Die chronisch obstruktive Lungenerkrankung ist eine vorwiegend die peripheren Atemwege und das Lungenparenchym betreffende, chronisch entzündliche Erkrankung. Sie ist durch eine progressive Obstruktion der Atemwege mit Verschlechterung der Lungenfunktion charakterisiert. Zunehmend wird die COPD als systemische Erkrankung betrachtet. Durch Wirkung auf andere Organsysteme, wie das Herz - Kreislaufsystem, die Muskulatur und das Skelett mit negativem Einfluss auf die Lebensqualität, wird die COPD zu einer Systemerkrankung mit weitreichenden Folgen. Inhalative Glukokortikoide werden in der Therapie der COPD eingesetzt, ihre Rolle wird derzeit jedoch noch kontrovers diskutiert (1, 2, 3, 125, 126). In der vorliegenden Arbeit wurde der Effekt des inhalativen Beclometason HFA- 134 auf die Lungenfunktion, die Lebensqualität und die Zytokinfreisetzung aus Blutmonozyten untersucht. In dieser Arbeit konnte gezeigt werden, dass Beclometason in der Darreichungsform des HFA - 134 durch Reduktion der Überblähung die Lungenfunktion verbessert und durch Verminderung der charakteristischen COPD - Symptome einen positiven Effekt auf die Lebensqualität hat. Immunmodulatorische Effekte durch die Regulation der Freisetzung pro- und antiinflammatorischer Zytokine konnten nicht nachgewiesen werden. Zusammenfassend lässt sich schlussfolgern, dass Beclometason HFA - 134 appliziert mit dem Autohaler in dieser Darreichungsform ein sicheres Medikament mit positivem Effekt bei klinisch stabilen Patienten mit chronisch obstruktiver Lungenerkrankung ist.
Chronic obstructive disease is characterized by progressive airflow limitation and pulmonary inflammation. Inhaled corticosteroids (ICS) have been shown to be effective in the reduction of the number of exacerbations and the rate of deterioration in health status in patients with more advanced chronic obstructive pulmonary disease (COPD). Therefore current international guidelines recommend ICS for patients with severe COPD (FEV1 < 50%) with at least one exacerbation within the last year. We determined the short term effect of the inhaled corticosteroid beclomethasone in HFA 134 formulation (Ventolair µ) on Health related Quality of Life (HRQOL), pulmonary function and the release of the cytokines Interleukin-10 (IL-10), Granulocyte- Macrophage Colony-stimulating Factor (GM-CSF), Interferon × (IFN × ) and Macrophage Inflammatory Protein-1 Ñ (MIP-1 Ñ) from peripheral blood monocytes of patients with COPD (n=11) in a 12 week double blind cross over placebo- controlled study. Baseline lung function and the St. George Respiratory Questionnaire (SGRQ) were performed at the start and the end of each treatment phase. Monocytes were separated from blood at the end of each treatment phase. The treatment with Ventolair µ resulted in an increase of PEF from 4.92 to 5.53 l/s and a decrease of RV% TLC% predicted values from to 144.52 to 131.36. Inhaled HFA beclomethasone did not affect the cytokine release of IL-10, IFN ×, GM-CSF and MIP-1 Ñ. All cytokines were measured using commercially available Enzyme Linked Immun Sorbent Assay (ELISA) kits. The symptom score of the St. George Respiratory Questionnaire significantly decreased from 55.12 to 47.77 units in the active period compared to the placebo period after the treatment with HFA beclomethasone. The present study shows that a short term treatment with inhaled steroid beclomethasone in fine particle HFA formulation decreases the hyperinflation and improves the PEF and the COPD symptoms.