dc.contributor.author
Clemens, Dennis
dc.date.accessioned
2018-06-08T00:23:59Z
dc.date.available
2015-10-02T08:32:22.193Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/11884
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-16082
dc.description.abstract
In this thesis we study different kinds of combinatorial games between two
players, which are played on a board that consists of the edges of some given
graph G. We distinguish unbiased games, in which both players claim/orient one
edge in each round, and b-biased games in which the second player
claims/orients b edges in each round. The first game in this regard is the
strict oriented-cycle game, which was introduced by Bollobás and Szabó, and
later studied by Ben-Eliezer, Krivelevich and Sudakov. It is played by OMaker
and OBreaker, who assign orientations to the edges of the complete graph K_n
alternately. OMaker has the goal to create a directed cycle, while OBreaker
wants to prevent such. It has been asked by Bollobás and Szabó to find the
largest value b for which OMaker has a winning strategy in the b-biased strict
oriented-cycle game, i.e. when OBreaker orients b edges in each round. They
conjectured this value to be n-3, which turned out to be false, when, in an
earlier work with Liebenau, we were able to show an upper bound of size
n-c\sqrt{n}. In this thesis we improve on this bound, and we show that even
for b> 37n/40 OBreaker has a strategy to prevent cycles. The second game is
the tournament game, which was introduced by Beck. Here, TMaker and TBreaker,
alternately claim edges of a given graph G, where TMaker additionally assigns
orientations to her edges. She wins, if her directed graph contains at least
one copy of a pre-defined tournament T, while TBreaker wins otherwise. We
consider this game when G is the complete graph K_n or a random graph sampled
according to the random graph model G_{n,p}, whereas T is a tournament on a
constant number k of vertices. We study thresholds for the bias b and the
probability p around which a TMaker's win suddenly turns into a TBreaker's
win. As third, we study the tree embedding game, which belongs to the family
of Maker-Breaker games. The latter became very popular throughout the last
decades, as many researchers, including Beck, Bednarska, Erdös, Hefetz,
Krivelevich, Luczak, Stojakovic and Szabó, contributed to this field. The tree
embedding game is played as follows: Maker and Breaker alternately claim edges
of the complete graph K_n, where each player claims exactly one edge per
round. Maker wins if, by the end of the game, her edges contain a copy of some
pre-defined spanning tree T; Breaker wins otherwise. For large n, we show that
Maker has a strategy to win within n+1 rounds, in case the maximum degree of T
is bounded by a constant. Studying random trees, we also show that for almost
every choice of T, Maker wins the game within n-1 rounds. Finally, we consider
Walker-Breaker games, as they were introduced by Espig, Frieze, Krivelevich
and Pegden. Walker and Breaker alternately choose edges of K_n, but with the
constraint that Walker has to choose her edges according to a walk. We discuss
some questions of Espig et. al. In particular, we determine how large cycles
Walker can create.
de
dc.description.abstract
In dieser Dissertation werden kombinatorische Spiele auf Graphen mit zwei
Spielern studiert. Der erste Spieler beansprucht/orientiert stets genau eine
Kante des gegebenen Graphen pro Runde, während der zweite Spieler b Kanten
wählt. Wir betrachten das „strict oriented-cycle game“, welches von Bollobás
und Szabó definiert wurde. OMaker und OBreaker orientieren hierbei abwechselnd
die Kanten des vollständigen Graphen K_n, wobei OMaker genau dann gewinnt,
wenn ein gerichteter Kreis entsteht. Entgegen einer Vermutung von Bollobás und
Szabó zeigten wir kürzlich in einem Projekt mit Liebenau, dass OBreaker eine
Gewinnstrategie besitzt, falls b> n-c\sqrt{n} gilt. In dieser Arbeit
verbessern wir diese Schranke und zeigen, dass er sogar gewinnt, wenn b>
37n/40. Als zweites untersuchen wir das „tournament game“, welches von Beck
motiviert wurde. Wieder orientieren zwei Spieler, TMaker und TBreaker,
abwechselnd die Kanten eines gegebenen Graphen G, wobei TMaker genau dann
gewinnt, wenn ihre Kanten eine Kopie eines gegebenen Turniers T mit k Ecken
induzieren. Wir bestimmen Schwellenwerte für den „bias“ b, hinsichtlich der
Eigenschaft, dass der erste Spieler eine Gewinnstrategie auf G=K_n besitzt.
Falls G ein Zufallsgraph mit n Ecken und Kanten-Wahrscheinlichkeit p ist,
bestimmen wir zudem entsprechende Schwellenwerte für die Wahrscheinlichkeit p.
Mit dem „tree embedding game“ untersuchen wir schließlich ein Spiel, das zu
den klassischen „Maker-Breaker“-Spielen gehört, welche unter anderem von Beck,
Erdös, Hefetz, Krivelevich, Stojakovic und Szabó studiert wurden. In diesem
Spiel nehmen beide Spieler, Maker und Breaker, abwechselnd jeweils genau eine
Kante von K_n ein, wobei Maker das Ziel verfolgt, mit ihren Kanten eine Kopie
eines aufspannenden Baums T zu erzeugen. Wir zeigen, dass sie dieses Ziel für
große n stets in n+1 Runden erreichen kann, falls der Maximalgrad von T durch
eine Konstante beschränkt ist. Falls T ein zufälliger aufspannender Baum ist,
zeigen wir zudem, dass sie mit hoher Wahrscheinlichkeit innerhalb von n-1
Runden gewinnen kann. Schließlich betrachten wir „Walker-Breaker“-Spiele, in
denen Walker und Breaker abwechselnd Kanten des vollständigen Graphen K_n
einnehmen, aber mit der Einschränkung, dass die Kanten von Walker einen
Kantenzug bilden. Bezugnehmend auf Fragen von Espig, Frieze, Krivelevich und
Pegden zeigen wir unter anderem, welche Kreise Walker erzeugen kann.
de
dc.format.extent
XII, 134 S.
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
combinatorial games
dc.subject.ddc
500 Naturwissenschaften und Mathematik::510 Mathematik::510 Mathematik
dc.title
Two-player games on graphs
dc.contributor.firstReferee
Prof. Tibor Szabó, PhD
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Angelika Steger
dc.date.accepted
2015-01-22
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000100323-8
dc.title.translated
Spiele auf Graphen für zwei Spieler
de
refubium.affiliation
Mathematik und Informatik
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000100323
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000017871
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access