dc.contributor.author
Hinkson, Larry
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:19:33Z
dc.date.available
2016-11-16T09:14:51.133Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9121
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13320
dc.description.abstract
Background: There has been an unprecedented rise in worldwide Caesarean
Section rates of up to 19.4%. Surgical Site Infection is an increasing problem
with rates of up to 13.5%. Plastic-sheath wound retractors have been shown to
reduce the rate of Surgical Site Infection in abdominal bowel surgery.
However, there is limited evidence for the use of plastic sheath retractors in
women having Caesarean Sections. Methodology: In a single center, prospective,
randomized controlled trial we evaluated the use of the Alexis® O C-Section
Retractor in the prevention of surgical site infection. We randomized patients
undergoing their first planned Caesarean Section to either the Alexis® O
C-Section Retractor or the traditional Collins Self-Retaining Metal Retractor.
The primary outcome was Surgical Site Infection within 30 days of operation as
defined by the Centers for Disease Control and Prevention. The secondary
outcomes included ease of application and removal of the retractor,
intraoperative surgical parameters such as the use of electrical diathermy to
control hemostasis, bowel handling, postoperative pain scores and the short
and long-term satisfaction with wound healing. Results: From October 2013 to
December 2015, we enrolled a total of 214 patients. We excluded 16 patients
from the analysis as 11 went into labor, one required an Emergency Caesarean,
one required a laparotomy and 3 declined participation. We assigned 98
patients to the Alexis® O C-Section Retractor group and 100 to the traditional
Collins Self-Retaining Metal Retractor. We show that in low risk women having
their first planned Caesarean Section, there was a statistically significant
reduction in the rate of Surgical Site Infections when the Alexis® O C-Section
Retractor was used for wound retraction compared to the traditional Collins
metal self-retaining wound retractor 1% vs 8% (RR 7.84, 95% CI (2.45-70.71)
p=0.035). There was also a significant reduction in the need for diathermy
heat treatment for bleeding subcutaneous vessels 35% vs 82% (RR 2.36, 95% CI
(1.97-2.85), p=0.001) and bowel handling 3% vs 22% (RR 7.19, 95% CI
(3.39-18.37) p=0.001). Conclusions: Our study shows that the use of the
Alexis® O C-Section Retractor compared to the traditional Collins self-
retaining metal retractor in low risk women, having the first Caesarean
Section is associated with a significantly reduced risk of Surgical Site
Infection. There is also significant reduction in the use of electric cautery
for subcutaneous bleeding, bowel handling and postoperative pain. Operator
satisfaction is improved and postoperative pain is less.
de
dc.description.abstract
Hintergrund: Die Kaiserschnittrate ist weltweit drastisch gestiegen auf 19,4%.
Zudem steigt die Inzidenz von Wundinfektionen auf eine Rate von bis zu 13,5%.
In Studien konnte gezeigt werden, dass der Einsatz von ringförmigen
Kunststoff-Wundretraktoren das Risiko für Wundinfektionen in der
Abdominalchirurgie reduziert. Es gibt bislang unzureichende Evidenz für die
Anwendung des Alexis® O C-Section Retraktor bei Frauen, die einen
Kaiserschnitt erhalten. Methodik: In einer prospektiv randomisierten
kontrollierten Single-Center Studie untersuchten wir die Anwendung des Alexis®
O C-Section Retraktors hinsichtlich der Prävention von Wundinfektionen.
Patientinnen für einen ersten geplanten Kaiserschnitt wurden entweder für die
Verwendung eines Alexis® O C-Section Retraktors oder einen traditionellen
Metall- bauchdeckenspreizer (Metall Collins Retraktor) randomisiert. Der
primäre Endpunkt war die Wundinfektion laut der Definition des "Centers for
Disease Control and Prevention". Sekundäre Endpunkte waren unter anderem die
subjektive Beurteilung der Einfachheit der Anwendung beider Wundspreizer, die
Notwendigkeit zur Koagulation des Unterhautfettgewebes, die Häufigkeit, den
Darm zur reponieren, der postoperative Wundschmerz und die Zufriedenheit der
Patientinnen mit der Wundheilung. Ergebnisse: Von Oktober 2013 bis Dezember
2015 wurden 214 Patientinnen rekrutiert. 16 Patientinnen wurden von der
Untersuchung ausgeschlossen, 11 aufgrund vorzeitiger Wehen, eine Patientin
wegen einer Notsectio, eine Patientin aufgrund einer Relaparotomie und drei
Schwangere hatten ihre Teilnahme abgesagt. Es wurden 98 Patientinnen in die
Alexis® O C-Section Retraktor Gruppe und 100 in der traditionellen Metall
Collins Retraktor Gruppe randomisiert. Unsere Studie zeigte, dass die
Anwendung des Alexis® O C-Section Retraktors zu einer signifikanten Reduktion
der Inzidenz von Wundinfektionen führte (1% vs 8% (RR 7.84, 95% CI
(2.45-70.71) p=0.035)). Zudem zeigte sich eine signifikante Reduktion der
Notwendigkeit von Koagulation des Unterhautfettgewebes (35% vs 82% (RR 2.36,
95% CI (1.97-2.85), p=0.001)) und Darmmanipulation (3% vs 22% (RR 7.19, 95% CI
(3.39-18.37) p=0.001)). Schlussfolgerung: Unsere Studie zeigte, dass der
Einsatz des Alexis® O C-Section Retraktors im Vergleich zum traditionellen
Collins Metall-Wundretraktor die Rate von Wundinfektionen bei primären
Kaiserschnitten signifikant senkt. Zudem zeigte sich ein reduzierter Bedarf
elektrischer Koagulation im Unterhautfettgewebe. Ferne musste weniger Darm
intraoperativ reponiert werden und es traten signifikant weniger postoperative
Schmerzen auf. Auch die Zufriedenheit der Operateure bezüglich der technischen
Anwendung zeigte deutliche Vorteile in der Gruppe des Alexis® O C-Section
Retraktors.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
surgical site infection
dc.subject
cesarean section
dc.subject
wound retractor
dc.subject
plastic sheath retractor
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
The incidence of surgical site infection in Caesarean Sections with the use of
a plastic sheath wound retractor compared to the traditional self-retaining
metal retractor
dc.contributor.contact
Larry.Hinkson@charite.de
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2016-12-09
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000102922-6
dc.title.translated
Die Inzidenz von Wundinfektion nach Kaiserschnitt mit der Anwendung von
ringförmigen Kunststoff-Wundretraktoren im Vergleich zu herkömmlichen
Wundspreizern
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000102922
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FUDISS_derivate_000000019940
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access