dc.contributor.author
Marin-Webb, Victor
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:21:34Z
dc.date.available
2018-03-05T13:15:56.583Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9173
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13372
dc.description.abstract
Background: HIV-associated neurocognitive disorders (HAND) are widely present
among people living with HIV. Especially its milder forms, asymptomatic
neurocognitive impairment (ANI) and mild neurocognitive disorder (MND), remain
highly prevalent worldwide. Diagnosing these conditions is subject to a time
and resource consuming neuropsychological assessment. Selecting patients at a
higher risk of cognitive impairment by using a simple but effective screening
tool helps to organise access to further neuropsychological diagnosis. The
International HIV Dementia Scale (IHDS) has until now been a well-established
screening tool in African and American countries, however these populations’
demographics differ significantly from ours, so using the same parameters
could be ineffective. Objectives: The aim of this study is to calculate the
prevalence of this condition among people attending an HIV outpatient clinic
in Berlin and to validate the clinical use of the International HIV Dementia
Scale as a screening tool for HAND on a German-speaking population. Methods:
For these purposes, we screened 480 HIV-infected patients using the IHDS, 89%
of them were on a stable antiretroviral treatment. Ninety of them completed a
standardised neuropsychological battery of tests and a specific cognitive
complaints questionnaire. The same procedure was applied to a control group of
30 HIV-negative participants. HAND diagnosis was established according to the
Frascati criteria. Sensitivity and specificity of the different IHDS cut- off
values were also assessed. Results: The overall prevalence of HAND in our
cohort was 43% (20% ANI, 17% MND and 6% HIV-associated dementia). The optimal
cut-off on the IHDS for detecting HAND cases was set at 11 and achieved both a
sensitivity and a specificity of 80%. When specifically screening for the more
severe form of HAND, HIV-associated dementia, a cut-off value of 10 offered an
increase in both sensitivity (94%) and specificity (86%). The Youden Index for
diagnostic accuracy was 0.6 and 0.8, respectively. Conclusion: The prevalence
of HAND is high despite the optimal proportion of participants on stable
antiretroviral treatment and comparable to the reported by recent studies
performed in countries with a similar economic development. Due to their
predictive value, factors such as actively expressing cognitive complaints, a
longer duration of the HIV infection and a lower CD4+ nadir should be taken
into account when designing future screening methods. The use of the IHDS
proved to be easy, reliable and well integrated into the everyday routine of
an HIV outpatient clinic. This study confirms the IHDS to be a useful HAND
screening tool in primary care settings and establishes new recommendations
for its use in German-speaking countries.
de
dc.description.abstract
Hintergrund: HIV-assoziierte neurokognitive Defizite (HAND) bleiben weltweit
hoch-prävalent. Dies betrifft vor allem die milderen Formen wie die
asymptomatische neurokognitive Einschränkung (ANI) und das mildes
neurokognitive Defizit (MND) Die Diagnose dieser Entitäten wird neben der
Anamnese mit einer zeit- und ressourcenaufwändigen neuropsychologischen
Untersuchung gestellt. Es erscheint daher sinnvoll, Risikopatienten durch ein
geeignetes Screening zu detektieren, um den Zugang zur weiteren Diagnostik zu
vereinfachen. Die International HIV Dementia Scale (IHDS) ist ein Screening-
Instrument, das bisher in mehreren amerikanischen und afrikanischen Ländern
validiert wurde. Da sich diese Patientenpopulationen in mehreren
demographischen Faktoren von der hiesigen unterscheiden, erscheint die
Verwendung des IHDS nicht gerechtfertigt. Ziel: Ziel dieser Studie war die
Validierung des IHDS als Screening-Test für HAND im deutschsprachigen Raum
und die Berechnung der HAND-Prävalenz in einer Berliner HIV-
Schwerpunktpraxis. Methoden: 480 HIV-positive Patienten wurden mittels IHDS
gescreent. 89% der Kohorte waren stabil auf eine kombinierte antiretrovirale
Therapie (cART) eingestellt und stellten sich mehrheitlich quartalsmäßig zur
Verlaufsbeurteilung in der Praxis vor. Neunzig Probanden unterzogen sich
zusätzlich einer kompletten standardisierten neuropsychologischen Evaluierung
und beantworteten einen spezifischen Fragebogen für die Erfassung subjektiver
kognitiver Beschwerden. Das gleiche Verfahren wurde auf eine Kontrollgruppe
von 30 HIV-negativen Teilnehmern angewendet. Die Diagnose HAND orientierte
sich an den Frascati Kriterien. Die Sensitivität und Spezifität der
verschiedenen Cut-off- Werte des IHDS wurden ebenfalls bewertet. Ergebnisse:
Die Prävalenz von HAND in unserer Kohorte lag bei 43% (20% ANI, 17% MND und
6% HIV-assoziierte Demenz). Mit einem Cut-off-Wert des IHDS von 11 konnte eine
Sensitivität und Spezifität einschließlich der milderen Formen von HAND von
80% erreicht werden. Ein Cut-off-Wert von 10 erfasste hingegen vor allem
schwerere Formen von HAND (HIV Demenz) (Sensitivität 94%, Spezifität 86%).
Der Youden Index, ein Maß zur Beurteilung der Qualität eines diagnostischen
Tests, lag bei 0,6 bzw. 0,8. Schlussfolgerungen: Trotz der optimalen
medizinischen Versorgung mit einem hohen Anteil an antiretroviral behandelten
Patienten, ist die HAND Prävalenz in unserer Kohorte hoch. Sie ist jedoch
vergleichbar mit Studienpopulationen in Ländern, welche eine ähnliche
wirtschaftliche Entwicklung aufweisen. Faktoren wie die aktive Äußerung von
kognitiven Beschwerden, eine längere Dauer der HIV-Infektion und ein
niedriger CD4+- Nadir sollten aufgrund des hohen prädiktiven Wert für HAND
als unabhängige Faktoren in Betracht gezogen werden. Die Anwendung des IHDS
zeigte sich als einfach, zuverlässig und gut in den regulären Alltag einer
HIV Schwerpunktpraxis integrierbar. Diese Studie bestätigt damit die
Nutzbarkeit des IHDS im allgemeinmedizinischen Bereich und validiert erstmals
einen Cut-off für den deutschsprachigen Raum.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Neuropsychology
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Screening for HAND
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2018-03-02
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000106275-3
dc.title.subtitle
validation of the International HIV Dementia Scale as a screening tool for
HIV-Associated Neurocognitive Disorders in a German-speaking population
dc.title.translated
Screening für HAND
de
dc.title.translatedsubtitle
Validation der International HIV Dementia Scale als Screening für HIV-
assoziierte neurokognitive Defizite im deutschsprachigen Raum
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000106275
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000023098
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free
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open access