dc.contributor.author
Koehler, Jan
dc.date.accessioned
2018-06-08T07:52:55Z
dc.date.available
2012-08-24
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/18905
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-22585
dc.description.abstract
In this paper I argue that governance can be referred back to the basic
sociological categories of social order, institutions and power. More
specifically, governance as an analytical concept refers to the ordering
function of institutions that limits the role of self-help in social
interaction. Since social order clearly predates the state the empirically
relevant question is if governance outputs require some kind of functional
equivalent to the state or if governance can be observed devoid of statehood
in this functional sense. I discuss this question on the basis of evidence
from different patterns of local governance (or: governance zones) observed in
Afghanistan which are defined by various degrees of state involvement and
governance effects. I find that social control is the only functional
equivalent to the hieratical state in enforcing institutional rules against
the self-interest of actors. Social control devoid of state protection is,
however, limited in its geographical and social scope.
de
dc.description.abstract
In diesem Arbeitspapier führe ich den Begriff „Governance“ zurück auf die
soziologischen Grundkategorien der gesellschaftlichen Ordnung, Institutionen
und Macht. Governance als analytisches Konzept verweist auf die
Ordnungsfunktion von Institutionen, die die bloße Durchsetzungsmacht
(Selbsthilfe) von Akteuren in der gesellschaftlichen Interaktion einschränkt.
Gesellschaftliche Ordnung gab es vor dem Staat; daher ist die empirisch
relevante Frage, ob es Governance ohne Funktionsäquivalente zum hierarchisch
durchsetzungsfähigen Staat gibt. Ich gehe dieser Frage auf der Grundlage von
in Afghanistan beobachteten Governance-Mustern nach, welche nach dem Grad der
Staatsanwesenheit und Governance-Effekten differenziert sind. Ich stelle fest,
dass soziale Kontrolle das einzige Funktionsäquivalent zum Staat ist, das
Regeln im Zweifelsfalle auch gegen die Interessen von Akteuren durchsetzen
kann. Soziale Kontrolle ohne staatlichen Schutz ist allerdings in ihrer
geografischen und sozialen Ausdehnung eng beschränkt.
de
dc.relation.ispartofseries
urn:nbn:de:kobv:188-fudocsseries000000000012-2
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::320 Politikwissenschaft
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::300 Sozialwissenschaften, Soziologie::300 Sozialwissenschaften
dc.title
Social Order within and beyond the Shadow of Hierarchy
dc.title.subtitle
Governance Patterns in Afghanistan
refubium.affiliation
Politik- und Sozialwissenschaften
de
refubium.affiliation.other
SFB 700: Governance in Räumen begrenzter Staatlichkeit
refubium.mycore.fudocsId
FUDOCS_document_000000014382
refubium.series.issueNumber
33
refubium.series.name
SFB Governance working paper series / Englische Ausgabe
refubium.mycore.derivateId
FUDOCS_derivate_000000002052
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open access