In Form einer empirischen Untersuchung wurde die Eignung und Wirkung von Hypnosetonträgern (Selbsthypnose- CDs) bei der Therapie von Patienten mit craniomandibulären Dysfunktionen (CMD) der Schienentherapie gegenübergestellt. Die Frage, ob durch Anwendung von Selbsthypnose eine positive Beeinflussung der Schmerzwahrnehmung erzielt werden kann, wurde anhand der Veränderungen der Schmerzintensität von CMDPatienten über einen vierwöchigen Untersuchungszeitraum, subjektiv erfasst mit Hilfe numerischer Analogskalen (NAS), untersucht. Der Therapie mit einer Okklusionsschiene im Oberkiefer (Schienengruppe mit 20 Patienten) wurde die Anwendung einer Entspannungs-CD (CD- Gruppe mit 20 Patienten) vergleichend gegenübergestellt. Die 20 Patienten der Kontrollgruppe wurden über die Krankheitsursachen und über Therapiemöglichkeiten der CMD aufgeklärt. Der statistische Vergleich der Werte der Anfangsuntersuchung zur letzten Kontrolluntersuchung nach vier Wochen ergab sowohl in der „Schienengruppe“ als auch in der „CD- Gruppe“ eine signifikante Abnahme bezüglich der Parameter Schmerzintensität und Schmerzbeeinträchtigung. Den Signifikanzschluss verfehlend, war die Schmerzabnahme in der Gruppe der „CD“ proportional betrachtet größer als in der Schienengruppe. Alters- und Geschlechtsabhängigkeiten konnten bei den verschiedenen Parametern nicht festgestellt werden. Eine zusätzliche korrelationsanalytische Überprüfung des Einflusses der Stressbelastung auf die Verlaufscharakteristik der Messgrößen Schmerz, Schmerzbeeinträchtigung und aktive Schneidekantendistanz zeigte, dass Patienten mit eingangs hohen Stressbelastungsindizes positivere Behandlungsergebnisse aufwiesen als Patienten mit geringeren Werten bei der Stressbelastung. Die Untersuchungsergebnisse zeigen, dass die Anwendung von Selbsthypnose mit Hilfe von Tonträgern bei der Therapie von CMD- Patienten eine positive Erweiterung der Initialtherapie darstellt. Die Schmerzreduzierung scheint unabhängig von Alters- oder Geschlechtszugehörigkeitseinflüssen zu sein.
The following work gives an overview of initial therapeutical approaches of craniomandibular dysfunction and of the possibilities of using hypnosis in dental medicine. The applicability and effect of hypnosis media (i.e. self- hypnosis CDs) in patients with craniomandibular dysfunction (CMD) were compared to splint therapy in an empirical study. A possible positive effect of self-hypnosis on pain perception in CMD patients was assessed by means of the numerical analogue scale (NAS). 60 patients with CMD were selected for this study. Patients with a maxillary splint (splint group) were compared to patients using a relaxation CD (CD group). Control group patients were informed of CMD causes and therapy options, without further treatment. An independent statistician randomized the 60 patients to one of three groups (CD, splint and control group, 20 per group). After admittance, patients were put on a list from which allocation was performed by chance. A clinical function analysis was performed during the initial examination. Furthermore, pain intensity and pain impairment was documented using standardized questionnaires using the NAS with values from 1 to 10. Patients were scheduled for weekly examinations for four weeks (W1 to W4). Next to routine clinical examination, respective subjective parameters were re-evaluated. Data was statistically evaluated and compared. Time-dependant changes were analysed with the Wilcoxon signed-rank test, as well as by analysis of variance. While the control group only showed minimal changes, both treatment groups showed an obvious reduction in pain intensity and pain impairment (NAS). A comparison over the time period of the study revealed a significant reduction of pain, as well as pain impairment in the splint group. A clear reduction of pain perception over time was also noted in the CD group; it was proportionally higher than in the splint group. Pain impairment (NAS) was also significantly reduced over time in the CD group. Changes in incisor distance over the time period of the study were marginal in the control group, with a tendency to increased values. In the splint and CD groups however, values increased by 4.2 and 4.9%, respectively. For age and gender no differences were found. An additional correlation analysis of the influence of stress on the development of pain, pain impairment and active incisor distance revealed that patients with an initially high stress index showed more positive treatment effects than with an initial low stress index. The results show that the use of self- hypnosis, based on CDs, is a positive enhancement of the initial treatment of CMD patients. The observed reduction of pain seems to be independent of age and gender. The reduction of stress and the tension release induced by self- hypnosis have a beneficial effect on the course of treatment.