dc.contributor.author
Fried, Eiko
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:38:35Z
dc.date.available
2014-02-14T13:17:11.150Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/10768
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-14966
dc.description
English Summary VII Deutsche Zusammenfassung VIII 1 Introduction 1 1.1 Major
Depressive Disorder 1 1.2 Open Questions 2 1.2.1 Reliability of depression
diagnosis 2 1.2.2 Antidepressant efficacy 2 1.2.3 Lack of genetic markers
predicting antidepressant response 3 1.2.4 Lack of genetic associations with
depression diagnosis 3 1.3 Covert Heterogeneity of Depression Symptoms 3 1.4
Overview 5 2 Essentialism – The Heart of the Problem 7 2.1 The Historical
Roots of Essentialism in Psychiatry 7 2.1.1 Infectious diseases 7 2.1.2
General paresis 8 2.2 Essentialism in Modern Psychiatry 9 2.3 General Problems
of Essentialism 10 2.4 Problems of Essentialism in the Realm of Mental
Disorders 11 3 The Common Cause Hypothesis of Depression 13 3.1 Reflective
Latent Variable Models 13 3.2 Assumption of Symptom Equivalence 15 3.3
Assumption of Local Independence 16 3.4 Sum-Scores 16 4 Depression: Disease
Model and Reality 18 4.1 Genetic Heterogeneity 18 4.2 Lack of a Zone of Rarity
19 4.3 Depressive Symptoms and Antidepressant Efficacy 20 4.4 Symptoms as Side
Effects of Treatment 22 4.5 Causal Associations Between Symptoms 23 4.6
Symptoms as Predictors for Depression and Other Disorders 25 4.7 Summary 26 5
Study 1: Individual Depression Symptoms Have Different Risk Factors 28 5.1
Abstract 28 5.2 Introduction 29 5.3 Methods 30 5.3.1 Sample 30 5.3.2
Assessment 30 5.3.3 Statistical Analysis 31 5.4 Results 34 5.4.1 Effects of
residency on depression 34 5.4.2 Impact of risk factors on symptoms 34 5.4.3
Latent disease model 37 5.5 Discussion 38 5.6 Limitations 38 5.7
Acknowledgments 39 6 Study 2: The Differential Influence of Life Stress on
Individual Symptoms of Depression 40 6.1 Abstract 40 6.2 Introduction 41 6.3
Methods 43 6.3.1 Sample 43 6.3.2 Assessment 43 6.3.3 Statistical Analysis 43
6.4 Results 45 6.4.1 Sample characteristics 45 6.4.2 Differential symptom
response to residency 45 6.4.3 Symptom differences after stress onset 46 6.4.4
Descriptive analyses 46 6.5 Discussion 48 6.5.1 Implications 49 6.5.2
Limitations 50 6.6 Acknowledgments 51 7 Study 3: The Impact of Individual
Depressive Symptoms on Impairment of Functioning 52 7.1 Abstract 52 7.2
Introduction 53 7.3 Methods 54 7.3.1 Study description 54 7.3.2 Participants
54 7.3.3 Outcomes measures 54 7.3.3.1 Depressive symptoms 54 7.3.3.2
Impairment 56 7.3.4 Statistical analysis 57 7.4 Results 58 7.4.1 Homogeneity
versus heterogeneity of associations 58 7.4.2 Relative importance analysis 59
7.4.3 Impact of symptoms across impairment domains 61 7.5 Discussion 61 7.6
Limitations 64 7.7 Acknowledgments 64 8 An Alternative Approach to Depression
65 8.1 Key Conclusions 65 8.2 Previous Approaches to Covert Heterogeneity 66
8.2.1 Depression subtypes 66 8.2.1.1 Melancholia 67 8.2.1.2 Atypical
depression 68 8.2.2 Depression factors 68 8.3 The Nosological Predicament:
Splitting or Lumping 69 8.4 A Symptom-Based Approach to Depression 70 8.4.1
The network view of depression 71 8.4.2 Homeostatic property clusters 72 8.4.3
Advantages of a symptom-based approach 73 8.4.3.1 Focus on individual symptoms
73 8.4.3.2 Centrality 73 8.4.3.3 External factors as variables to group
networks 74 8.4.3.4 Complex models and feedback cycles 75 8.4.3.5 Inter-
individual variation 76 8.4.3.6 Missing heritability 77 8.4.3.7 Comorbidity 77
8.4.3.8 Susan and Paul 78 8.4.4 Limitations of a symptom-based approach 79
8.4.4.1 Boundaries between disorders 79 8.4.4.2 Complexity 80 8.4.4.3 Grouping
variables 81 9 Implications of Covert Heterogeneity 82 9.1 Symptom Assessment
82 9.1.1 Problems with symptom assessment 83 9.1.2 Implications for symptom
assessment 84 9.2 Network Clusters and Subtypes 86 9.3 External Variables as
Network Components 86 9.4 Longitudinal Extension of Network Approaches 87 9.5
Accessibility of Symptom-Based Data 88 9.6 Nomenclature 88 9.7 Sum-Scores 89
9.8 Implications for Other Mental Disorders 89 9.8.1 The pervasive problem of
valid categories in psychiatry 89 9.8.2 Usefulness of psychiatric diagnoses 90
9.9 Conclusions 92 10 References 95 Appendix 119 List of Figures 119 List of
Tables 119 List of Abbreviations 120 Curriculum Vitae 121 Publications and
Talks 122 Publications based on this dissertation 122 Talks based on this
dissertation 122 Erklärung 123
dc.description.abstract
Major Depressive Disorder is one of the greatest challenges of modern health.
