dc.contributor.author
Müller, Sabine
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:10:01Z
dc.date.available
2014-09-18T06:00:58.898Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/10129
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-14327
dc.description.abstract
This work investigates personality changes and alterations of the capability
for autonomy following neurosurgical or other physical interventions in the
brain from a neuroethical point of view. The ethical analysis is based on a
neurophilosophical model which describes persons not as monolithic entities,
but as dynamic biological systems composed of different modules that act on
different levels of functional and representative complexity and have certain
abilities of self-representation and self-regulation. The ethically decisive
question is not whether interventions in the brain can alter the personality
or not, but whether they will do so in a good or bad way and whether the
resulting effects on the personality are good or bad. However, also the
waiving of indicated interventions can be ethically problematic, particularly,
if they could prevent problematic personality changes or the loss of the
capability for autonomy. The introduction presents an overview over the broad
spectrum of negative and positive personality changes which can occur after
different kinds of neurosurgical interventions, particularly tumor treatments,
epilepsy surgery, deep brain stimulation for neurological or psychiatric
disorders, and psychiatric neurosurgery. The following chapters investigate
different treatment options (magnetic fluid hyperthermia therapy,
microsurgery, radiosurgery, radiation therapy, deep brain stimulation) for
different brain diseases (malignant brain tumors, vestibular schwannomas,
Parkinsonian disease, psychiatric disorders) ethically, particularly with
regard to their impact on the patient’s personality and capability for
autonomy. Thereafter, the principle of respect for the patient’s autonomy is
reconsidered on grounds of the neurophilosophical debate on free will; two
paradigmatic cases, namely body integrity identity disorder (BIID) and deep
brain stimulation, are analysed. Finally, central issues of the former
chapters are scrutinized: 1\. Beauchamp and Childress’ principle-based ethics
is only partly adequate for ethically evaluating neurosurgical interventions,
since their concept of autonomy is too narrow with regard to brain disorders
and brain interventions that can affect the capability for autonomy. 2\.
Although personality changes occur in a significant fraction of neurosurgical
patients, and although they are a main concern with regard to interventions in
the brain, the application of psychological continuity theories of personal
identity from the Analytic philosophy on iatrogenic personality changes is
misleading for theoretical, ethical and legal reasons. If these theories would
be taken serious by legal theorists, the most problematic consequence would be
the denial of (psychiatric) advance directives; this would severely harm the
patients’ autonomy and eventually their mental health and social status. 3\.
General ethical recommendations for research and clinical praxis of
neurosurgery are derived from this investigation.
de
dc.description.abstract
Diese Arbeit untersucht Persönlichkeitsveränderungen und Veränderungen der
Autonomiefähigkeit nach neurochirurgischen u. a. physikalischen
Gehirneingriffen aus neuroethischer Perspektive, basierend auf einem
neurophilosophischen Modell, das Personen nicht als monolithische Entitäten
beschreibt, sondern als dynamische biologische Systeme aus verschiedenen
Modulen, die auf unterschiedlichen Komplexitätsebenen agieren und gewisse
Selbstrepräsentations- und Selbstregulationsfähigkeiten ausbilden. Ethisch
entscheidend ist nicht, ob Gehirneingriffe die Persönlichkeit verändern
können, sondern ob sie dies in einer guten oder schlechten Weise tun, und ob
die Wirkung auf die Persönlichkeit gut oder schlecht ist. Nicht nur
Gehirneingriffe, sondern auch deren Ablehnung kann ethisch problematisch ein,
insbes. wenn diese problematische Persönlichkeitsveränderungen oder einen
Verlust der Autonomiefähigkeit verhindern könnten. Zunächst wird ein Überblick
über das Spektrum positiver und negativer Persönlichkeitsveränderungen nach
unterschiedlichen Arten neurochirurgischer Eingriffe gegeben
(Hirntumorbehandlung, Epilepsiechirurgie, Tiefe Hirnstimulation,
psychiatrische Neurochirurgie). Anschließend werden verschiedene
Therapieoptionen (Magnetic Fluid Hyperthermia Therapy, Mikrochirurgie,
Radiochirurgie, Strahlentherapie, Tiefe Hirnstimulation) für verschiedene
Gehirnerkrankungen (bösartige Hirntumoren, Vestibularschwannome, Morbus
Parkinson, psychiatrische Störungen) ethisch untersucht. Anschließend wird das
Prinzip des Respekts vor der Patientenautonomie vor dem Hintergrund der
neurophilosophischen Willensfreiheitsdebatte diskutiert und anhand zweier
paradigmatischer Fälle (Body Integrity Identity Disorder und Tiefe
Hirnstimulation) analysiert. Schließlich werden einige zentrale Themen der
vorangehenden Kapitel genauer untersucht: 1\. Beauchamps und Childress’
Prinzipienethik ist nur bedingt geeignet, um neurochirurgische Eingriffe
ethisch zu beurteilen, weil ihr Autonomiekonzept unzureichend ist, um
Gehirnerkrankungen sowie Gehirneingriffe bewerten zu können, die die
Autonomiefähigkeit verändern können. 2\. Obwohl Persönlichkeitsveränderungen
bei vielen neurochirurgischer Patienten auftreten und eines der Hauptbedenken
bezüglich Gehirneingriffen sind, ist die Anwendung psychologischer
Kontinuitätstheorien der personalen Identität aus der Analytischen Philosophie
aus theoretischen, ethischen und rechtlichen Gründen unangemessen. Würden
diese Theorien von Rechtswissenschaftlern ernstgenommen, hätte dies negative
Folgen für die Patienten, weil ihnen das wichtige Instrument der
(psychiatrischen) Patientenverfügungen verweigert würde. Dies würde die
Patientenautonomie missachten und könnte bestimmten Patienten schweren Schaden
für ihre seelische Gesundheit und ihren sozialen Status zufügen. 3\.
Abschließend werden allgemeine ethische Empfehlungen für die Forschung und
klinische Praxis der Neurochirurgie abgeleitet.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
neurophilosophy
dc.subject
personal identity
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Personality and autonomy in light of neuroscience
dc.contributor.contact
mueller.sabine@charite.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Dieter Birnbacher
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Claudia Wiesemann
dc.date.accepted
2014-10-20
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000097489-6
dc.title.subtitle
ethical and neurophilosophical issues of interventions in the brain
dc.title.translated
Persönlichkeit und Autonomie im Licht der Neurowissenschaften
de
dc.title.translatedsubtitle
ethische und neurophilosophische Probleme von Gehirneingriffen
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000097489
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000015783
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access