dc.contributor.author
Nowak, Nicola
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:35:24Z
dc.date.available
2008-11-10T13:37:25.224Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8125
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-12324
dc.description
Table of content 1 INTRODUCTION 7 1.1 Endometriosis overview 7 1.1.1
Definition and aetiology 7 1.1.2 Current therapies 12 1.2 Animal models for
endometriosis 14 1.2.1 Primate models 14 1.2.2 Rodent models 15 1.2.2.1
Heterologous mouse models 15 1.2.2.2 Syngeneic and autologous mouse models 16
1.3 Endometriosis and inflammation 17 1.3.1 Immunological alterations in
endometriosis patients 17 1.3.2 New anti-inflammatory therapeutic approaches
19 1.4 Endometriosis and angiogenesis 22 1.4.1 Angiogenic factors in
endometriosis 22 1.4.2 New anti-angiogenic therapies 23 1.5 Aim of the thesis
25 2 MATERIAL AND METHODS 26 2.1 In vitro-techniques 26 2.1.1 Peritoneal
lavage and peritoneal cell counting 26 2.1.2 Blood collection 26 2.1.3
Fluorescence-activated cell sorting (FACS) 27 2.1.4 Serum E2 level analysis
with radio immune assay 27 2.1.5 In vitro macrophage stimulation and cytokine
measurement 28 2.2 In vivo-techniques 28 2.2.1 Mice 28 2.2.2 Development of
the transplantation model 29 2.2.3 Development of the injection model 30 2.2.4
Peritonitis model and endometriosis induction 31 2.2.5 Immune suppression
model and endometriosis induction 32 2.3 Histological and immunohistochemical
examinations 32 2.4 Statistical analyses 34 2.4.1 Statistical analysis of in
vitro data 34 2.4.2 Statistics in the transplantation model 34 2.4.3
Statistics in injection model 35 3 RESULTS 36 3.1 Transplantation model 36
3.1.1 Evaluation and histological characteristics 36 3.1.2 Treatment with the
anti-estrogen ZK703 39 3.1.3 Inflammatory parameters in the peritoneal cavity
of mice with induced endometriosis 41 3.1.4 Summary transplantation model 44
3.2 Injection model 45 3.2.1 Evaluation and histological characteristics 45
3.2.2 Lesion establishment, morphology and inflammatory parameters at
different time points after endometriosis induction 47 3.2.2.1 Morphology and
histology of lesions 48 3.2.2.2 Analysis of peritoneal cell counts and cell
composition 52 3.2.2.3 Measurement of cytokines in the peritoneal fluid 54
3.2.2.4 Summary of the time course experiment 54 3.3 Induction of
endometriosis in inflamed peritoneal cavity 55 3.3.1 Evaluation of
thioglycolate-induced acute peritoneal inflammation 55 3.3.2 Induction of
endometriosis in an inflamed peritoneal cavity 57 3.3.3 Peritoneal
inflammation decreased endometriosis 61 3.4 Induction of endometriosis in
immune suppressed mice 62 3.4.1 Immune suppression model 62 3.4.2 Induction of
endometriosis in immune suppressed mice 65 3.4.3 Immune suppression does not
alter endometriosis establishment 65 3.5 Summary injection model 66 4
DISCUSSION 67 4.1 Mouse models of endometriosis 67 4.1.1 Transplantation model
67 4.1.2 Injection model 70 4.2 New insights into endometriosis development
from time course experiments of lesion establishment 72 4.3 Impact of the
immune system on endometriotic lesion establishment 76 4.4 Peritoneal
inflammation in patients: Cause or consequence of endometriosis? 82 5
CONCLUSION AND OUTLOOK 85 6 SUMMARY / ZUSAMMENFASSUNG 86 7 REFERENCES 89 8
APPENDIX 98 8.1 List of publications 98 8.2 Abbreviations 99 8.3
Acknowledgements 100
dc.description.abstract
Endometriosis is a common gynaecological disease, affecting around 10 % of
women in reproductive age. It is characterised by the presence of endometrial
tissue fragments outside the uterine cavity, the so called endometriotic
lesions, which grow in an estrogen-dependent manner. The major symptoms like
severe chronic pain, dysmenorrhea and decreased fertility have a deep impact
on the quality of the women’s lives. Current therapies result in pain release
and amelioration of life conditions, but the recurrence rate is very high.
