dc.contributor.author
Voget, Mareike Anka
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:59:43Z
dc.date.available
2017-12-08T08:44:39.267Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8716
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-12915
dc.description.abstract
Currently available treatment methods for major depression (MD) and
schizophrenia (SZ) yield unsatisfactory results and as a consequence, a
considerable portion of patients remains therapy- resistant. Conceptualization
of psychiatric disorders as representations of dysfunctional neural networks
has led to investigating new causal therapeutic interventions such as deep
brain stimulation (DBS), an approach that has been granted a humanitarian
device exemption for severe obsessive-compulsive disorder and is tested for MD
and SZ. Despite initial promising findings, recent trials for antidepressant
DBS showed no efficacy warranting further research, including preclinical
studies, to improve DBS settings. This thesis aimed to elucidate optimal DBS
targets and parameters on anti-depressant efficacy and to test a preventive
approach of DBS application in the context of SZ using valid rat models of
both dysfunctions: i) Chronic- intermittent and chronic-continuous bilateral
high-frequency DBS to different depression- associated brain regions were
applied in the Flinders Sensitive Line rat model of MD and behavioral effects
were assessed with a variety of tests. The intracranial self-stimulation
paradigm was used to investigate neurobiological circuits mediating anti-
depressant DBS effects. Results show symptom-specific anti-depressant effects
with chronic-intermittent DBS to the ventromedial prefrontal cortex (vmPFC)
and medial forebrain bundle (MFB) being more efficient in reducing depression-
like behavior than nucleus accumbens-DBS. Effects could not be enhanced using
prolonged DBS protocols. Anti-depressant responses of both areas seem to be
mediated by different circuits as MFB- but not vmPFC-DBS was shown to interact
with the reward system. ii) chronic-continuous vmPFC-DBS was applied prior to
symptom manifestation to maternally immune stimulated rats constituting a
neurodevelopmental SZ-model. The effects on behavioral and neurobiological SZ-
associated deficits were tested in adulthood. Results show early
neuromodulation to prevent behavioral SZ-like abnormalities in adulthood. In
both models, effects of vmPFC-DBS on neurotransmission in pathology-relevant
brain areas were tested and revealed pathology-specific normalization of
disturbances in the serotonergic and dopaminergic systems. Findings of
symptom- and target-specific anti-depressant DBS effects are of potential
translational relevance suggesting that stimulation targets in the clinic
should be selected on an individual basis considering the patient's symptom
profile. They further indicate that continuous stimulation is not necessarily
favorable to intermittent DBS protocols, pointing towards the usefulness of
more temporally and spatially adaptive forms of DBS. The capacity of DBS to
prevent SZ-like behavioral and neurobiological disruptions calls for research
into non-invasive forms of neuromodulation to interfere with disease
progression in high-risk indiviuals.
de
dc.description.abstract
Derzeit verfügbare Therapiemethoden der Depression (MD) und Schizophrenie
(SZ) liefern unzureichenden Behandlungserfolg, weshalb ein beträchtlicher
Anteil der Patienten therapieresistent bleibt. Die Auffassung psychiatrischer
Störungen als Ausdruck dysfunktionaler neuraler Netzwerke führte zur
Erforschung kausaltherapeutischer Methoden wie der tiefen Hirnstimulation
(THS), die eine „humanitarian device exemption“ für die Therapie schwerer
Zwangsstörung erhielt und für MD und SZ getestet wird. Trotz früherer
positiver Resultate zeigten neuere Studien zu antidepressiver THS keine
Effektivität. Daher sind weitere, vor allem präklinische, Studien zur
Verbesserung der THS-Applikation nötig. Ziel dieser Arbeit war die
Erforschung optimaler antidepressiver THS-Areale und -Parameter und die
Untersuchung eines präventiven THS-Ansatzes im Kontext der SZ. Dafür wurden
zwei valide Rattenmodelle beider Störungen verwendet. i) Im Flinders
Sensitive Line Modell der Depression wurden Effekte chronisch-
intermittierender und chronisch-kontinuierlicher THS verschiedener Areale auf
depressionsähnliches Verhalten untersucht. Im Paradigma der intrakraniellen
Selbststimulation wurden neurale Schaltkreise untersucht, die dem
antidepressiven THS-Effekt zugrundeliegen. Resultate zeigen symptomspezifische
Effekte und THS des ventromedialen präfrontalen Kortex (vmPFC) und des
medialen Vorderhirnbündels (MFB) reduzieren MD-ähnliches Verhalten
effektiver, als nucleus accumbens-THS. Effekte konnten durch verlängerte THS-
Protokolle nicht gesteigert werden. Antidepressive Effekte beider Areale
scheinen durch unterschiedliche Schaltkreise vermittelt zu werden, da MFB-THS,
aber nicht vmPFC-THS mit dem Belohnungssystem interagiert. ii) Kontinuierliche
vmPFC-THS wurde im prä-symptomatischen Stadium des maternalen
Immunstimulationsmodells (MIS) der SZ angewandt. Resultate zeigen, dass frühe
Neuromodulation SZ-ähnliche Verhaltens- und neurobiologische Abnormalitäten
im Erwachsenenalter verhindert. In beiden Modellen wurden Effekte der vmPFC-
THS auf Neurotransmission in relevanten Regionen untersucht und
Normalisierungen pathologiespezifischer Störungen des Dopamin- und
Serotoninsystems festgestellt. Regions- und symptomspezifische antidepressive
Effekte der THS haben potentielle translationale Relevanz und suggerieren,
dass THS-Areale unter Berücksichtigung des individuellen Symptomprofils
ausgewählt werden sollten. Auch legen sie nahe, dass kontinuierliche der
intermittierenden THS nicht überlegen ist, was auf die Nützlichkeit von
zeitlich und räumlich angepassteren THS- Formen hindeutet. Die Fähigkeit der
THS, SZ-ähnlichen Verhaltens- und neurobiologischen Abnormalitäten
vorzubeugen, fordert die Erforschung nicht-invasiver Verfahren der
Neuromodulation, um das Fortschreiten der Krankheit in Risikopatienten zu
verhindern.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
deep brain stimulation
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Promoting deep brain stimulation as a therapeutic alternative for treatment-
resistant psychiatric disorders
dc.contributor.firstReferee
N.N
dc.contributor.furtherReferee
N.N
dc.date.accepted
2017-12-08
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000105829-6
dc.title.subtitle
an animal experimental study
dc.title.translated
Tiefe Hirnstimulation als therapeutische Alternative für behandlungsresistente
psychiatrische Störungen
de
dc.title.translatedsubtitle
eine tierexperimentelle Studie
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000105829
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000022689
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access