutet. Allerdings unterscheiden sich Organisationen auch darin, wie und
wann sie bestimmte Governance-Institutionen in Mitgliedstaaten vorschreiben
und fördern. Die Diffusions- und Vergleichende Regionalismusforschung ist auf
einen solchen Doppelbefund schlecht vorbereitet. Unser Papier schlägt einen
stärker auf Akteure fokussierten Ansatz vor, der Governance-Transfer als
Konsequenz staatlicher Entscheidungen ansieht. Wir identifizieren Faktoren,
die einerseits die Nachfrage nach solchen Prozessen und andererseits ihre
institutionelle Ausgestaltung beeinflussen.
de
dc.relation.ispartofseries
urn:nbn:de:kobv:188-fudocsseries000000000012-2
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::320 Politikwissenschaft::321 Staatsformen und Regierungssysteme
dc.title
Governance Transfer by Regional Organizations
dc.title.subtitle
Following a Global Script?
dcterms.bibliographicCitation.url
http://www.sfb-governance.de/en/publikationen/sfbgov_wp/wp42_en/wp42.pdf?1359030919
refubium.affiliation
Politik- und Sozialwissenschaften
de
refubium.affiliation.other
SFB 700: Governance in Räumen begrenzter Staatlichkeit
refubium.mycore.fudocsId
FUDOCS_document_000000015918
refubium.series.issueNumber
42
refubium.series.name
SFB Governance working paper series / Englische Ausgabe
refubium.mycore.derivateId
FUDOCS_derivate_000000002292
dcterms.accessRights.openaire
open access