Thus, there is an urgent need for new, more effective therapeutics. Due to
ethical concerns, drug discovery cannot be conducted in humans. Non-human
primates like the baboon, which menstruate and develop endometriosis
spontaneously, are the best model system. However, high costs, long time
periods until endometriosis occurs and ethical considerations limit the use of
these animals. Mouse models are an alternative to examine endometriosis
establishment and subsequently to test new therapeutical approaches, albeit
their reproductive cycle is different. In the present work, two different
endometriosis mouse models were established and evaluated to demonstrate their
usability for endometriosis research and drug discovery. The first
endometriosis model was an autologous transplantation model where uterus
biopsies were sutured onto peritoneum and intestine mesenteries. Histological
analysis revealed that the developed lesions resembled human endometriotic
lesions. Additionally, the lesions demonstrated estrogen dependency by
decreased lesion size after treatment with an anti-estrogen. Thus, the
transplantation model is suitable for investigating anti-hormonal therapeutic
approaches. The second endometriosis mouse model presented in this study was
induced by intraperitoneal injection of enhanced green fluorescent protein-
expressing endometrium fragments (EGFP). The developed lesions could be easily
detected using a fluorescence microscope and revealed histological
similarities with human lesions, thus making this model applicable for
endometriosis research. Furthermore, a time course experiment demonstrated
that the lesions underlay tissue reorganisation and angiogenic processes were
visible which varied over time. In the pathophysiology of endometriosis, one
important aspect is the role of the immune system, even though its exact
impact still remains enigmatic. In the present study, both models were
investigated particularly with regard to inflammatory events in the peritoneal
cavity. No differences could be demonstrated for the transplantation model
compared to sham-operated and untreated controls. However, in the injection
model increased inflammatory parameters could be detected 24 h, 72 h and even
10 days after endometriosis induction. Thus, the induction of endometriosis
provoked a peritoneal inflammation in the injection model. Furthermore, the
injection model was used to examine the impact of an altered immune system on
endometriosis establishment. Endometriosis was induced on the one hand in a
pre-inflamed peritoneal cavity and on the other hand in immunosuppressed
animals. Induction of endometriosis in a pre-inflamed peritoneal cavity
resulted in fewer lesions and significantly lower disease burden per mouse.
Thus, a pre-existing peritoneal inflammation might not be a factor favouring
the development of endometriosis. By contrast, a suppressed immune system had
no significant impact on lesion number and size. In summary, the injection
model can be used to investigate establishment of lesions and potentially
attachment-interfering agents.
de
dc.description.abstract
Endometriose ist eine häufig auftretende gynäkologische Erkrankung. Von ihr
betroffen sind etwa 10 % aller Frauen im reproduktiven Alter. Die Krankheit
wird charakterisiert durch das Vorhandensein von endometrialen
Gewebsfragmenten außerhalb der Uterushöhle, den sogennanten endometriotischen
Läsionen, welche östrogenabhängig wachsen. Die Hauptsymptome wie starker
chronischer Schmerz, unregelmäßige Blutungen und herabgesetzte Fruchtbarkeit
haben einen großen Einfluss auf die Lebensqualität der erkrankten Frauen. Die
aktuell angewendeten Therapien reduzieren die Schmerz¬symptomatik und
verbessern die Lebensbedingungen, aber die Rückkehr der Erkrankung nach
Absetzen der Medikamente ist hoch. Daher werden neue, effektivere Therapeutika
dringend benötigt. Aufgrund ethischer Richtlinien wird die Erfoschung neuer
Medikamente nicht am Menschen durchgeführt. Das beste Modellsystem für
Endometriose sind momentan Altweltaffen wie z. B. der Pavian, welche
menstruieren und spontan Endometriose entwickeln können. Allerdings limitieren
hohe Kosten, lange Zeiträume bis zur Entwicklung der Endometriose und ethische
Berücksichtigungen die Verwendung dieser Tiere. Obwohl sich der
Reproduktionszyklus der Maus von dem des Menschen unterscheidet, sind
Mausmodelle eine mögliche Alternative, um die Etablierung der Endometriose zu
untersuchen und darauf folgend neue therapeutische Ansätze zu testen, In der
vorliegenden Arbeit wurden zwei verschiedene Mausmodelle für Endometriose
etabliert und evaluiert, um ihre Verwendbarkeit für Endometrioseforschung und
die Entwicklung neuer Medikamente zu zeigen. Als erstes wurde ein autologes
Transplantationsmodell verwendet, bei welchem Uterusbiopsien auf Peritoneum
und Darmmesenterien aufgenäht wurden. Die histologische Analyse ergab, dass
die entstandenen murinen Läsionen humanen Läsionen ähneln. Zusätzlich zeigten
die Läsionen Östrogenabhängigkeit, da ihre Größe nach Behandlung mit einem
Anti-Östrogen abnahm. Folglich scheint das murine Endometriose-
Transplantationsmodell geeignet, um anti-hormonelle Therapieansätze zu testen.
