dc.contributor.author
Gödecke, Jürgen
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:10:04Z
dc.date.available
2012-02-28T09:17:40.214Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8953
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13152
dc.description.abstract
Fragestellung: Geburts- bzw. altersbedingte Veränderungen der
Levatormuskulatur (LM) können ursächlich Harninkontinenz verursachen. Durch
konstitutionelle Normvarianten der LM lassen morphometrische Untersuchungen
keine Aussagen zum jeweiligen Funktionszustand zu und korrelieren nicht mit
der Harninkontinenzanamnese. Die Signalintensität der LM reflektiert deren
chemische Zusammensetzung. Geprüft wurde, ob und mit welcher Sequenz sie den
Funktionszustand der Muskulatur reflektiert. Methode: Studie 1: 11
urogynäkologisch gesunde Nulliparae (mittleres Alter 34+/-8 26-42 Jahre) und 6
Primiparae mit Harninkontinenz (mittleres Alter 35+/-3 32-38 Jahre) wurden
kernspintomographisch untersucht (1,5 T; transversale Schnittebenen in Höhe
der proximalen Urethra). Folgende Sequenzen wurden ausgewertet:
Protonenwichtung (PD, TR/TE 4000/15), T1 (TR/TE 600/15), T2 (TR/TE 4000/120),
Short-tau inversion recovery (STIR, TR/TE/TI 4083/22/165), Fett-gesättigte
(FS, TR/TE 4000/15), In-phase (IP, TR 150 in phase) und Out-of-phase (OP, TR
150 out of phase). Quantitative Analyse der Signalintensität mittels Advantage
Windows sdc AW 2.0.18. Studie 2: 12 urogynäkologisch gesunde Nulliparae
(mittleres Alter 23+/3,20-26) wurden kernspintomographisch in PD-gewichtet
(transversaler Schnittebene in Höhe der proximalen Urethra) zum Vergleich
untersucht. Ergebnisse: Die Signalintensitäten korrelieren nicht mit den
maximalen urethtralen Verschlussdruck nach Kegel (K-UCP) oder bei Einlage
eines Speculums. Korrelationen zu urometrischen Daten und zur
Kontraktionskraft der LM ergaben sich nicht. Auch sind keine signifikanten
Korrelationen zwischen den unterschiedlichen Signalintensitäten und den Body
mass index , sowie dem Alter zu finden. Schlußfolgerung: Die T2 -gewichtete
Sequenz ist die sensitivste zur Beschreibung der Muskelqualität
(Signalintensität der quergestreiften Muskulatur) des M. levator ani und
zeigte signifikante Unterschiede bei Nulliparae und stressharninkontinenten
Primiparae. Wenn eine der Ursachen der Stressharninkontinenz Veränderungen des
M.levator ani ist, lassen sich diese Veränderungen durch T2-gewichtete
Aufnahmen objektivieren. Die SI-Ratio des M. levator ani zum M.obturatorius
internus wurde kalkuliert zur Kontrolle der interindividuellen Unterschiede
der Signalintensität
de
dc.description.abstract
Histological investigations have demonstrated age and birth related changes in
the levator ani muscle. These changes are thought to contribute to the
development of urinary incontinence and pelvic organ prolapse. MR technology
provides a non-invasive assessment oft he levator ani muscle structure. The
intensity oft he MR signal emanating from a structure reflects the chemical
composition of that structure. Striated muscle tissue shows low signal
intensity (dark) while fatty tissue has high signal intensity (bright).
Changes in chemical composition result in either darkening (lower intensity)
or brightening (higher intensity) of the image of that structure. In this
study we tested the null hypothesis that levator ani muscle signal intensity
would not be reflective of tissue quality and would not correlate with
measures of levator ani muscle function. Methods MR images (1,5T) were made of
11 healthy continent nulliparous women (mean age 34,SD+/- 8 range 26-42 years)
with normal pelvic organ support and urodynamics and 6 primiparous women (mean
age 35,SD+/- 3 range 32-38 years) with stress test with a full bladder . The
pelvic region was imaged using the following sequences. Transverse proton
density (PD, TR/TE 4000/15, T1 (TR/TE 600/15, T2 (TR/TE 4000/120) short -tau
inversion recovery (STIR, TR/TE/TI 4083/22/165),fat saturated (FS,
TR/TE4000/15), in phase (IP, TR150 in phase), and out- of- phase (OP,TR150 out
of phase).A 160x 160 mm field of view was used with an imaging matrix of
256x256 voxels. The SI ratio of the levator ani to obturatorius internus
muscle was calculated to control for interindividual differences in signal
intensity. In a second part of the study 12 healthy continent nulliparous
women (mean age 23 SD+/- 3 range 20-26 years) were investigated to compare the
results using different MRI machines. Results The signal intensities did not
correlate with maximal urethral closure pressures during kegel exercises
(K-UCP). Calculating the ratio between the levator ani and the obturator
internus muscle did not affect the P-values or correlations with the
urodynamic data. Nor did we find significant correlations between the
different signal intensities and the body mass index or age. The mean T2
signal intensity of the obturator internus muscle was 29 + - 1 for the
nulliparas and 34 + - 8 for the primiparas with urinary incontinence. Using
different MRI machines we have measured non comparable signal intensities.
Conclusions The T2-weighted sequence is the most sensitive one for describing
the muscle quality (density of striated muscle fibers) of the levator ani
muscle and has shown significant differences between nulliparas and primiparas
with urinary incontinence. If urinary incontinence is caused by changes in
levator ani muscle structure, MR imaging can objectify these changes. The SI
ratio of the levator ani to obturatorius internus muscle has to calculate to
show investigation technique undependable results.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Levator ani muscle
dc.subject
urinary incontinence
dc.subject
different techniques
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Strukturbewertung des M. Levator ani unter Verwendung verschiedener MRT-
Untersuchungstechniken
dc.contributor.contact
juergen.goedecke@t-online.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. R. Tunn
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. T. Dimpfl
dc.contributor.furtherReferee
Priv.-Doz. Dr. med. D. Beyersdorff
dc.date.accepted
2012-02-24
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000035995-8
dc.title.translated
Evaluation of the levator ani muscle structure using different MR Imaging
techniques
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000035995
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000010635
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access