Objectives To evaluate the accuracy of computed tomography (CT) in the assessment of left ventricular (LV) function and compare with magnetic resonance imaging (MRI). Methods We have systematically reviewed MEDLINE, EMBASE, and ISI Web of Science. The inclusion criteria were: ejection fraction (EF), end-diastolic volume (EDV), end-systolic volume (ESV), stroke volume (SV), and left ventricular mass (LVM). Bland Altman analysis was used in the assessment of differences between modalities and limits of agreement (LoA) were provided. Cochran’s Q test and Higgins I2 statistic were used for the evaluation of heterogeneity. Estimation of heterogeneity variance was performed using the DerSimonian-Laird method. Results Totally 53 studies (1814 patients) were chosen and evaluated. The mean difference between CT and MRI was -0.56% (LoA, -11.6 to 10.5%) for EF, 2.62 ml (-34.1 to 39.3 ml) for EDV and 1.61 ml (-22.4 to 25.7 ml) for ESV, 3.21 ml (-21.8 to 28.3 ml) for SV and 0.13 g (-28.2 to 28.4 g) for LVM. Wall motion abnormalities on a per-segment basis were detected with CT with 90% sensitivity and 97% specificity. Conclusions The assessment of LV function parameters is accurate with CT, but the limits of agreement compared with MRI are moderately wide. CT can also detect wall motion deficits with high accuracy.
Zielsetzung Ziel der Studie war die Evaluation der diagnostischen Genauigkeit der Computertomographie (CT) für die Beurteilung der Herzfunktion im Vergleich zur Magnetresonanztomographie (MRT). Methoden Die Datenbanken MEDLINE, EMBASE und ISI Web of Science wurden systematisch überprüft. Die Suchbegriffe umfassten: Ejektionsfraktion (EF), enddiastolisches Volumen (EDV), endsystolisches Volumen (ESV), Schlagvolumen (SV) und linksventrikuläre Masse (LVM). Unterschiede zwischen den Modalitäten wurden mithilfe von Limits of agreements (LoA) analysiert. Das Publikationsbias wurde mit Egger- Regressionstest gemessen. Die Heterogenität wurde mittels Cochrans Q-Test und Higgins-I2-Statistik bewertet. Im Falle einer Heterogenität wurde die DerSimon-Laird-Methode zur Schätzung der Heterogenitätsvarianz verwendet. Ergebnisse 53 Studien mit insgesamt 1814 Patienten wurden identifiziert und analysiert. Der mittlere Unterschied zwischen CT und MRT betrug für die EF -0,56% (LoA, -11,6 bis 10,5%), für das EDV 2,62 ml (-34,1 bis 39,3 ml) und für das ESV 1,61 ml (-22,4 bis 25,7 ml), 3,21 ml -21,8 bis 28,3 ml) für das SV und 0,13 g (-28,2 bis 28,4 g) für die LVM. Die CT erkannte Wandbewegungsanomalien auf einer Segmentebene mit 90% Sensitivität und 97% Spezifität. Schlussfolgerung Die Evaluation der LV Funktionsparameter ist möglich mittels CT, jedoch zeigen die LoA im Vergleich zur MRT eine relativ breite Streuung. Für die Beurteilung von Wandbewegungsstörungen des Myokards zeigt die CT eine hohe diagnostische Genauigkeit.