Das zweite in dieser Arbeit präsentierte Mausmodell wurde durch
intraperitoneale Injektion von „Enhanced green fluorescent protein“
(EGFP)-exprimierenden endometrialen Fragmenten induziert. Die entstandenen
Läsionen konnten unter einer Fluoreszenzlupe gut entdeckt und quantifiziert
werden und zeigten ebenfalls histologische Ähnlichkeit mit humanen Läsionen.
Somit ist das Injektionsmodell für Endometrioseforschung verwendbar. Darüber
hinaus zeigte ein Zeitverlauf-Experiment, dass die Läsionen
Gewebsreorganisation unterliegen und Angiogeneseprozesse sichbar sind, welche
sich im Verlauf der Zeit verändern. Eine bedeutende Rolle in der
Pathophysiologie der Endometriose spielt das Immunsystem. Allerdings ist sein
genauer Einfluss bisher nicht komplett entschlüsselt worden. In der
vorliegenden Arbeit wurden beide Modelle besonders unter dem Aspekt der
Inflammation in der Peritonealhöhle untersucht. Im Vergleich zu Kontrollen
ohne Operation und schein-operierten Tieren wurden in den Tieren mit
transplantierter Endometriose keine Unterschiede in inflammatorischen
Parametern gefunden. Im Injektionsmodell dagegen wurden erhöhte
inflammatorische Marker 24 Stunden, 72 Stunden und 10 Tage nach Endometriose-
Induktion detektiert. Folglich führt die Induktion von Endometriose durch
Injektion von endometrialen Fragmenten zu einer peritonealen Entzündung.
Weiterhin wurde das Injektionsmodell verwendet, um den Einfluss eines
veränderten Immunsystems auf die Etablierung der Endometriose zu untersuchen.
Endometriose wurde zum Einen in einer entzündeten Peritonealhöhle und zum
Anderen in immunsupprimierten Tieren induziert. Herbeiführen der Endometriose
in einer entzündeten Peritonealhöhle resultierte in geringeren Läsionszahlen
und einer signifikant geringeren Krankheitsbelastung pro Tier. Daher scheint
eine bereits bestehende peritoneale Inflammation kein krankheitsfördernder
Faktor der Endometriose zu sein. Konträr zu diesen Ergebnissen hatte das
supprimierte Immunsystem keinen signifikanten Einfluss auf Läsionsanzahl und
-größe. Zusammenfassend ist festzustellen, dass das Injektionsmodell für die
Untersuchung von Läsionsetablierung und möglichen adhäsionsvermindernden
therapeutischen Agenzien sehr geeignet ist.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
500 Naturwissenschaften und Mathematik::570 Biowissenschaften; Biologie
dc.title
Development and evaluation of two mouse models for endometriosis focused on
the involvement of the immune system in endometriosis establishment
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Ursula-Friederike Habenicht
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Carsten Niemitz
dc.date.accepted
2008-11-05
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000006003-8
dc.title.translated
Entwicklung und Evaluation zweier Mausmodelle für Endometriose, fokussiert auf
den Einfluss des Immunsystems auf Endometriose-Etablierung
de
refubium.affiliation
Biologie, Chemie, Pharmazie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000006003
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000004621
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access