dc.contributor.author
Juk, Hea-Won
dc.date.accessioned
2018-06-07T20:18:28Z
dc.date.available
2001-02-21T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6756
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10955
dc.description
Titelblatt
Einführung 4
1\. Platons Naturrecht 12
1.1 Von der Anthropologie zur Politischen Wissenschaft: Die Analogie von
Mensch und Polis 12
1.2 Der Nomos und die Entwicklungstendenz zum Positivismus 19
2\. Platons Staatslehre und Staatskonzeption 27
2.1 Entstehung und Degeneration der Stadt 27
2.2 Der historische Hintergrund der platonischen Staatsphilosophie 32
2.3 Der Verfall der Staatsformen 41
2.4 Die platonische Staatskonzeption 46
2.5 Das Erziehungssystem 64
3\. Die Philosophenherrschaft 70
3.1 Platons Bestimmung der "Herrschaftskunst" 70
3.2 Ethik, Erkenntnis und Weltverständnis 82
3.3 Die Herrschaftsmittel: Zensur und Überredung 99
4\. Die Aktualität Platons: Ist Platons Politeia totalitär? 110
4.1 Karl R. Poppers "Offene Gesellschaft" und seine Platon-Kritik 110
4.2 Leo Strauss' Politische Philosophie und seine Platon-Würdigung 135
Schluß 151
Literaturverzeichnis 159
dc.description.abstract
Platon geht in seiner Argumentation von einem fiktiven Zustand aus, in dem die
Menschen sich nur als Einzelindividuen gegenüberstehen. Diesem Zustand ist es
vorzuziehen, daß die Individuen eine soziale und politische Gemeinschaft
bilden. Die Entscheidungssituation wird von dem Vorteil des Zusammenschlusses
gegenüber dem Naturzustand bestimmt. Der Zusammenschluß ermöglicht das
Genießen des Besitzes und ein Leben in Frieden und Sicherheit. Die notwendige
Vergesellschaftung des Menschen und damit die Staatsentwicklung wird von
Platon zunächst utilitaristisch begründet. Der Staat ist für Platon im Wesen
des Menschen begründet. Platons Naturrechtstheorie beruht auf der
Voraussetzung, daß die Gesetze der Natur nicht widersprechen dürfen, da
Naturordnung und Vernunft als identisch aufgefaßt werden. In einem
schrittweisen Übergang von der naiven Kosmologie zu einer reflektierten
Anthropologie hat die Kritik an Religion, Brauch und Sitte die archaische
Einheit des alten Nomosbegriffs zerstört. Der Nomos ist nun eine Setzung ohne
Begründung und Autorität. Ein vom Menschen allein gestalteter Nomos kann keine
Seinskraft besitzen, sondern nur ein positives Recht sein, weil er vergänglich
und veränderlich ist. Der Entwicklungsprozeß des Naturrechts zum positiven
Rechts soll nach Platon durch den Gegensatz zwischen den Ansprüchen der Normen
und den historisch-politischen Daseinsbedingungen verursacht werden. Platon
versuchte, ein stabiles und gerechtes politisches System zu entwerfen. Bei
Auflösung der Regierung bleibt die Gesellschaft als handlungsfähiges Subjekt
erhalten. Wenn die Auflösung der gesellschaftlichen Ordnung nach Platon mit
der Auflösung der Regierung verbunden ist, dann ist der Bürgerkrieg die
unvermeidliche Folge. Für Platon verband sich die Ablehnung der Tyrannei der
Mehrheit angesichts des Prozesses von Sokrates mit einer Ablehnung der
athenischen Demokratie. Er konnte in die athenische Demokratie nach seinen
Erfahrungen kein Vertrauen setzen. Folglich war die von ihm bevorzugte
Verfassungsform eine aristokratische "Philosophen-Herrschaft". Und die
Verfassung im Staat soll republikanisch sein, womit das Staatsprinzip der
Absonderung der zu ausführenden Gewalt von den Gesetzgebenden gemeint ist. Das
Volk kann nicht selbstgesetzgebend sein. Platon war davon überzeugt, daß
Tyrannei der Mehrheit durch richtige Erziehung vermieden werden könne. Platon
will die politische Philosophie auf die wesensmäßige Natur gründen, doch geht
Platon davon aus, daß das Wissen Autorität, das politische Wissen die Macht
beansprucht. Ein kasuistisches Wissen in Platons Politischer Theorie - und
damit auch seine Verteidigung der "noble lie" - hat Methode. Sie gilt nicht
für das individuelle Kriterium, sondern für das gemeinsame Kriterium.
