dc.contributor.author
Lu, Guangping
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:37:01Z
dc.date.available
2017-09-15T08:28:15.127Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/10716
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-14914
dc.description.abstract
Angesichts der modernen entzauberten Lebenswelt wird in der vorliegenden
Arbeit die eigentümliche Dimension der Angst – die Angst als eine nachhaltig
beunruhigende beklemmende Empfindung, hervorgerufen durch Krisenerfahrungen –
hervorgehoben. Anders als in der bisherigen Forschung über die
Schauerliteratur unter dem Aspekt der literarischen Angst, wo die Angst des
Lesers mit dessen Identifikation mit den literarischen Figuren begründet wird
und wonach diese in den historisch bereits überwundenen Ängsten bzw. Fürchten
besteht, stellt diese Arbeit die These auf, dass die Angst des Lesers durch
die existentiellen Krisenerfahrungen der Moderne evoziert wird. In der Analyse
zu Hoffmanns Werken wird detailliert dargestellt, welche Krisenerfahrungen der
Moderne die Angst des Lesers stimuliert haben. Mit der Erschütterung resp. der
Zerstörung des herkömmlichen metaphysischen Weltsystems und mit dem
Machtverlust der tradierten sicherheitsstiftenden Elemente ist der moderne
Mensch in die transzendente Obdachlosigkeit, in die allgemeine ontologische
Desorientierung geraten: Er sieht sich haltlos der Kontingenz ausgesetzt.
Hoffmanns Kriminalerzählungen lassen die vernünftig fundierte
Ermittlungsmethode an Zufällen und Zusammenfall der Ereignisse scheitern.
Dadurch zeigen sie die Grenze der Rationalität auf und erschüttert den
aufklärerischen Vernunftoptimismus. Die aufklärerische optimistische Idee der
Autonomie des Subjekts wird in Hoffmanns Werken durch die Darstellung der
Fremdbestimmung und der Selbstpreisgabe des Menschen ebenfalls erschüttert.
Durch die Einflüssnahme äußerer objektiver Machtinstanzen und die Wirkung der
inneren subjektiven Triebkräfte wird das Subjekt um seine Autonomie – also um
die Selbstbestimmung und die Willensfreiheit – gebracht. Das Subjekt ist nicht
nur nicht imstande, sich gegen die fremden Kräfte zu wehren, sondern es
erweist sich als deren untergründiger Komplize: Mit heimlicher Lust und
masochistischem Genuss liefert es sich ihnen aus. An Hoffmanns und Tiecks
Venuskultnovellen lässt sich erkennen, dass das Subjekt in sich die gegen es
selbst gerichtete Zerstörungskraft birgt: Nicht durch die Verführung einer
übernatürlichen dämonischen Figur, sondern an den unverständlichen Sehnsüchten
und den befremdlichen Wünschen, an den inneren Abgründen und dem dunklen
Seelenleben geht das Subjekt zugrunde. Hoffmanns Werke, die in ihrer
zeitgenössischen Rezeption pauschal als Produkte einer krankhaften Phantasie
abgefertigt wurden, dokumentieren die Krisen der Moderne und evozieren bei
ihrem Leser dadurch eine Angst, dass sie ihm ermöglichen, die
Krisenerfahrungen der Aufbruchszeit in die Moderne auf literarisch-
intellektuelle Weise nachzuerleben.
de
dc.description.abstract
In view of the modern, disenchanted world this work emphasized the particular
dimension of anxiety – anxiety as a permanently disturbing oppressive
sensation, caused by crises. According to the previous studies on the gothic
novels in the context of literary anxiety the fear of the reader is a literary
repeat of the anxieties or fears that have already been overcome historically,
and it is justified by the reader’s identification with the literary figures.
Contrary to this opinion reveals my work the thesis that the fear of the
reader is evoked by the existential crises of modernity. The analysis of
Hoffmann's novels shows in detail which modern crises have stimulated the
reader’s anxiety. With the disruption and the destruction of the conventional
metaphysical world system, and as the traditional elements which used to give
a sense of security losing their validness, the modern man has come in the
situation of transcendent homelessness and the general ontological
disorientation: he finds himself exposed to contingency without any
metaphysical supports. Hoffmann's detective novels depict the failure of the
rational method of investigation in the discovery of the truth of the
criminality by coincidences. This makes the inadequacy of the ratio visible.
Logical deduction constructs only a false truth, which almost leads to a
judicial murder. Instead of guaranteeing public security, the police and the
court present themselves as a latent cause of danger. The Enlightenment raised
the ideas of self-determination and the freedom of the will to fundamental
values of the modern subject. Due to this mentality background, the heteronomy
that the will is subject to outside influences in Hoffmann’s novels evokes the
feeling of discomfort in their readers and stimulates an anxiety because the
subject is compelled to recognize his dependency and his powerlessness. Thus
the narcissistic self-assessment of the modern subject is violated. A more
pressing irritation arises from the fact that the ego is in secret agreement
with the hostile power and undermines its autonomy and sovereignty through its
own actions. Moreover, with masochistic pleasure, it enjoys its endangerment
through the foreign violence and his suffering under the hostile power. Since
the late Enlightenment, the psychiatry discovered the demoniac side in the
human psyche, which had a great influence on the romantic writers such as
Hoffmann and Tieck. In their novels, the destructive power which exists in the
human is demoniacally directed toward the subject itself. The incomprehensible
desire for the regressive union of the ego with the inorganic world drives the
subject into the death. It is not the influence of an objective hostile force
but the incomprehensible desire of the subject as well as the irrational
confusion of the soul, which leads to the miserable end. Because of the dark
side of the psyche and the destructive power the ego proves itself to be the
most dangerous enemy. Hoffmann's novels which were judged in their
contemporary reception as products of a diseased imagination document the
crises of the modernism. In a literary and intellectual way, by representing
the crisis in the modern time they evoke by their readers an anxiety.
en
dc.format.extent
185, ii, ii, i, i Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
E.T.A. Hoffmann
dc.subject
The literary Anxiety
dc.subject
Crisis Experiences around 1800
dc.subject.ddc
800 Literatur::830 Deutsche und verwandte Literaturen::833 Deutsche Erzählprosa
dc.title
Intellektuelle Krisenerfahrungen und literarische Angstevokation in E.T.A.
Hoffmanns Werken
dc.contributor.contact
guangping1986@gmail.com
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Hans Richard Brittnacher
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Tanja van Hoorn
dc.date.accepted
2017-07-25
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000105499-3
dc.title.translated
Intellectual Crises and literary Evocation of Anxiety in E.T.A. Hoffmann’s
Novels
en
refubium.affiliation
Philosophie und Geisteswissenschaften
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000105499
refubium.mycore.derivateId
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open access