dc.contributor.author
Miltzow, Tillmann
dc.date.accessioned
2018-06-07T20:28:48Z
dc.date.available
2015-07-29T14:04:21.412Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6892
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-11091
dc.description.abstract
In this thesis, we consider four problems in theoretical Computer Science:
1.Disjoint Unit Disks in the plane and disjoint unit balls in space can be
separated by hyperplanes. Doing his, we try to minimize the number of
intersections between the hyperplane and the balls. Although the first papers
appeared in the 80s of the last century, up to now there existed no optimal
deterministic algorithm to find such a hyperplane. We present an exact
algorithm in the plane and approximate algorithm in higher dimensions. (This
part is joint work with Michael Hoffman and Vincent Kusters.) 2\. Tron is a
computer game from the 80s of the last century, which was studied at first by
Bodlaender and Kloks on abstract graphs. We answer questions that remained
open regarding algorithmic complexity and study the minimal and maximal
outcome of the game under the assumptions that both players play optimally. We
consider these questions in different game modi. 3\. Pareto Optimal Matchings
are a concept used in economics and game theory. They describe certain stabil
situations similar to Nash-equlibria. They also play a role in some
algorithmic questions. We give upper bounds on the number of Pareto Optimal
Matchings under simple conditions. Further, we investigate a series of related
algorithmic questions. (This part is joint work with Andrei Asinowski and
Balázs Keszegh.) 4\. Geometric Matchings are non-crossing segments connecting
a set of points in the plane. Although it is very simple to find colored point
sets admitting exactly one geometric matching, up to now there has been no
characterization of such point sets in general. We give several simple and
elegant characterization and answer further questions to this class of points.
(This part is joint work with Andrei Asinowski und Günter Rote)
de
dc.description.abstract
In dieser Arbeit betrachten wir vier Probleme der Theoretischen Informatik:
1\. Disjunkte Einheitsscheiben in der Ebene und disjunkte Einheitskugeln im
Raum lassen sich durch Hyberebenen separieren. Dabei wird versucht die Anzahl
der Schnitte von der Ebene mit den Objekten zu minimieren. Obwohl erste
Arbeiten dazu in den 80er Jahren des letzten Jahrhunderts entstanden, gab es
bis dato noch keinen optimalen deterministischen Algorithmus um solch eine
Hyperebene zu finden. Wir stellen einen exakten Algorithmus in der Ebene und
einen approximativen Algorithmus in höheren Dimensionen vor. (Dieser Teil
entstand gemeinsam mit Michael Hoffman und Vincent Kusters.) 2\. Tron ist ein
Computerspiel aus den 80er Jahren, das zunächst von Bodlaender und Kloks auf
abstrakten Graphen studiert wurde. Wir beantworten offen geblieben Fragen zur
algorithmischen Komplexität und untersuchen das maximal und minimale
Punktunteverhältnis der beiden Spieler bei rationaler Spielweise. (Beide
Spieler erzielen im Laufe des Spieles Punkte.) Wir betrachten diese Fragen in
verschiedenen Spielmodi. 3\. Pareto Optimale Matchings kommen aus der Ökonomie
und Spieletheorie und beschreiben bestimmte "stabile" Situationen ähnlich
einem Nash-Equilibrium. Sie spielen auch in algorithmischen Problemen eine
Rolle. Wir geben eine obere Schranke für die Anzahl für Pareto Optimale
Matchings unter einfachen Nebenbedingungen an. Desweiteren lösen wir eine
Reihe verwandter algorithmischer Probleme. (Dieser Teil entstand gemeinsam mit
Balázs Keszegh und Andrei Asinowski.) 4\. Geometrische Matchings sind
kreuzungsfreie Strecken, die eine Menge von Punkten in der Ebene verbinden.
Obwohl es sehr einfach ist gefärbten Punktmengen mit nur einem einzigen
geometrischen Matching zu finden, gelang es erst jetzt solche Punktmengen
allgemein zu charakterisieren. Weitere Fragen zu dieser Klasse von Punktmengen
wurden beantwortet. (Dieser Teil entstand gemeinsam mit Andrei Asinowski und
Günter Rote.)
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
theoratical computer science
dc.subject.ddc
500 Naturwissenschaften und Mathematik::510 Mathematik::516 Geometrie
dc.title
Geometric and Combinatorial Problems of Matching and Partitioning in
Theoretical Computer Science
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Günter Rote
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Stefan Felsner
dc.date.accepted
2015-06-05
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000099815-8
dc.title.translated
Geometrische und Combinatorische Probleme von Paarungen und Partitionierungen
in Theoretischer Informatik
de
refubium.affiliation
Mathematik und Informatik
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000099815
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000017466
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access