de
dc.description.abstract
In order to demonstrate his political philosophy Plato describes a fictitious
situation, in which human beings are necessarily and continually at war with
one other as individuals. To avoid this hostile environment the individuals
must build a social and political community. This fundamental change is
determined by the advantage of the community over the state of nature. The
organization of community enables enjoyment of possessions and life in peace
and safety. The evolution of forming a society and a nation is justified by
Plato namely on the grounds of being beneficial. For Plato, the nation is
justified in the nature of human beings. Plato's theory of natural right is
based on the prerequisite that the law must not contradict nature since the
natural law and human reason are understood to be identical. While the naive
cosmology was gradually converted to the established anthropology, the archaic
part of the old concept of Nomos was abandoned by the criticism on religion,
tradition and custom. Then, the Nomos became a notion which did not need any
grounds and authority. A Nomos formed by individual alone would not be totally
acceptable and can be only positive right because it is vulnerable to the
situation. To Plato, the contradiction between the demand for a norm and the
historical and political existential conditions should give rise to the
transformation of the natural right to positive law. He tried to design a
established and egalitarian political system. For example, even if the
government collapsed the society would remain sovereign itself. However, if
the disruption of the social discipline and collapse of government happens at
the same time, then the civil war is an unavoidable consequence according to
Plato. For Plato the rejection of the tyranny of the majority is combined with
the rejection of the Athenian democracy in which Socrates was executed. After
some experiences he lost confidence in the Athenian democracy. As a conseqence
he preferred the constitutional system of an aristocratic philosopher-ruler
who combines power with wisdom. Such a government, according to Plato, should
be rooted in a republic, since the people can not be the legislators
themselves. Moreover, to keep democracy in power the legislative assembly that
makes the laws must be separated from the executive branch which enforces the
laws. Plato was convinced that the tyranny of the majority could be prevented
by appropriate education. Plato would like to define nature as a basis of the
political philosophy. Ethically speaking he argues that the good gives
knowledge authority as it does political knowledge power. The casuistic
knowledge of Plato's political theory and his defence of the "noble lie"
contains a sort of sophistication. It is thought to apply to the common
criterion rather than to the individual criterion. In order to demonstrate his
political philosophy Plato describes a fictitious situation, in which human
beings are necessarily and continually at war with one other as individuals.
To avoid this hostile environment the individuals must build a social and
political community. This fundamental change is determined by the advantage of
the community over the state of nature. The organization of community enables
enjoyment of possessions and life in peace and safety. The evolution of
forming a society and a nation is justified by Plato namely on the grounds of
being beneficial. For Plato, the nation is justified in the nature of human
beings. Plato's theory of natural right is based on the prerequisite that the
law must not contradict nature since the natural law and human reason are
understood to be identical. While the naive cosmology was gradually converted
to the established anthropology, the archaic part of the old concept of Nomos
was abandoned by the criticism on religion, tradition and custom. Then, the
Nomos became a notion which did not need any grounds and authority. A Nomos
formed by individual alone would not be totally acceptable and can be only
positive right because it is vulnerable to the situation. To Plato, the
contradiction between the demand for a norm and the historical and political
existential conditions should give rise to the transformation of the natural
right to positive law. He tried to design a established and egalitarian
political system. For example, even if the government collapsed the society
would remain sovereign itself. However, if the disruption of the social
discipline and collapse of government happens at the same time, then the civil
war is an unavoidable consequence according to Plato. For Plato the rejection
of the tyranny of the majority is combined with the rejection of the Athenian
democracy in which Socrates was executed. After some experiences he lost
confidence in the Athenian democracy. As a conseqence he preferred the
constitutional system of an aristocratic philosopher-ruler who combines power
with wisdom. Such a government, according to Plato, should be rooted in a
republic, since the people can not be the legislators themselves. Moreover, to
keep democracy in power the legislative assembly that makes the laws must be
separated from the executive branch which enforces the laws. Plato was
convinced that the tyranny of the majority could be prevented by appropriate
education. Plato would like to define nature as a basis of the political
philosophy. Ethically speaking he argues that the good gives knowledge
authority as it does political knowledge power. The casuistic knowledge of
Plato's political theory and his defence of the "noble lie" contains a sort of
sophistication. It is thought to apply to the common criterion rather than to
the individual criterion.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Politische Philosophie
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::100 Philosophie::100 Philosophie und Psychologie
dc.title
Herrschaftsbegründung und Herrschaftsziel in der Philosophie Platons
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Helmut Wagner
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Gerhard Göhler
dc.date.accepted
2001-02-12
dc.date.embargoEnd
2001-02-23
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-2001000253
dc.title.translated
Plato's political philosophy on governance - the justification and the
intention
en
refubium.affiliation
Politik- und Sozialwissenschaften
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000000382
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2001/25/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000000382
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dcterms.accessRights.openaire
open access