dc.contributor.author
Daxner, Michael
dc.contributor.author
Schrade, Urs
dc.date.accessioned
2018-06-08T07:51:24Z
dc.date.available
2014-02-20T12:18:43.967Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/18865
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-22546
dc.description.abstract
Afghan Higher Education has become the most sensitive field of reforms on all
levels of governance: rule of law, welfare and security. Compared to primary
and secondary education, access to the universities is still a neuralgic point
for status distribution and the stabilization of the entire system of
education. Admission policies and traditional forms of reproduc- ing
disciplinary elites endanger a differentiated development of qualifications
and diversified status. The Afghan system will need its own research in Higher
Education, and then must develop a minimal base for disciplinary research. It
is likely that Higher Education will play an important role during the
transformation period 2014-2024 in fields like urbanization, emerg- ing middle
class elite, and serving schools by improved teacher training. It will be
central to peace-building processes by comprehensive reforms in its governance
structure. How much state will be needed in order to provide fair and equal
access to the common good of Higher Education, and how much private and
individual initiative must emerge in order to create quality and stability of
the system? – These are central questions of this working paper.
de
dc.description.abstract
Das afghanische Hochschulsystem hat unter den Gewalteinwirkungen eines
dreißigjährigen Krieges stark gelitten und kann die Erfordernisse eines
modernen tertiären Sektors nicht erfüllen. Diese sind ihm durch die
Intervention ab 2001 und die Aussicht auf eine Transfor- mationsperiode
2014-2024 aber auferlegt. Die Governance von Hochschulsystemen greift tief in
das Rechtssystem, in die Wohlfahrtspolitik und in die Gewährleistung von
Sicherheit ein. Nicht nur Legitimation durch Statuszuweisung und Effektivität
durch Allokation von Quali- fikationen auf dem Arbeitsmarkt sind gefragt. Die
Zulassungspolitik zur Universität kann schon vor der Politisierung durch die
Hochschule zu gewaltsamer Destabilisierung führen. Die Einbettung der
afghanischen Hochschulen in das globale System der akademischen Re- geln wird
ebenso erörtert wie Beispiele für Fehlentwicklungen und mögliche Reformen.
Für weiteren friedlichen Aufbau sind bestimmte Voraussetzungen im
Hochschulbereich auch de- shalb zwingend, weil sie Entscheidungen über den
Grad an Staatlichkeit und nichtstaatlicher Initiative festlegen sollten.
en
dc.relation.ispartofseries
urn:nbn:de:kobv:188-fudocsseries000000000012-2
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::360 Soziale Probleme, Sozialdienste::363 Andere soziale Probleme und Sozialdienste
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::320 Politikwissenschaft::321 Staatsformen und Regierungssysteme
dc.title
Higher Education in Afghanistan
dc.title.subtitle
Governance at Stake
dcterms.bibliographicCitation.url
http://www.sfb-governance.de/publikationen/sfbgov_wp/wp63/WP63_Daxner.pdf?1385231151
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SFB 700: Governance in Räumen begrenzter Staatlichkeit
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refubium.series.issueNumber
63
refubium.series.name
SFB Governance working paper series / Englische Ausgabe
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FUDOCS_derivate_000000003089
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