It is the leading cause of disability worldwide, highly prevalent, often
recurrent, closely related to suicide, and linked to the development of life-
threatening medical conditions such as diabetes and coronary heart dis-ease.
Despite decades of research, basic questions remain unresolved: genetic
studies have been unable to identify loci reliably associated with depression
diagnosis and treatment response, antidepressants do not work above placebo
level for the majority of patients, and field trials of the recently published
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) show that
reliability of depression diagnosis is low. I propose that one of the main
reasons for this striking lack of progress is covert heterogeneity of
depression: the current diagnostic criteria lump individuals suffering from a
wide range of disparate psychiatric symptoms into one undifferentiated
category. Sum-scores are used instead of individual symptoms because the
disease model – derived from discoveries in the field of infectious diseases
at the turn of the 19th century – remains unchallenged: depression is
understood to exist outside classification systems as real entity, and
believed to be the common cause for its symptoms. This, in turn, makes
symptoms interchangeable indicators of one underlying disease, and justifies
sum-scores: symptom number, not symptom nature matters. In this dissertation I
demonstrate that individual depressive symptoms differ from each other in
three important aspects. First, in a longitudinal study of 1,289 medical
students undergoing the severe and chronic stressor residency, risk factors
such as sex or history of depression predict increases of specific symptoms.
Second, in the same sample, symptoms exhibit marked differential increases in
response to severe stress. Third, in a cross-sectional study of 3,703
depressed outpatients, symptoms differ drastically in their impacts on
impairment of psychosocial functioning. Together with evidence from numerous
fields of research described throughout this dissertation, these three studies
illuminate that depression symptoms are more than interchangeable indicators
of an underlying disease. Symptoms are distinct phenomena with particular
characteristics, and the analysis of individual symptoms reveals crucial
information obfuscated by sum-scores, offers important clinical utility, will
substantially facilitate our understanding of depression, and lead to more
efficacious prevention and intervention strategies.
de
dc.description.abstract
Depression ist eine der größten gesundheitlichen Herausforderungen unserer
Zeit. Die Krankheit ist weit verbreitet, oft chronisch, und häufig mit Suizid
und lebensbedrohlichen Erkrankungen wie Diabetes oder koronaren
Herzkrankheiten verbunden. Trotz vieler Jahrzehnte klinischer Forschung sind
viele grundsätzliche Fragen ungeklärt: so wurden bisher keine Gene
identifiziert, die mit Depression zusammenhängen oder Therapieerfolg
vorhersagen, Ergebnisse bildgebender Verfahren wie der
Magnetresonanztomographie sind relativ inkonsistent, Antidepressiva sind bei
weniger als der Hälfte der Patienten wirksam, und die Reliabilität der DSM-5
Depressionsdiagnose ist niedrig. Einen wichtigen Grund für die anhaltenden
Probleme sehe ich in der verdeckten Heterogenität (covert heterogeneity)
depressiver Symptome: die aktuelle Diagnose umfasst eine große Anzahl von
Menschen, die unter unterschiedlichen und teilweise gegensätzlichen Symptomen
leiden. Psychologische Forschung und klinische Praxis haben diese einzelnen
Symptome in letzten Jahrzehnten nahezu vollständig ignoriert und stattdessen
Summenwerte von Symptomen verwendet, weil sie stillschweigend einem über
hundert Jahre alten Krankheitsmodell folgen, welches aus der Zeit der
Entdeckung von Infektionskrankheiten stammt. Depression wird demnach als
Krankheit verstanden, die außerhalb unserer Klassifikationssysteme als
distinkte Entität existiert, und welche die gemeinsame Ursache für
Depressionssymptome darstellt. Das führt wiederum dazu, dass Symptome als
austauschbare Indikatoren einer latenten Störung angesehen werden, und
rechtfertigt die Benutzung von Summenwerten. In der vorliegenden Dissertation
zeige ich, dass Depressionssymptome sich in drei wichtigen Aspekten
voneinander unterscheiden: (1) in einer prospektiven Untersuchung von 1289
Medizinstudenten, die ein einjähriges sehr anstrengendes Praktikum
unterlaufen, sagen spezifische Risikofaktoren den Anstieg ganz bestimmter
Symptome vorher; (2) in der gleichen Stichprobe variieren Symptome merklich in
ihrem Anstieg über die Zeit hinweg; (3) zuletzt mache ich in einer
Querschnittsstudie mit 3703 depressiven Patienten deutlich, dass Symptome sich
in Bezug auf ihre Auswirkungen auf psychosoziale Beeinträchtigung drastisch
voneinander unterscheiden. Zusammen mit Belegen aus anderen Studien
verdeutlichen diese Untersuchungen, dass depressive Symptome nicht einfach
passive oder austauschbare Indikatoren einer latenten Störung sind, sondern
distinkte Prozess die einzeln studiert werden sollten. Die Analyse
individueller Symptome macht hochrelevante und bisher durch Summenwerte
verschleierte Informationen sichtbar und beweist hohe klinische Nützlichkeit.
de
dc.format.extent
IX, 124 S.
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
depressive symptoms
dc.subject
depression symptoms
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Covert Heterogeneity of Major Depressive Disorder: Depression Is More Than the
Sum-Score of its Symptoms
dc.contributor.contact
eiko.fried@gmail.com
dc.contributor.inspector
Stefan Koelsch
dc.contributor.inspector
Isabel Dziobek
dc.contributor.inspector
Hauke Heekeren
dc.contributor.firstReferee
Katja Liebal
dc.contributor.furtherReferee
Isabella Heuser
dc.date.accepted
2014-01-29
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000096136-8
dc.title.translated
Verdeckte Heterogenität von Depression
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
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FUDISS_thesis_000000096136
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000014798
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