dc.contributor.author
Aulbert, Wiebke
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:58:36Z
dc.date.available
2011-03-28T10:34:24.748Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/1880
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-6082
dc.description.abstract
Da immer mehr Kinder die Zeit der höchsten Sonneneinstrahlung eines Tages im
Kindergarten verbringen, stellen diese Einrichtungen wichtige Orte der
Hautkrebsprimärprävention dar. Die vorliegende Arbeit beschreibt das
Pilotprojekt „SunPass“, das eine mehrteilige Intervention mit abschließender
Zertifizierung eines ausgewählten Kindergartens darstellt. Projektelemente
waren dabei eine mit den Erzieher/innen gemeinsam entwickelte
Sonnenschutzvereinbarung als Richtlinie für die Zertifizierung,
Ausbildungsmodule für Erzieher/innen und Eltern sowie die Entwicklung von
Informationsmaterialien. Die Methoden der Gesamtevaluation umfassten
Fragebögen vor und nach der Intervention, einen Vor- und Nachtest zur
Quantifizierung des Wissenszuwachses im Rahmen der Schulungsmaßnahmen sowie
eine standardisierte Beobachtung im Kindergarten vor und nach der
Intervention. Es konnte gezeigt werden, dass die Einführung der mehrteiligen
Intervention den Sonnenschutz der Kinder im Kindergarten verbesserte, wobei
der Effekt der einzelnen Projektkomponenten nicht losgelöst von dem der
anderen Komponenten betrachtet werden kann. Mehr Kinder trugen nach der
Intervention eine Kopfbedeckung und der Anteil der Schattenplätze auf dem
Spielgelände stieg an. Auch wurden die Kinder nach Auskunft der Erzieher/innen
regelmäßiger mit Sonnencreme eingecremt. Ebenfalls wurden nach Projektende
mehr öffentliche Informationsmaterialien für Erzieher/innen und Eltern
beobachtet. In der Schulung zum Thema Sonnenschutz erzielten sowohl die
teilnehmenden Eltern als auch die Erzieher/innen einen Wissenszuwachs. Es
konnte jedoch nur eine geringe Verhaltensänderung bei den Erzieher/innen
selbst erzielt werden. So trugen diese auch nach der Intervention weder
regelmäßig eine Kopfbedeckung noch angemessene Bekleidung. Insgesamt wurden
die Ergebnisse des hier beschriebenen Projekts mit einem mangelnden
Verständnis der Erzieher/innen bezüglich der eigenen Vorbildfunktion erklärt.
Die Maßnahme der Zertifizierung stellt eine Methode aus dem
Qualitätsmanagement dar. Am Ende des hier beschriebenen Pilotprojekts wurde
der ausgewählte Kindergarten für die Verbesserung des Sonnenschutzes der
Kinder zertifiziert. Ob die Zertifizierung selbst, losgelöst von den anderen
Projektelementen, einen Einfluss auf die Verbesserung des Sonnenschutzes der
Kinder hatte, konnte nicht untersucht werden.
de
dc.description.abstract
Background: Nonmelanoma skin cancer (NMSC) and malignant melanoma (CMM) are
among the most common malignancies in the white population. The major risk
factor for those malignancies is ultraviolet radiation (UV) causing directly
DNA damage and promoting the development of skin cancer. It is suggested that
the exposure to UV during childhood elevates an individual’s lifetime risk of
developing skin cancer more than exposure in adulthood. Since an increasing
number of children spend the time of the most intense UV in a day-care centre,
it seems an excellent place for establishing primary skin cancer prevention.
Important targets are staff members and parents of the day-care centre, since
sun protection of children depends directly on their knowledge and their
attitude towards sun protection practices. Objectives: To establish a feasible
certification program for sun protection in a German child day-care centre,
for a better sun protection of the children and the reduction of skin cancer
incidence in the long term. Methods: Initially sun protection practices of the
centre at baseline were assessed. A written sun protection policy was
developed in consultation with all members of the day-care centre as basis for
certification. It was followed by training sessions for staff members and
parents. After a fixed period of time the final assessment of the child day-
care centre was conducted and the centre then was certified for improved sun
protection practices and better protection of the children. The primary
assessed outcomes were the gain in knowledge of staff members and parents
after the training sessions, the number of children wearing a hat when playing
outside, the use of sunscreen and the percentage of shaded areas on the
playground. Results: Sun protection was an issue more discussed during the
time of intervention than before. Staff members and parents had a gain in
knowledge concerning sun related issues. The number of children wearing a hat
increased. The sunscreen use increased, staff members reported a more regular
application of sunscreen to the children. There was a higher percentage of
shaded area on the playground. The intervention failed in keeping the children
inside during the most intense UV and in educating the staff members to be a
convincing example of sun protection by wearing appropriate clothes.
Conclusions: The intervention showed that the introduction of a simple
certification program including a written sun protection policy and training
sessions for staff members and parents helps to improve children’s sun
protection. We suggest that a certificate for adequate sun protection acts as
a motivating factor. It seems important to refresh sun protection practices
each year by repeating training sessions and reviewing the sun protection
policy.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
sun protection
dc.subject
child day care centers
dc.subject
primary prevention and control
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Qualifizierung eines Kindergartens zur Verbesserung der Sonnenschutzmaßnahmen
für Kinder
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. E. Stockfleth
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. T. L. Diepgen
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. A. Stang, MPH
dc.date.accepted
2011-04-08
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000021432-2
dc.title.subtitle
ein Pilotprojekt
dc.title.translated
Certification of sun protection practices in a German child day-care centre
improves children’s sun protection
en
dc.title.translatedsubtitle
a pilot study
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000021432
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000009099
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access