dc.contributor.author
Taber, Samantha Jeanne Stearns
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:03:42Z
dc.date.available
2018-06-04T13:54:54.154Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/7314
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-11513
dc.description.abstract
Background: Cerebral microbleeds (CMBs) are magnetic resonance imaging (MRI)
markers of cerebral small vessel disease (SVD) and are a risk factor for
ischemic stroke, hemorrhagic stroke, and poor functional outcome after stroke.
Although dyslipidemia is associated with ischemic stroke, its relationship to
CMBs is unclear. In this study, which is a substudy of the Berlin
Cream&Sugar; study, we sought to determine whether CMBs in first-time
ischemic stroke patients were associated with various measures of
dyslipidemia. Methods: This substudy included all patients enrolled in the
Berlin Cream&Sugar; study between January 2009 and October 2015, who had
received necessary imaging for evaluation of CMBs. 3 – 7 days after ischemic
stroke, baseline serum lipid parameters (total cholesterol [TC], low-density
lipoprotein cholesterol [LDL-C], high-density lipoprotein cholesterol [HDL-C],
and TG levels) were measured, and patients were administered oral TG tolerance
tests (OTTT) and oral glucose tolerance tests (OGTT). Results: A total of 291
subjects were included in this substudy (median age 64.5 years, standard
deviation [SD] ± 13 years; median National Institutes of Health Stroke Scale
[NIHSS] 1, interquartile range [IQR] 0-2). Of these, 28 (9.6%) were found to
have one or more CMB. Compared to patients with low TC (<165 mg/dl), patients
with midrange TC (165-198 mg/dl) had an adjusted odds ratio [OR] of 0.20 (95%
confidence interval [CI] 0.10 - 0.76) for CMBs (p=0.018); for patients with
the highest tertile of TC (>198 mg/dl) the adjusted OR was 0.32 (95% CI 0.09 –
1.10, p=0.070). Additionally, in post hoc analysis, CMBs were independently
associated with increasing severity of white matter hyperintensities (WMHs),
based on Wahlund score (Wahlund 0-3: reference; Wahlund 4-10: adjusted OR 6.1;
95% CI 1.8 - 21.2; p= 0.004; Wahlund >10: adjusted OR 10.8; 95% CI 2.9 - 39.4;
p<0.01) and with the lowest tertial of glomerular filtration rate (GFR), (GFR
>92.2 ml/min/1.73 m²: reference; m²GFR<75.5 ml/min/1.73 m²: adjusted OR 7.4;
95% CI 1.6 - 33.9; p=0.01) . Conclusion: Low TC, WMH severity, and poorer
renal function were associated with CMBs in our cohort of first time ischemic
stroke patients. Neither fasting TGs nor any measure of TG metabolism based on
the OTTT were significantly associated with CMBs. Further studies may
investigate the association between CMBs and renal function and TC level. Our
results do not, however, suggest that further investigation of TG or TG
metabolism would be a fruitful field for further research.
de
dc.description.abstract
Einleitung: Zerebrale Mikroblutungen (engl.: cerebral microbleeds, CMBs) sind
ein Kernspintomographie Marker für eine Erkrankung der kleinen Hirngefäße
(engl.: small vessel disease, SVD) und stellen ein Risikofaktor für einen
hämorrhagischen Schlaganfall, einen ischämischen Schlaganfall, sowie für ein
schlechtes funktionelles Endergebnis nach Schlaganfall dar. Obwohl eine
Dyslipidämie mit dem Risiko eines ischämischen Schlaganfalls assoziiert ist,
bleibt die Assoziation mit CMBs umstritten. Das primäre Ziel der vorliegenden
Substudie der Berliner Cream&Sugar; Studie, war es, den Zusammenhang
zwischen CMBs und Dyslipidämie bei Patienten mit einem ersten ischämischen
Schlaganfall zu untersuchen. Methoden: In diese Substudie wurden alle
Patienten einbezogen, die in die Berliner Cream&Sugar; Studie zwischen
Januar 2009 und Oktober 2015 eingeschlossen wurden und für die
kernspintomographischer T2*-gewichteter Gradientenechosequenzen vorlagen. 3 –
7 Tagen nach dem Schlaganfall wurden zirkulierende Lipidparameter
(Gesamtcholesterin [engl.: total cholesterin, TC], Lipoprotein niederer Dichte
[engl.: low density lipoprotein, LDL-C], Lipoprotein hoher Dichte [engl., high
density lipoprotein, HDL-C] und TG) bestimmt und ein oraler Triglyzerid-
Toleranz-Test (OTTT) und ein oraler Glukose-Toleranz-Test (OGTT) wurden
durchgeführt. Ergebnisse: 291 Patienten konnten in dieser Substudie
berücksichtigt werden (Durchschnittsalter 64.5 Jahre, SD ± 13; Durchschnitts-
National Institutes of Health Stroke Scale [NIHSS] 1, IQR 0-2). CMBs wurden
bei insgesamt 28 Patienten festgestellt (9.6%). Das Vorliegen von CMBs war
signifikant seltener bei Patienten mit mittleren TC-Spiegeln (165-198 mg/dl),
verglichen mit Patienten mit den niedrigsten TC-Spiegeln (<165 mg/dl)
(adjustiertes Odds Ratio [OR] 0.20; 95% Konfidenzinterval [engl. confidence
interval, CI] 0.10 - 0.76; p=0.018); bei Patienten mit den höchsten TC-
Spiegeln (>198 mg/dl) war das adjustiertes OR 0.32 (95% CI 0.09 – 1.10,
p=0.070). Zusätzlich zeigten sich statistisch signifikante Zusammenhänge
zwischen CMBs und Ausprägung der Hyperintensitäten der weißen Hirnsubstanz
(engl. White matter hyperintensities, WMHs) (Wahlund 0-3: Referenz; Wahlund
4-10: adjustiertes OR 6.1; 95% CI 1.8 - 21.2; p= 0.004; Wahlund >10:
adjustiertes OR 10.8; 95% CI 2.9 - 39.4; p<0.01) und dem untersten Tertial von
glomerulären Filtrationsrate (GFR >92.2 ml/min/1.73 m²: Referenz; GFR<75.5
ml/min/1.73 m²: adjustiertes OR 7.4; 95% CI 1.6 - 33.9; p=0.01).
Schlussfolgerung: Zusammenfassend stellten wir fest, dass niedrige TC-
Spiegeln, WMH Schwere sowie reduzierte Nierenfunktion mit CMBs signifikant
assoziieren. Weder nüchterne TC-Spiegeln noch die von uns untersuchten
Parameter des TG Stoffwechsels waren mit dem Vorliegen von CMBs assoziiert.
Weitere Studien könnten die Rollen von TC-Spiegeln und Nierenfunktion in der
Entstehung von CMBs untersuchen. Anhand unserer Ergebnisse können wir jedoch
keine weiteren Untersuchungen des Zusammenhangs zwischen CMBs und TG-Spiegeln
/ TG Metabolismus empfehlen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Associations between cerebral microbleeds and lipids in first time ischemic
stroke patients
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2018-06-16
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000106631-1
dc.title.translated
Assoziationen zwischen zerebralen Mikroblutungen und Lipiden bei Patienten mit
einem ersten ischämischen Schlaganfall
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000106631
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000023392
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access