dc.contributor.author
Ni, Jiaona
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:24:15Z
dc.date.available
2006-07-23T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9221
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13420
dc.description
Titelblatt und Inhaltsverzeichnis
Introduction
The main purpose of the present study
Method
Results
Discussion
Erklärung an Eides Statt
Aknowledges Abbreviations
Reference
dc.description.abstract
Backgrounds: With life-span extending, populations are ageing. It is well
known that dementia is an age-related disease such that the incidence of
dementia increases dramatically with age. Dementia is characterized by
progressive cognitive decline; physical functions are relentlessly impaired
also, as the disease progresses. In the later stage, most patients show
functional disabilities and are dependent in ADL. This directly affects the
quality of life of patients with dementia and increases the use of medical
service, home help and institutionalization and imposes burdens on the family
and society. The functional status of patients with dementia has been
extensively investigated by population-based studies. It is generally agreed
that the functional status of patients with dementia could be affected by many
factors, among which cognitive function was the most important factor and
cognitive function could be an independent predictor of the functional status
of patients with dementia. However, less is known about the functional status
of patients with dementia in the geriatric hospitals. Patients with dementia
were admitted to geriatric hospital due to a variety of acute medical
conditions. This group of patients not only suffers from acute medical
conditions but also from advanced cognitive impairments as well as marked
multiple functional disabilities which put them at high risk for further
deterioration. These patients represent the frailest part of old population.
It is supposed that findings obtained by population-based studies cannot be
generalized for these selected patients due to the fact that functional status
of these patients was severely impacted by acute medical conditions and
advanced cognitive impairment and very old age. Dealing with this special
group of patients, it is very important to better understand the functional
status of patients with dementia and the relationship between cognitive
function and physical functional status. It will help to develop more specific
stratagem of interventions for dementia cases. Objective: The main purpose of
present study was to investigate the physical functional status of patients
with dementia in a geriatric hospital and the relationship between cognitive
function and functional status in these selected patients. Method: This is a
two-year retrospective study carried out by reviewing medical records in the
Berlin Geriatric Center (EGZB) during 2003 to 2004. A total of 871 cases which
met the ICD-10 diagnostic criteria for dementia comprised the research sample.
These 871 medical records were systematically reviewed and data on the present
study were extracted by using a specifically designed research protocol.
Cognitive function was measured by MMSE; motor function was measured by TUG,
Tinetti-Gait, Tinetti-Balance and Tinetti-Total, and basic ADL ability was
measured by Barthel Index. All data were analyzed using the statistical
software package of SPSS (Version 12). Results: The prevalence of dementia
among the total number of patients treated at EGZB from 2003 to 2004 was
18.97%. Out of these, 26.3% had AD, 34.0% VD and 39.7% DS. 70.4% were women
aged 83.6±7.4 years and 29.6% were men aged 78.14±8.6 years. Mean age was
82.00±8.2 years; mean MMSE score was 16.83±5.6; mean BI was 45.47±31.2; mean
TUG was 27.25±16.3 seconds; mean Tinetti-Total was 10.99±8.5; mean comorbidity
was 11.54±4.2; 56.3% cases had moderate to severe dementia with a MMSE score
less than 18; 79.1% cases had moderate to severe walking problems with TUG
more than 20 seconds; 78.1% cases were at higher risk of falls with Tinetti-
Total less than 18. 59.1% cases were dependent with BI score below 55. Pearson
partial correlation coefficient of MMSE category and BI was r= -0.46***, MMSE
category and TUG category r=0.35**, MMSE category and Tinetti-Total r=-0.32**,
TUG category and BI r= -0.63***, Tinetti-Total and BI r= 0.76***, age and BI
r=-0.14*, comorbidity and BI r=-0.13*, age and MMSE r=0.13*, comorbidity and
TUG r=0.17*, comorbidity and Tinetti-Total r=0.17**, age and TUG r=0.07, age
and Tinetti-Total r=-0.10, age and comorbidity r=-0.006. Further multiple
regression analysis revealed that MMSE category, TUG category and Tinetti-
Total could be independent predictors of Barthel Index in the present sample.
Conclusion: The prevalence of dementia in the geriatric hospital was higher
than in population-based studies. Most patients with dementia in the geriatric
hospital were dependent in basic ADL due to advanced cognitive impairment,
multiple coexisting medical conditions and very old age. Although the
functional status of patients with dementia could be affected by many factors,
the physical functional status of patients with dementia in the geriatric
hospital was mainly determined by cognitive function; which could be an
independent predictor of physical functional status. Mobility as a core
component of ADL may be viewed as largely depending on cognitive function
also. In this selected sample, age was not a significant factor impacting
mobility and comorbidity. Consistent with most previous population-based
studies, the present study suggests that cognitive function is the most
important determinant of physical functional status in patients with dementia
in a geriatric hospital. Management of dementia patients requires paying
attention to acute medical conditions as well as rehabilitation of cognitive
and physical functional impairments.
