During three last decades of Islamic Revolution of Iran there have been many undeniable efforts by authorities and administrators of educational and cultural affairs in order to change and improve Iran’s education. However, in spite of all efforts, in the age called “knowledge-based age” or the age of knowledge explosion with education being introduced as the key of all developments, Iran’s education has not been able to change and improve increasingly and keep pace with global changes or even with changes of other sectors inside the country. Anyway, centralized educational system, inefficiency of educational leadership, low teachers’ occupational satisfaction, shortage of educational budget, little motivation, inadequacy of educational content and weakness of educational planning, are of the concerns preventing country’s education from change and being dynamic. However, regardless of the general problems of the education at national level, education of Kermanshah province does not occupy a fine position among the other provinces. According to official statistics of the recent years, among 31 provinces, this province occupied a level lower than the average of the country, especially in secondary education. The present research aimed at studying the obstacles of successful implementation of the educational changes and plans and reaching educational objectives in high schools of Kermanshah. The factors distinctly being scientifically studied in this regard are: educational leadership and management, education and changing behavior, motivating, resistance to change, educational programming, educational need assessment, organizational structure, participation, control and supervision, socio-cultural bases, pecuniary and financial sources and information technology. In order to reach the aforementioned goals 12 research hypotheses in agreement with mentioned factors were presented and tested scientifically and in order to increase the scientific credit of this research, two different statistical populations including headmasters (male and female) and education experts were selected. The methods of research used in this study are Delphi technique and survey study and the data were collected through three closed and open ended questionnaires. In order to have inferential and descriptive analysis statistical methods of percentage taking, frequency tables, mean and standard deviation were used. Also statistical methods of one-sample t-test and two-sample t-test for comparing the means of the two groups were utilized. Research conclusions have indicated that the main obstacles of successful implementation of the educational changes and plans and reaching desired educational objectives according to their importance are: • Lack of accepting and seeking participation at different levels of education • Weakness of educational supervision, leadership and management • Shortage of budget and financial inadequacies of education • Socio-cultural problems • Inappropriate organizational structure • Resistance to change • Inadequacies related to education and obstacles of changing behavior • Lack of motivation • Weakness of educational planning for making change In this research, required solutions and suggestions have been provided to enhance the strengths, revise the weaknesses, eliminating the obstacles and constraints of the successful implementation of the educational changes and plans. Also, a suggested model is presented for planning and creating effective change in educational organizations.
Nachdem die islamische Revolution 30 Jahre vergangen ist, wurden in dieser Zeit viele Bemühungen und Anstrengungen durch die Verantwortlichen in den Bereichen Kultur und Bildung unternommen. Aber trotz dieser Bestrebungen konnte der Bildungsbereich im Iran in einer Zeit, in der Wissen und Lernen als Schlüssel zum Erfolg bezeichnet wird, sich nicht zeitgemäß verändern bzw. entwickeln. Vor allem das zentralorientierte Bildungssystem, die Schwäche im Management, die Unzufriedenheit der Lehrenden, das niedrig eingesetzte Budget, die Demotivation, die defizitären Inhalte und die Missplanung stellen Probleme dar, die eine adäquate Entwicklung bzw. Veränderung im Bereich Bildung verhindern. Abgesehen von der Situation auf nationaler Ebene ist der Zustand des Bildungswesens im Bundesland Kermanshah im Vergleich zu anderen Bundesländern nicht in einem akzeptablen Rahmen. Nach offiziellen Berichten ist Kermanshah in den letzten Jahren besonders im Bereich gymnasialer Bildung unter 31 iranischen Bundesländern schlechter als der Durchschnitt. Das Hauptziel dieser Forschungsarbeit ist die Analyse der Erfolgshindernisse für die Veränderung und Entwicklung sowie deren Umsetzung auf gymnasialer Ebene in Kermanshah. Um dieses Ziel zu erreichen sind folgende Schwerpunkte analysiert wurden: Management, Verhaltensänderung, Motivation, Blockadereaktion in Bezug auf Veränderungen, Planung und Konzeptentwicklung, Bedarfsermittlung, Organisationsstruktur, Partizipation, Controlling, kulturell gesellschaftliche Aspekte, Finanzierung und Informationstechnologie. In diesem Rahmen sind nach umfangreichen literarischen Recherchen und Gesprächen mit einigen ErziehungswissenschaftlerInnen und SchuldirektorInnen 12 Hypothesen aufgestellt und untersucht worden. Um repräsentative Ergebnisse zu erreichen sind als statistische Grundgesamtheit zwei Analysegruppen ausgewählt worden: 1. ErziehnugnswissenschaftlerInnen und 2. SchuldirektorInnen. Als Forschungsmethoden waren Delphi und Survey Study eingesetzt. Für die deskriptive und schließende Analyse der Ergebnisse sind Methoden der prozentualen Auswertung, Darstellung in Tabellen, Diagrammen, Mittelwert- Bestimmung, Eine-Variable t-test und Zwei-Variable t-test für den Vergleich der Mittelwerte bei der zwei befragten Gruppen eingesetzt worden. Nach den Ergebnissen der Auswertung sind die Hindernisse in der erfolgreichen Planung und Umsetzung im Bildungswesen in folgender Reihenfolge: Fehlende Partizipation auf verschiedenen Ebenen des Bildungswesens Schwäche im Management und Controlling Niedrig eingesetztes Budget Kulturelle und gesellschaftliche Probleme Defizitäre Organisationsstrukturen Blockadereaktionen gegenüber den Veränderungen Hindernisse bezogen auf Verhaltensänderungen Demotivation Missplanung in der Konzeption und deren Umsetzung. Die Ergebnisse der Forschung durch die Auswertung sowohl bei der Delphi Methode als auch bei Survey Study sind identisch. Zum Schluss dieser Forschungsarbeit wurden Vorschläge bzw. Empfehlungen zur Optimierung der Stärken und Korrektur der Schwächen entwickelt. Diese sollen die Hindernisse überwinden und die Wege zu einer erfolgreichen Planung aufzeigen. Letztendlich wird ein Modell präsentiert, welches die Planung für die notwendigen Veränderungen in Bildungsinstitutionen hervorruft.