dc.contributor.author
Schreiber, Viola Katinka Maria
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:16:33Z
dc.date.available
2010-09-20T10:58:14.246Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9077
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13276
dc.description
Table of Content Overview 1 1 Seeking Psychosocial Care after Interpersonal
Violence: An Integrative Model 3 1.1 Abstract 3 1.2 Help-Seeking for mental
disorders and traumatization 4 1.3 Theories of help-seeking 5 1.4 An
integrative model 8 1.4.1 Structure 8 1.4.2 Variables influencing the basic
model 9 1.5 Implications of the proposed integrative model 14 2 Help-seeking
Behavior in a Traumatized Sample: Testing an Integrative Model of Seeking
Psychosocial Care 18 2.1 Abstract 18 2.2 Introduction 18 2.3 The Model 19 2.4
Methods 22 2.4.1 Participants 22 2.4.2 Questionnaire and Data Reduction 23
2.4.3 Procedure 25 2.4.4 Data Analysis 26 2.5 Results 26 2.5.1 Participant
Characteristics 26 2.5.2 Regression Analyses 27 2.6 Discussion 30 2.7
Conclusion 35 3 Interpersonal traumatization: What keeps survivors from
seeking psychosocial help? A qualitative analysis 36 3.1 Abstract 36 3.2
Background 36 3.3 Method 37 3.3.1 Participants 37 3.3.2 Procedure 38 3.3.3
Data analysis 38 3.4 Results 39 3.4.1 Respondents 39 3.4.2 The answers 39
3.4.3 Barriers and promoters affecting help-seeking after interpersonal
violence 39 3.5 Discussion 51 3.6 Conclusion 54 4 Improving access to care –
interventions facilitating seeking professional help after interpersonal
violence 56 4.1 Abstract 56 4.2 Introduction 56 4.3 Method 57 4.3.1
Participants 57 4.3.2 Procedure 58 4.3.3 Data analysis 58 4.4 Results 58 4.4.1
Respondents 58 4.4.2 Main strategies for improving access to care 59 4.4.3
Strategies for factors of the help-system 59 4.4.4 Strategies for social
attitudes 69 4.4.5 Strategies for the public knowledge 71 4.5 Conclusion 75
General discussion 77 References 82 Appendix 97
dc.description.abstract
Many people experience interpersonal traumatization at least once in their
lifetime, and a significant proportion develop serious mental health problems
in the aftermath. The individuals’ psychological sequelae of traumatization
place a heavy burden on themselves as well as the society. To counter this a
number of effective treatment options for stress-related disorders have been
developed. However, only a fraction of those traumatized and in need of mental
health care seek and receive psychosocial care or treatment. Indeed, accessing
mental health care after interpersonal traumatization seems to be hampered by
varied barriers which may ultimately diminish the efficiency of the available
treatment. Consequently understanding these barriers and their influence on
the individual help-seeking process is central to providing mental health care
after traumatization. The aim of this thesis was to shed light on both: the
individual help-seeking process and the influencing variables, i.e. barriers
as well as promoters. Therefore a model integrating empirical data and theory
was developed and tested. This model delineates four trajectories in the help-
seeking process: interpersonal traumatization - perceived problem, perceived
problem - wish for treatment, wish for treatment - treatment intention, and
treatment intention - help-seeking, as well as the individual and social
parameters relevant to seeking psychosocial care or for refraining from it.
de
dc.description.abstract
Interpersonelle Traumatisierung führt bei den Betroffenen oft zu jahrelangen
psychischen Problemen und Folgeerkrankungen; insbesondere zu posttraumatischer
Belastungsstörung (PTBS) und Depression. Obgleich für diese Probleme effektive
Hilfsangebote und Behandlungsansätze existieren, nimmt die Mehrheit der
Betroffenen keine professionelle Hilfe in Anspruch. Um das Verständnis für
ihre Nichtinanspruchnahme zu vertiefen, wurde in dieser Dissertation – unter
Integration von Theorien zum Gesundheitsverhalten und empirischen Studien zum
Inanspruchnahmeverhalten Traumatisierter – ein Modell entwickelt und getestet,
das den Prozess beschreibt, den ein Betroffener von der Traumatisierung bis
zur Inanspruchnahme durchläuft. Dieses Modell gliedert den Prozess des
Hilfesuchens in 4 aufeinander aufbauende Phasen: (1) der Herausbildung einer
intrapsychischen Repräsentation der erfahrenen Traumatisierung, (2) der
Entstehung eines Wunsches nach professioneller Hilfe für das repräsentierte
Problem, (3) der Intentionsbildung, tatsächlich Hilfe aufzusuchen und (4) der
Umsetzung der Intention. Jeder dieser Phasenübergänge wird von spezifischen
individuallen und sozialen Variablen beeinflusst.
de
dc.format.extent
IV, 135 S.
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
interpersonal violence
dc.subject
utilization behavior
dc.subject
health services
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Seeking mental health care after interpersonal traumatization
dc.contributor.contact
Viola_Schreiber@web.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Babette Renneberg
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Dr. Andreas Maercker
dc.date.accepted
2010-04-23
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000018060-5
dc.title.translated
Der Prozess des Hilfesuchens für psychische Probleme nach interpersoneller
Traumatisierung
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000018060
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000008101
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access