dc.contributor.author
Weigand, Anne
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:16:12Z
dc.date.available
2013-09-06T10:32:42.272Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/812
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-5014
dc.description.abstract
The primary aim of this thesis was to investigate the influence of emotional
content on working memory in healthy participants, at both the neural and
behavioral level. In three consecutive studies, we employed variations of the
EMOBACK task which provides a novel means of studying the interface between
working memory and emotion. By including emotional words in a working memory
n-back task, we were able to investigate valence and arousal effects as well
as the impact of distinct emotion processing. The experimental approaches used
in our studies on emotional working memory included fMRI, rTMS and tDCS. Our
behavioral data indicated a detrimental effect of negative emotional content
on working memory performance. A potential explanation might be seen in an
attentional bias away from the actual working memory task to task-irrelevant
emotion processing. At a neural level, our neuroimaging as well as brain
stimulation findings supported a crucial role of the dorsolateral prefrontal
cortex in emotional working memory and indicated hemispheric brain
lateralization in emotion processing. Furthermore, we explored the potential
of oxytocin in enhancing emotional recognition memory and the interaction with
emotion regulation during encoding. In a double-blind placebo-controlled
design, we investigated the influence of a single (prior to encoding) and a
repeated (prior to encoding and retrieval) intranasal administration of
oxytocin on recognition memory for emotional pictures. Participants performed
an emotion regulation task followed by a surprising recognition memory task.
Our findings indicated that oxytocin facilitates the processing of negative
social stimuli during memory encoding and retrieval, possibly by enhancing the
perception of aversive aspects in social situations. The promnestic effect of
oxytocin was more pronounced when participants had been instructed to increase
their negative emotions during encoding.
de
dc.description.abstract
Der Fokus der vorliegenden Arbeit liegt auf der externen Modulation
emotionaler Gedächtnisinhalte, insbesondere mit Hinblick auf das
Arbeitsgedächtnis. Die neuronalen Korrelate des Arbeitsgedächtnisses und deren
Interaktion mit Emotionen sind bisher unzureichend erforscht. Mit Hilfe einer
neu entwickelten emotionalen Arbeitsgedächtnisaufgabe („EMOBACK“) und unter
Verwendung von fMRT, rTMS und tDCS konnte in aufeinander aufbauenden Studien
eine entscheidende Rolle des dorsolateralen präfrontalen Kortexes sowie eine
hemisphärenspezifischen Verarbeitung distinkter Emotionen gezeigt werden. Des
Weiteren wurde der Einfluss des Neuropeptids Oxytocin auf emotionale
Gedächtnisprozesse untersucht. Dabei wurde den Studienteilnehmern sowohl vor
der Enkodierung emotionaler Bilder als auch vor dem Gedächtnisabruf Oxytocin
verabreicht. Die Ergebnisse zeigen, dass bei einer zweifachen Verabreichung
des Neuropeptids (vor Enkodierung und vor Abruf) negative soziale Stimuli
besser erinnert werden. Diese Befunde können möglicherweise durch eine
verstärkte Wahrnehmung aversiver Aspekte in sozialen Situationen nach Gabe von
Oxytocin erklärt werden.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
brain stimulation
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie
dc.title
Modulating Emotional Memories
dc.contributor.contact
anne.weigand@fu-berlin.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Malek Bajbouj
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Arthur M. Jacobs
dc.date.accepted
2013-05-08
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000094895-1
dc.title.subtitle
Effects of Prefrontal Brain Stimulation and Oxytocin
dc.title.translated
Modulation emotionaler Gedächtnisinhalte
de
dc.title.translatedsubtitle
Effekte von präfrontaler Hirnstimulation und Oxytocin
en
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000094895
refubium.note.author
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refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000013886
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access