de
dc.description.abstract
Aufgrund der höheren Lebenserwartung werden die Menschen immer älter; die
Inzidenzrate der Demenz nimmt dramatisch zu. Charakteristisch für die Demenz
ist ein fortschreitender Verfall der kognitiven Fähigkeiten. Während des
progredienten Krankheitsverlaufes werden auch die physischen Funktionen
beeinträchtigt. Dies führt im späten Stadium zu einem erhöhten medizinischen
und pflegerischen Versorgungsaufwand und wirkt sich direkt negativ auf die
Lebensqualität der Demenzpatienten aus. Zudem stellt die Versorgung Dementer
eine große Belastung für die Angehörigen und die Gesellschaft dar. In letzter
Zeit konzentriert sich eine zunehmend große Anzahl von Studien auf den
funktionellen Status von dementiell Erkrankten. Unbestritten ist die Tatsache,
dass es einen Zusammenhang zwischen den kognitiven Funktionen und dem
funktionellen Status dementiell Erkrankter gibt. Die meisten Studien stützten
sich auf Stichproben in der häuslichen Pflege oder in Pflegeheimen. Über den
funktionellen Status von Patienten mit Demenz in geriatrischen Krankenhäusern
gibt es keine Erkenntnisse. Den funktionellen Status von Patienten mit Demenz
in einem geriatrischen Krankenhaus und den Zusammenhang zwischen kognitiven
Funktionen und funktionellem Status bei Demenzpatienten zu untersuchen war das
primäre Ziel der vorliegenden Studie. Es handelte sich um eine retrospektive
Fallstudie, in der Patientenakten der Jahre 2003 und 2004 aus dem EGZB
untersucht wurden. Selektiert wurde nach den ICD-10 Diagnosekriterien für
Demenz. Als Stichprobe für diese Studie dienten 871 identifizierte Fälle. Sie
wurden nach einem hierfür speziell konzipierten Forschungsprotokoll
systematisch untersucht und ausgewertet. Die kognitiven Funktionen wurden
mittels der vorliegenden MMSE Ergebnisse ausgewertet; die motorischen
Funktionen wurden anhand der vorliegenden Ergebnisse für TUG, Tinetti-Gait,
Tinetti-Balance, Tinetti-Total ausgewertet einschließlich der Auswertung der
Ergebnisse der ADL-Fähigkeiten anhand des Barthel-Index. Die Daten wurden mit
dem Statistikprogramm SPSS (Version 12) analysiert. Die verwendeten
statistischen Verfahren reichen von deskriptiven Techniken, wie Mittelwerten,
bis hin inferenzstatistischen Techniken, wie der Multiplen Regression. Im
Zeitraum von 2003 bis 2004 betrug die Demenzprävalenz unter den Patienten im
EGZB 18,97%. Davon waren 26.3% AD, 34.0% VD und 39.7% DS. 70,4% der Patienten
waren weiblich, im Alter von 83,62±7,4 Jahren und 29,6% waren männliche
Patienten im Alter von 78,14±8,6 Jahren. Das durchschnittliche Alter aller
Patienten betrug 82,00±8,2 Jahre. Die gesamte Studienpopulation wies weiter
folgende Parameter auf: MMSE 16,83±5,6; BI: 45,47±31,2; TUG: 27,25±16,3;
Tinetti-total: 10,99±8,5; Anzahl Komorbiditäten: 11,54±4,2. In 43,5% der Fälle
lag eine mittelschwere bis schwere Demenz mit einem MMSE-Ergebnis von weniger
als 18 Punkten vor. 54,2% der Fälle hatten mittelschwere bis schwere Probleme
in der Gehgeschwindigkeit (TUG) > 20 Sek.; 59,1% der Fälle wurden als ADL
abhängig mit einem BI-Ergebnis von < 55 eingestuft; 78,1% der Fälle wiesen ein
erhöhtes Sturzrisiko mit einem Tinetti-Total-Ergebnis unter 18 Punkten auf.
Die partiellen Pearson Korrelations Koeffizienten wiesen folgende Werte auf:
MMSE-Urteilskategorie und BI r= -0,46***, TUG-Urteilskategorie und BI r=
-0,63***, Tinetti-Total und BI r= 0,76***, Alter und BI r= -0,14*,
Komorbidität und BI r= -0,13*. Weiterhin zeigten multiple Regressionen, dass
die kognitiven Funktionen und die Mobilität unabhängige Prädiktoren für den
funktionellen Status bei Demenzpatienten sein können. Erwartungsgemäß war die
Demenzprävalenz in einem geriatrischen Krankenhaus höher im Vergleich zu
Studien in der Allgemeinbevölkerung. Im Krankenhaus aufgenommene
Demenzpatienten weisen nicht nur einen akuten medizinischen Zustand, sondern
auch eine fortgeschrittene kognitive Beeinträchtigung und auffällige physische
Funktionsdefizite in zahlreichen Bereichen auf. Der funktionelle Status bei
Demenzpatienten kann durch viele Faktoren beeinflusst werden, aber die
kognitiven Funktionen und die Mobilität sind mit dem funktionellen Status von
Demenzpatienten eng verbunden und können voneinander unabhängige prädiktive
Bedeutung haben. Das Management von Demenzpatienten verlangt, dass man nicht
nur auf den akuten ärztlichen Zustand, sondern auch auf die Rehabilitation der
physischen Funktionen achtet.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
cognitive function
dc.subject
physical functional status
dc.subject
geriatric hospital
dc.subject
population-based studie
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
The functional status of patients with dementia in a geriatric hospital
dc.contributor.firstReferee
Professor Dr. med. E. Steinhagen-Thiessen
dc.contributor.furtherReferee
Professor Dr. med. A. Heinz
dc.contributor.furtherReferee
Professor Dr. med. C. Spamer
dc.date.accepted
2006-09-22
dc.date.embargoEnd
2006-08-15
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000002220-4
dc.title.translated
Der funktionelle Status von Patienten mit Demenz in einem geriatrischen
Krankenhaus
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
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FUDISS_thesis_000000002220
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2006/379/
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