dc.contributor.author
Nassar, Nevin
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:41:18Z
dc.date.available
2016-02-26T14:24:49.385Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8284
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-12483
dc.description.abstract
Fragestellung: Es wird untersucht, inwieweit das sexuelle Erleben und die se-
xuelle Zufriedenheit von Frauen nach einer Entbindung vom Geburtsmodus ab-
hängen. Diese Frage ist praktisch relevant, da die Schnittentbindung („Kaiser-
schnitt“) in vielen Ländern häufiger geworden ist. Bisherige Ergebnisse zur
Frage des Zusammenhangs von Geburtsmodus und postnataler Sexualität sind
jedoch inkonsistent. Möglicherweise wird dieser Zusammenhang durch
psychosoziale und emotionale Faktoren wie Angst und Schmerz mediiert. Methode:
Zu vier Zeitpunkten (während der Schwangerschaft, direkt nach der Geburt sowie
sechs Wochen und sechs Monate danach wurden 64 Frauen (mittleres Alter 31,9
Jahre) zu ihrem sexuellen Erleben und Verhalten befragt. Die Geburtsmodi
waren: spontan vaginal (n = 23), vaginal operativ, elektive primäre Sectio
(„Wunsch-Kaiserschnitt“, n = 24), sekundäre Sectio (n = 17). Ergebnisse:
Während der Schwangerschaft war die sexuelle Aktivität unabhän-gig vom
Geburtsmodus reduziert, um nach sechs Monaten wieder das Niveau vor der
Schwangerschaft zu erreichen. Dies gilt auch für verschiedene Indikato-ren wie
sexuelles Verlangen, Erregung, Feuchtigkeit, Befriedigung und Schmerzen beim
Geschlechtsverkehr. Zwischen Geburtsmodus und (State- und Trait-) Angst
bestand kein Zusammenhang. Frauen mit elektiver primärer Sectio berichteten
weniger Schmerzen beim Verkehr und eine größere Befriedigung sechs Wochen nach
der Entbindung. Allgemeine Schmerzen sowie Optimismus stehen weder mit der
sexuellen Zufriedenheit noch dem Geburtsmodus im Zu-sammenhang.
Schlussfolgerung: Insgesamt reiht sich die Studie in die Studien ein, die
keinen Zusammenhang zwischen Geburtsmodus und postnatalem sexuellem Erleben
finden. Mediierende Effekte etwa von Dyspareunie und von Ängsten können
allenfalls tendenziell festgestellt werden. Die Rolle von Dyspareunie und von
Ängsten sollten näher untersucht werden.
de
dc.description.abstract
Sexual life and experience of women after giving birth may depend on the mode
of delivery. This question is of some practical importance as cesarean
delivery, especially elective cesarean section, is becoming more popular, and
benefits for postnatal sexual life have been hypothesized. Yet results tend to
be inconsistent. Therefore, the aim of this study is to explore the role of
psy-cho-social and emotional factors, especially anxiety, and of pain,
especially dyspareunia, as possible mediators in the relationship between mode
of de-livery and women’s postnatal sexual life. The study used four points of
measurement: During pregnancy, right after giving birth, and six weeks and six
months after giving birth. 64 women in Germany participated at all four points
of measurement. Their age was, on average, 31.9 years. 23 women had
spontaneous vaginal delivery, 24 women had elective cesarean delivery, 17
women had operative delivery or cesarean delivery for medical reasons. During
pregnancy, sexual activity was reduced considerably, but after six months, it
had reached pre-pregnancy status again. Same was true with var-ious indicators
such as desire, lubrication, arousal, satisfaction, and pain. After six weeks,
there was some disadvantage for the women who had deliv-ered vaginally
spontaneously, but this difference had disappeared after six months. There
were no associations between mode of delivery and state anxiety as well as
trait anxiety. There was a tendency for a mediating influence of dyspareunia
though: Women with elective cesarean delivery seemed to ex-perience lower
dyspareunia, and they reported more sexual satisfaction six weeks after
delivery. Six months after delivery there were no effects. General pain (as
opposed to the more specific dyspareunia) had no relation with mode of
delivery and sexual satisfaction as well. There was no relation between
optimism, mode of delivery and sexual satisfaction either. Altogether, the
study fits into studies finding no relation of mode of delivery and postnatal
sexual experience and satisfaction. In particular, there are no benefits for
elective cesarean delivery on postnatal sexual life. But the study suggests
that the role of dyspareunia should be investigated further. The role of
anxiety should also be explored further. In addition, the study suggested that
family as well as medical staff had some influence on the decision for the
mode of delivery.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
sexual experiance of women after giving birth
dc.subject
mode of delivery
dc.subject
elective cesarean section
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Psychosoziale Implikation beim Kaiserschnitt im Vergleich mit anderen
Geburtsarten
dc.contributor.contact
nevin.nassar@web.de
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2016-02-26
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000101181-2
dc.title.translated
Psychosocial implication of caesarean section in comparison to other methods
of delivery
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000101181
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000018581
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access