dc.contributor.author
Bold, Gantuja
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:52:48Z
dc.date.available
2008-02-01T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8556
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-12755
dc.description
Gesamtdissertation
dc.description.abstract
Pharmakodynamische Tests und Methoden zur Überwachung der Immunantwort unter
Therapie mit Immunsuppressiva sind für die individuelle Therapieoptimierung
aussagekräftiger als pharmakokinetische Parameter. Endprodukte intrazellulärer
Kaskaden in Immunzellen (Lymphozyten, Monozyten)spiegeln die Wirkung
unterschiedlicher Immunsuppressiva zur Kontrolle von Abstoßungsreaktionen
wider. Solche Endprodukte sind Lymphozytenproliferation, Expression von
Oberflächenmarkern auf T-Zellen und Zytokine in T-Zellen oder Monozyten. In
dieser Arbeit wurden standardisierte ELISA-Tests zur Erfassung der
Lymphozyten- und Monozytenfunktion nach Mitogenstimulation in vivo etabliert
um die Immunsuppression nach Nierentransplantion zu optimieren und Unter-
sowie Überimmunsuppression frühzeitig zu erkennen. Der zunehmende Einsatz so
genannter marginaler Organe schlechterer Qualität erhöht das Abstoßungsrisiko.
Objektiven Tests zur Prüfung der individuellen Organqualität fehlen. Ein
präoperatives „Entzündungsmonitoring" mittels Zytokinmessung im Urin und
Plasma erscheint hierzu geeignet. Hier konnte gezeigt werden, dass frühzeitig
nach Transplantation erhöhte IL-8- und TNF-α-Spiegel im Urin prädiktiv für
eine akute Abstoßung sind. Es wird vermutet, dass eine erhöhte Immunogenität
des Transplantates durch einen stärkeren Ischämie/Reperfusionsschadens
indiziert wird. In weiteren Studien sollte diese Hypothese überprüft werden.
de
dc.description.abstract
Pharmacodynamic test and methods analyzing the functional effect of
immunosuppressive drugs on the immune response might be more informative for
the optimization of an individualized immunosuppressive therapy if compared to
pharmacodynamic parameters. For this reason pharmacodynamic tests are needed
for endpoints of intracellular pathways in lymphocytes and monocytes,
mirroring the net effect of different immunosuppressive drugs on the immune
response being responsible for graft rejection. Examples of pathway endpoints
are lymphocyte proliferation, expression of T-cells surface markers and
cytokine production by T-cells and monocytes. Here I evaluated standardized
whole blood functional tests for lymphocytes and monocytes after in vitro
mitogen stimulation using a new semiautomatic ELISA to monitor immuno-
suppressant drugs in renal transplant patients. The objective was the early
detection of suboptimal immunosuppression harbouring the risk of renal graft
rejection and the detection of supraoptimal immunosuppression with an
increased infection risk. A major prediction factor for renal graft rejection
is the quality of the kidney to be transplanted. The immunogenicity of the
graft is supposedly influenced by donor characteristics like age,
hypertension, graft ischemia and reperfusion injury, brain death and others.
The increasing use of marginal-suboptimal donor organs as a solution for organ
shortage contributes to these problems. However, tests to reliably evaluate
individual graft quality are needed. A possible solution is the preoperative
monitoring of the inflammatory response by quantification of key cytokines in
urine and blood plasma. Urine cytokine quantification is a simple non-invasive
method, probably mirroring the graft immunological situation most reliably.
Here I could show that increased IL-8 and TNF-alpha urin level during early
post transplantation period predicted an acute renal graft rejection. It is
believed that increased graft immunogenicity might be induced by pronounced
ischemia and reperfusion injury of the graft. Further studies will focus on
this hypothesis.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
kindney transplantation
dc.subject
immuno-monitoring
dc.subject
graft rejection
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Standardisiertes Immunmonitoring in der Frühphase nach Nierentransplantation
zur pharmakodynamischen Erkennung einer Über- oder Untersuppression
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. Petra Reinke
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. Dr. h.c. U. Heemann
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. W. Schareck
dc.date.accepted
2008-01-24
dc.date.embargoEnd
2008-02-01
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000003530-4
dc.title.translated
Standardized immuno-monitoring during early period after kidney
transplantation for pharmacodynamic detection of over- and under-suppression
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000003530
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2008/96/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000003530
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access